12 بهمن 1397 امیرمحمد 0دیدگاه

در این نوشته به موضوع هزینه تولید محتوا پرداخته‌ام. آیا واقعا تولید محتوا یک کار کم هزینه است؟ در این نوشته، به عواملی که روی هزینه تولید محتوا اثرگذار است، اشاره‌ای شده است.

هزینه تولید محتوا؛ گران است یا ارزان؟

تا امروز که این نوشته را منتشر می‌کنم هنوز به جواب قطعی نرسیدم که هنوز تولید محتوا ارزان است یا گران! هزینه تولید محتوا به عوامل زیادی بستگی دارد که تعیین کننده قیمت آن است، از طرف دیگر وقتی می‌گوییم تولید محتوا ارزان است یا گران، باید به این پرسش هم پاسخ دهیم که نسبت به چه چیزی مقایسه می‌کنیم! در ادامه به بررسی مواردی که در هزینه تولید محتوا تاثیرگذار هستند اشاره‌ای شده است.

هزینه تولید محتوا در کسب و کارهای کوچک و بزرگ

بزرگ یا کوچک بودن کسب و کارها در هزینه تولید محتوا آن ها تاثیرگذار هستند. مطمئنا کسب و کاری به بزرگی دیجیکالا نسبت به یک کسب و کار خانگی که به تازگی صفحه اینستاگرامی خود را راه‌اندازی کرده است، هزینه تولید محتوا متفاوتی دارد. یک کسب و کار خانگی با صرف کمی خلاقیت و مطالعه در حوزه کاری خودش، می‌تواند محتوای مناسب و کاربردی را در اختیار کاربرانش قرار دهد اما کسب و کار دیجیکالا برای ارائه محتوایی اثربخش و با کیفیت که بتواند با سایر رقبا خود رقابت داشته باشد نیاز دارد که با صرف هزینه بیشتر، محتوایی تولید و منتشر کند که هر فردی توانایی تولید آنرا ندارد.

هزینه تولید محتوا در کوتاه مدت یا بلند مدت

بازاریابی محتوایی یک پروسه زمانبر است، پروسه‌ای که باید با تولید محتوا کاربردی، مستمر و پایدار ادامه پیدا می‌کند تا به خروجی برسد. این بازه زمانی می‌تواند یک‌ماه، یکسال، سه سال یا حتی بیشتر باشد. هزینه تولید محتوا را نمی‌توان صرفا با پول مستقیمی که پرداخت می‌شود سنجید، بلکه فرصت زمانی و انرژی که فرد یا افراد برای آن می‌گذارند نیز بسیار تعیین کننده است.

تولید محتوا در یک تیم حضوری یا غیرحضوری

تولید محتوا از آن دست کارهایی است که به راحتی میتوان به تیم های غیرحضوری سپرد. تولید محتوا برون سپاری شده از جهات مختلفی اهمیت دارد و به نظر میرسد در آینده نیز بیشتر مورد استقبال قرار بگیرد. در بسیاری از مواقع هزینه‌ها در تیم تولید محتوا غیرحضوری بسیار پایین‌تر از تیم حضوری است اما از طرف دیگر معایب خاص خودش را دارد، مثلا اینکه یک تیم تولید محتوا غیرحضوری همزمان روی یک یا چند پروژه کار می‌گند و این باعث میشود کیفیت کاری که به شما تحویل می‌دهند متفاوت باشد. نحوه همکاری سازمان با تیم حضوری یا غیرحضوری روی هزینه تولید محتوا تاثیرگذار است.

ترجمه از منابع خارجی یا تولید محتوای منحصربه‌فرد

یکی دیگر از معیارهای مهم در هزینه تولید محتوا، روش تولید و انتشار آن است. اینکه قرار است یکسری از محتوا از منابع مادر، ترجمه و در سایت یا شبکه های اجتماعی منتشر شود، هزینه متفاوتی دارد نسبت به زمانی که یک فرد متخصص، محتوایی منحصر به فرد تولید می‌کند.

چه جنسی از محتوا را تولید می‌کنید؟

چه جنسی از محتوا را در چه فرمتی تولید و منتشر می‌کنید؟ به عنوان مثال زمانی که یک ویدئو معمولی در یوتیوب پیدا کرده و آن را ترجمه و منتشر می‌کنید، هزینه متفاوتی داردنسبت به زمانی که با دوربین شخصی خود فیلمی تهیه و منتشر می‌کنید و طبق همین فرمول هزینه یک تولید ویدئویی حرفه‌ای با تجهیزات کامل نیز متفاوت است.

هدف تولید محتوا

در هر کسب و کاری محتوا با اهداف متفاوتی تولید می‌شود. ممکن است هدف کسب و کاری تولید محتوای آموزشی باشد، هزینه تولید محتوای آموزشی متفاوت است از هزینه تولید محتوای سرگرم کننده، مفید و… .

افراد همکار در حوزه محتوا

مهم است هر کسب و کاری با چه تیمی از متخصصین همکاری می‌کند. تردیدی وجود ندارد که همکاری با افراد سرشناس و حرفه‌ای در حوزه تولید محتوا هزینه به مراتب بیشتری نسبت به یک تیم معمولی دارد. قبلا درباره استخدام افراد در حوزه محتوا نوشته‌ام که از اینجا می‌توانید مطالعه کنید.

هزینه متفاوت تولید محتوا در هر صنعت

یک موضوع بسیار مهم و تقریبا فراموش شده در هزینه تولید محتوا مربوط به صنعت آن کسب و کار است. هزینه تولید محتوا در برخی از صنعت‌ها به شکل قابل توجه‌ای بیشتر است. صنعت هایی که کمتر شناخته شده‌اند یا تولید کننده محتوا مسلط در آن حوزه‌ها کمتر است، هزینه بیشتری نسبت به صنعت های متداولی دارد که کسب و کارهای زیادی در ان مشغول کار هستند. به عنوان مثال هزینه تولید محتوا در صنعت بورس و سرمایه گذاری بالاتر از هزینه تولید محتوا در حوزه غذا است.

هزینه تولید محتوا؛ گران است یا ارزان؟

نمی‌توانیم نسخه قطعی بدهیم که هزینه تولید محتوا گران یا ارزان است و به عوامل زیادی بستگی دارد که در این نوشته به برخی از آن‌ها اشاره شد. به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است چند عامل به صورت ترکیبی روی هزینه تولید محتوا تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال،  فرض کنید یک کسب و کار در حوزه بورس و سرمایه گذاری دارید و استراتژی شما روی تولید محتوای آموزشی متمرکز شده است. برای اینکار شما نیاز دارید که افراد متخصص در حوزه سرمایه گذاری را استخدام کنید که این افراد نمی‌توانند روی مقالات خارجی حساب کنند و باید آموزش های خودشان را با توجه به شرایط اقتصادی ایران طراحی و تولید کنند. این کسب و کار با چنین شرایطی کاملا متفاوت از زمانی است که کسب و کاری دیگری در حوزه غذا فعالیت دارد و تیم نیمه حرفه‌ای را تشکیل داده که محتوای سرگرم‌کننده درباره غذاهای ایرانی و خارجی تولید و منتشر کنند.

 

با توجه به موارد بیان شده، ابتدا بررسی کنید که کسب و کار شما در چه جایگاهی حضور دارد و استراتژی تولید محتوا آن چیست و سپس برآورد کنید که هزینه تولید محتوا برای شما چگونه است تا در دام نگاه های کوته بینانه ارزان بودن تولید محتوا توسط افراد غیرمتخصص گرفتار نشوید.

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.