3 بهمن 1397 امیرمحمد 0دیدگاه

قرار نیست همیشه برای داشتن یک تقویم محتوایی پویا به دنبال ایده‌ها و موضوعات جدید محتوایی باشیم، ما می‌توانیم بخش از محتوای خود را بازآفرینی کنیم.

موضوع برای تولید محتوا؛ محتوا را بازآفرینی کنید!

بازآفرینی محتوا یعنی خلق مجدد محتوایی که قبلاً تولید و منتشر کرده‌ایم. این موضوع از چند نگاه قابل‌بررسی است. امروزه هر کسب‌وکار یا شخصی که به‌صورت اختصاصی در زمینه‌ای محتوا تولید می‌کند با رسانه‌های متعددی برای انتشار محتوا خودش کار می‌کند که می‌تواند از یک محتوا به چندین شکل استفاده کند.

چرا باید محتوای خود را بازآفرینی کنیم؟

۱- همیشه داشتن موضوع برای تولید محتوا، یکی از دغدغه‌های مهم کارشناسان و مدیران محتوا است. اینکه در بازه زمانی طولانی، بتوانیم کیفیت محتوای خود را حفظ و همچنان محتوایی تولید کنید که نیاز محتوایی مشتریان را پاسخ دهد.

۲- گفته می‌شود بازاریابی محتوایی یک کار کم‌هزینه است اما در کسب‌وکارهای بزرگ که حجم زیادی از محتوا در کیفیت بالا انجام می‌شود، اتفاقاً هزینه تولید محتوا بسیار بالا و گران است. بنابراین برای کاهش و مدیریت هزینه‌ها بخشی از محتوا بازآفرینی می‌شود تا بهره‌وری بیشتری از یک محتوا به وجود بیاید.

۳- محتوایی که طبق یک برنامه زمانی تولید و منتشرشده است، توسط بخش کوچکی از جامعه شما دیده می‌شود، در صورتی که بخش بزرگ‌تری از جامعه هدف شما به آن نیاز دارند، از آنجایی که ممکن است در زمان انتشار محتوا، مخاطب به آن توجه نکند ما می‌تواند با بازآفرینی آن در شکل و قالب‌هایی متفاوتی تلاش کنیم پیام خود را به‌خوبی به او برسانیم.

 

اما برای اینکه بهتر با بازآفرینی محتوایی آشنا شویم آن را در قالب یک مثال توضیح داده‌ام.

یک موضوع برای تولید محتوا داریم؛ دستور پخت غذا

یک بیزینس در صنعت غذا و معرفی انواع غذاهای ایرانی و خارجی به‌صورت هم‌زمان از سایت به‌عنوان بخش اصلی تولید محتوا استفاده می‌کند و از شبکه اجتماعی توییتر و آپارات به‌عنوان رسانه جانبی کسب‌وکار خودش استفاده می‌کند.
تقویم محتوایی خوب تمام رسانه‌ها را پوشش می‌دهد که با توجه به قابلیت‌های آن رسانه محتوای خودش را تولید کند. در این مثال وبلاگ فرصت خوبی است برای معرفی جامع انواع غذایی‌های ایرانی، راهنمای دستور پخت آن و… . برای این بخش دسته‌بندی تحت عنوان «دستور پخت غذا» را داریم که خود به دو بخش ایرانی و خارجی تقسیم‌ شده است و در داخل آن فهرستی از غذاهای ایرانی و خارجی وجود دارد که به‌صورت متنی جامع به همراه تصاویری جذاب از آن غذا، معرفی و دستور پخت آن قیدشده است.

چگونه محتوا را بازآفرینی کنیم؟

مثال اول
با تغییر فرمت و بستر ارتباطی، آن را بازآفرینی کنیم. به‌عنوان مثال با اضافه کردن کانال خود در آپارات به‌صورت ویدئو کلیپ، دستور پخت غذا را با فرمت ویدئویی تولید و در آن رسانه منتشر کنیم.

مثال دوم
اگر تعداد معرفی غذا در یک استان به بیش از پنج مورد رسید. آن را در قالب یک ای-بوک منتشر کنیم. مثلاً اگر دستور پخت غذای محله‌ای استان گیلان به پنج عدد رسید، کتابچه‌ای تحت عنوان «آموزش پخت پنج غذای بی‌نظیر گیلانی» منتشر کنیم.

مثال سوم
برخی از ترکیب‌های غذایی جالب توجه ای که با آن مواجه می‌شویم را در قالب توییت در توییتر منتشر کنیم! مثلاً «آیا می‌دانستید اصفهانی دوغ و گوش‌فیل را باهم می‌خورند!؟»
تا دلتان بخواهد می‌توان از این مثال‌ها پیدا کرد. بازآفرینی که با توجه به فرمت محتوا، حجم محتوا و رسانه محتوا متغیر خواهد بود. حتماً از بازآفرینی محتوا زمانی که دچار کمبود موضوع می‌شوید، استفاده کنید و به تر و تازه شدن محتوای خود کمک کنید.

یک نکته قابل‌توجه تولید و بازآفرینی محتوا

نکته مهمی که در بازآفرینی محتوا وجود دارد و باید آن را در نظر گرفت، توجه به میزان تولید و بازآفرینی محتوا است. قرار نیست تا یک‌زمان محتوا تولید و پس‌ از آن همه بازآفرینی شود. بین تولید محتوا و بازآفرینی محتوا مرزی وجود دارد که باید به‌خوبی آن را تشخیص دهید و نمی‌شود برای همه یک نسخه یکسان پیچید.
ممکن است شما به این تشخیص برسید که برای کار خود لازم دارید، ۳۰% تولید محتوا و ۷۰% بازآفرینی محتوا داشته باشیم، با توجه به پتانسیل محتوا شما و تنوع و نیاز مخاطبین شما این عدد می‌تواند متفاوت باشد.

 

تکمیلی: قبلا چند نوشته دیگر درباره موضوع برای تولید محتوا نوشته بودم که از فهرست زیر قابل دسترس است.

موضوع برای تولید محتوا – بخش اول

موضوع برای تولید محتوا – بخش دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.