17 خرداد 1398 امیرمحمد 6دیدگاه

در تجربه کار با کسب و کارها یا متخصصان حوزه محتوا همیشه یک مشکل وجود دارد، آن چیزی که کارفرما یا مدیر محتوا از تولیدکننده محتوا می‌خواهد با چیزی که در نهایت توسط تولیدکننده محتوا تولید می‌شود یکسان نیست. بریف محتوا برای حل این مشکل طراحی شده است

چگونه یک بریف محتوا بنویسیم؟ + دانلود نمونه بریف محتوا

برای حل این مشکل از بریف محتوا استفاده می‌کنند. بریف محتوا در واقع یک ساختار کوچک محتوایی است که توسط کارفرما یا مدیر محتوا تهیه می‌شود و تولیدکننده محتوا با مطالعه آن در کمترین زمان بیشترین اطلاعات را درباره کار خودش دریافت می‌کند و در نهایت خروجی مناسب‌تری تحویل می‌دهد.

ویژگی‌های یک بریف محتوای خوب

۱- به صورت شفاف و خلاصه، انتظارات کارفرما یا مدیر محتوا را بیان کند.

۲- تمرکز تولیدکننده محتوا را روی موضوعاتی که واقعا مهم هستند قرار می‌دهد.

۳- یک بریف محتوایی کمک می‌کند تولیدکننده محتوا به فکر انجام درست پروژه باشد، نه صرفا انجام دادن آن.

۴- خروجی محتوای آن معمولا اثربخش و کارآمد است.

۵- باعث می‌شود کارفرما و تولیدکننده زمان کمتر برای موارد غیر ضروری صرف کنند و اصلاحات و ویرایش‌های بعدی را کم می‌کند.

سند بریف محتوایی چه بخش‌هایی دارد؟

یک سند بریف محتوا شامل بخش‌های متفاوتی است که برخی از آن‌ها در بریف‌ها مشترک هستند. در ادامه بخشی از آن‌ها را معرفی خواهم کرد.

  1. عنوان
  2. مشتری
  3. ددلاین
  4. و…

چه مواردی را در بریف محتوا مشخص کنیم؟

پرسونا

برای چه کسی محتوا تولید می‌کنید؟ از اساس‌ یک بریف محتوای خوب این است که تولیدکننده محتوا بداند برای چه کسی باید محتوا تولید کند! چه نیازها و دغدغه‌هایی دارد؟

هدف این محتوا چیست؟

در بریف باید هدف یا اهداف اصلی خود را برای تولیدکننده محتوا مشخص کنید. هدف شما از این محتوا چیست؟ می‌خواهید بیشتر بفروشید؟ لید بیشتر جمع‌آوری کنید؟ یا این محتوا قرار است سبب آگاهی از برند (brand Awareness) شود.

سئو و کلمات کلیدی در بریف محتوا

از موارد دیگری که باید برای تولیدکننده محتوا در نظر بگیرید موارد مربوط به سئو است. با توجه به نوع محتوا (متن بلند، انواع میکرو کانتنت، ویدئو، پادکست و …) موارد سئو مختص آن را باید در نظر بگیرید و به تولیدکننده آن ارجاع دهید. کلمات کلیدی، عنوان، زیرتیترها، طول محتوا و … از مواردی است که باید برای تولیدکننده محتوا مشخص کنید.

نوع و جنس محتوا

اگر قرار است یک محتوای متنی تولید کنید، آن محتوا چند کلمه است؟! چه بخش‌های پیشنهادی دارید؟ شروع و پایان محتوا چگونه باشد؟ هر مورد دیگری که برای شفاف‌سازی محتوای خود لازم دارید در این قسمت بنویسید.

قالب محتوا

خروجی محتوا در چه قالبی به شما تحویل داده شود؟ محتوایی در یک فایل ورد می‌خواهید؟ یا محتوای پیش‌نویس شده در وردپرس؟ معمولا شفاف‌سازی نکردن همین موارد ساده،  باعث سوء‌تفاهم‌های احتمالی خواهد شد.

لحن و صدای محتوا

محتوا باید با برند و شخصیت برند شما هماهنگ باشد، بنابراین در بریف محتوا درباره لحن برند خود، شخصیت برند و جایگاه آن در ذهن مخاطب با تولیدکننده محتوا صحبت کرده و آن را در بریف محتوا بنویسید تا تولیدکننده محتوا، محتوایی هماهنگ با برند شما تولید کند.

 

دانلود چند نمونه از بریف محتوا

دانلود نمونه بریف محتوا از سایت coschedule

دانلود نمونه بریف محتوا از سایت adviso

 

منابع

سایت adviso

موسسه بازاریابی محتوایی

سایت more business online

سایت Coschedule

6 دیدگاه در “چگونه یک بریف محتوا بنویسیم؟ + دانلود نمونه بریف محتوا

  1. سلام. ممنونم از این مقاله خوبت. این کار دقیقا کمک میکنه که تولیدکننده محتوا با پرسونا و کسب و کار ارتباط خوبی داشته باشه و صرفا یک نویسنده نباشه.

  2. سلام آقای شیخ نژاد عزیز
    من مطلبتون رو خوندم. فقط می دونم نوشتن و تولید محتوا یک اصل مهم در زندگی اینترنتی امروز هست و باید توانمندی های ما با آموزش و تمرین افزایش پیدا کنه. مانا و نویسا باشید.

  3. بعد از تمام توضیحات کاملتون؛ این مطلب بهم کمک کرد به فکر <> بیفتم مطمئنن دونستن بریف به تنهایی کمکی به بهبود نوشته‌هام نمی‌کنه بلکه باید بتونم ازش استفاده کنم. ممنون بابت مطلب خوبتون

    1. ممنونم سارینا جان. اهمییت دانش در کنار تجربه (به عمل در آوردن دانش) می‌تواند از ما آدم حرفه‌ای تری بسازه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.