29 بهمن 1397 امیرمحمد 0دیدگاه

همیشه یکی از قسمت‌های چالش‌برانگیز کارم، ارائه محتوا و دفاع از ایده و استراتژی محتوایی است که طراحی کردم و می‌خواهم آن را با مدیر، کارفرما، همکار و… به اشتراک بگذارم. تا به حال به این فکر کردید که چگونه ایده محتوایی خودتان را ارائه کنید؟

همیشه برای من این سؤال وجود داشته است که چگونه ایده‌ای را به‌خوبی ارائه کنم تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد!؟ در این نوشته کوتاه به شرح راه‌هایی برای یک ارائه محتوا خوب می‌پردازم.

چگونه محتوای خود را ارائه می‌کنید؟

احتمالاً به عنوان یک شخص باتجربه، ایده‌های محتوایی زیادی داشتید که از نظر شما خوب، شفاف و قابل‌فهم بودند ولی زمانی که آن را با دیگران به اشتراک گذاشتید متوجه شدید آن‌ها خیلی استقبال نکردند یا اصلاً متوجه اساس ایده نشدند! تعجب کردید و گفتید اینکه خیلی واضح است اما طرف مقابل به شما خیره شد و چیزی از حرف‌های شما سر درنیاورد!

اولین بار با مفهوم «اسارت در دام دانش» را در کتاب بی‌نظیر ایده عالی مستدام آشنا شدم. نویسنده در این کتاب به این موضوع اشاره می‌کند، زمانی که یک انسان در یک موضوع به درک بالایی می‌رسد، مفاهیم آن به‌قدری ساده و پیش پا افتاده می‌شود که فکر می‌کند سایرین هم به همین راحتی آن را درک می‌کنند. به همین دلیل است که خیلی از ما در حوزه بازاریابی محتوایی به‌راحتی درباره متن، تصویر، ویدئو، اینستاگرام، لینکدین و… صحبت می‌کنیم و با خود می‌گوییم این‌ها که خیلی موارد ساده‌ای هستند پس چرا بقیه متوجه آن نمی‌شوند!؟

واقعیت این است که این مفاهیم صرفاً در ذهن افراد حوزه محتوا تا این حد ساده به نظر می‌آیند اما برای سایر افراد، این مفاهیم کاملاً تخصصی هستند. پس به همین دلیل است که در برخی مواقع ایده‌های محتوایی خیلی خوبی دارید و آن را به شدت ساده و موفق می‌دانید اما وقتی آن را با افراد در سایر حوزه‌ها به اشتراک می‌گذارید، متوجه آن نمی‌شوند و ایده شما را در معرض انتقاد قرار می‌دهند.

با توجه به این توضیحات، یک سؤال مهم مطرح می‌شود. چگونه می‌توانیم ایده‌های محتوایی‌ را به شکل ساده و تاثیرگذار ارائه کنیم؟ چگونه یک ایده محتوایی که احتمالاً هزینه زیادی دارد را به شکلی برای سرمایه‌گذار ارائه کنیم که ارزش آن را درک کرده و حاضر باشد روی آن سرمایه‌گذاری کند؟ چگونه با ارائه یک استراتژی محتوا، مدیری بپذیرد که با استخدام نیرو بیشتر کیفیت کار محتوا را افزایش دهد؟

برای ارائه یک ایده محتوایی یا استراتژی محتوایی به دو مفهوم محتوای ارائه و فضایی که در آن ارائه می‌کنید توجه کنید.

ارائه محتوا را فرابگیرید!

توجه به محتوای ارائه

یکی از راه‌های بسیار خوب برای ارائه درست محتوا، نمایش یک محتوای واقعی به‌صورت آزمایشی است. اینکه شما با توضیحتان چه تصویری از محتوای خود را برای مدیر یا کارفرما می‌سازید متفاوت از آن چیزی که واقعاً در ذهن مدیر یا کارفرما نقش می‌بندد. بنابراین به‌جای صحبت و مطرح کردن مفاهیم انتزاعی که درک آن برای هر شخصی ساده نیست، یک نمونه واقعی از محتوا را تولید و منتشر کنید.

مثلاً می‌خواهید یک وبلاگ دست و پا کنید و به نقد و بررسی فیلم و سریال به پردازید. خب به‌جای اداستان‌سرایی درباره ایده‌تان، چند روز وقت بگذارید و یک نمونه کوچک‌شده از یک وب‌سایت مناسب برای نقد و بررسی فیلم را طراحی و اجرا کنید. بعد از آن می‌توانید به‌طرف مقابل خود نشان دهید که این فقط بخشی کوچکی از کار است که تنها با صرف چند روز وقت انجام شده است و جا برای کار بسیار دارد.

این موضوع برای تولید محتوا ویدئویی، پادکست و … نیز کاربرد دارد. به‌عنوان مثال از کارفرما خود می‌خواهید برای خرید یا اجاره تجهیزات صوتی و تصویری هزینه کند. برای اینکه روند مذاکره خود را به‌خوبی پیش ببرید، یک نمونه ساده و با حداقل تجهیزات را تهیه و آن را ارائه کنید تا به مدیر یا کارفرما خود نشان دهید که این محتوا با حداقل امکانات ساخته ‌شده است و می‌تواند توسعه پیدا کند.

توجه به فضای ارائه

یک مورد دیگری که کمتر به آن توجه می‌شود اما تأثیرگذار است، توجه به فضای ارائه محتوا است. مهم است که شما چه  زمانی پلن محتوایی یا نمونه‌ی محتوای تولیدشده را ارائه می‌کنید. وقتی به کارفرمایتان اعلام شده که در فلان بخش شرکت اتفاق بدی افتاده و ذهن او کاملاً پریشان شده است، زمان مناسبی برای ارائه و دفاع از یک ایده یا محتوای تولیدشده نیست! از طرف دیگر می‌توانید به سناریو ارائه محتوای خود توجه کنید. مثلاً اینکه زمانی که می‌خواهید از یک طرح یا ایده محتوایی رونمایی کنید چه کسانی در جلسه حضور داشته باشند؟ از چه عباراتی برای شروع صحبت‌های خود استفاده می‌کنید؟ چه جملات طلایی هستند که شنیدن آن توسط کارفرما یا مقام مسئول مهم است؟ پروژه ویدئویی خود را روی یک مانیتور ۵۰ اینچ فول اچ‌دی نمایش می‌دهید یا روی یک گوشی معمولی ۵ اینچی؟

همان‌طور که در مفاهیم بازاریابی برای معرفی و ارائه یک محصول مانند خودرو، تلفن همراه و… بهترین و باکیفیت‌ترین ویدئوها را می‌سازند و در مراسمی شکیل آن را معرفی می‌کنند، شما نیز باید محتوای خود را به خوبی ارائه کنید.

شاید عجیب به نظر برسد که چرا باید برای انجام یک پروژه محتوایی چه به‌صورت برون‌سپاری یا درون‌سازمانی به ارائه آن فکر کرد!؟ شاید توجه به نوع ارائه محتوا خیلی غیرضروری به نظر برسد و با خود فکر کنید این جور کارها را شرکت‌های بزرگ که نیرو و پتانسیل زیادی دارند،  باید انجام دهند. من چنین دیدگاهی ندارم. بدون در نظر گرفتن اینکه کجا کار می‌کنید و همکاری شما به چه صورتی است، می‌توانید به ارائه و دفاع از یک ایده محتوایی به پردازید و با یکی دوباره انجام آن بهتر متوجه خواهید شد که ارائه یک نمونه واقعی از محتوا با شخص تأثیرگذار مثل مدیر یا کارفرما به‌مراتب می‌تواند تأثیرگذارتر باشد تا زمانی که یک‌ری مفاهیم را به صورت انتزاعی بیان کرده و تلاش می‌کنید طرف مقابل در ذهن خود تصویرسازی کند.

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.