15 مرداد 1397 امیرمحمد 0دیدگاه

در ادامه مباحث دایره بازاریابی محتوا به موضوع استخدام و مواردی که در فرآیند استخدام مهم هستند، خواهم پرداخت. چه فرم استخدامی داشته باشیم؟ چگونه افراد را برای مصاحبه و احتمالاً شروع همکاری انتخاب کنیم؟ پاسخ سوالاتی است که در این مقاله می‌توانید بخوانید.

استخدام، یکی از چالشی‌ترین بخش‌های هر کسب‌وکار است. این موضوع در تیم محتوایی نیز یک پروسه پر پیچ و خم است که اگر نسبت به آن هوشیارانه رفتار نکنید می‌تواند ضررهایی را برای شما داشته باشد.

در نوشته‌های قبلی ردیف‌های شغلی خود را شناختید و متوجه نیاز به یک نیرو با ویژگی‌های مشخص شدید. حالا باید به سراغ گام بعدی بروید

فرم استخدام برای تیم محتوایی

داشتن یک فرم استخدام به‌صورت کاغذی یا آنلاین یکی از قدم‌های شما در گزینش افراد است. برای داشتن یک فرم استخدام مناسب بهتر است یک نکته را در نظر بگیرید. فرم را به دو بخش تقسیم کنید. بخش اول درباره اطلاعات شناختی فرد مانند نام و نام خانوادگی، رشته تحصیلی، تاریخ تولد و… است. این بخش در بین تمامی ردیف‌های شغلی‌ که در نظر گرفته‌اید مشترک است.

بخش دوم شامل یکسری سوالات هوشمندانه است که بتوانید دسته‌بندی خوبی میان متقاضیان ایجاد کنید. سؤالات تخصصی این بخش برای هر ردیف شغلی متفاوت است.این سوالات با توجه به نیاز شما متفاوت است. ممکن است شما سؤالی را مطرح کنید که ازنظر دیگران کاملاً بی‌ارزش باشد یا برعکس.

به‌عنوان‌مثال اگر در تولید و نشر کتاب کار می‌کنید و تیم محتوایی را برای این کار نیاز دارید، طبعاً آشنایی با سرشناس‌ترین اثرها دنیا یا معروف‌ترین نویسنده‌های دنیا به‌ عنوان یک مزیت مکمل اثربخش است یا در مثال دیگر برای یک نویسنده حرفه‌ای تسلط کامل بر تایپ ده انگشتی بک ویژگی مکمل شناخته می‌شود. فیلم‌های موردعلاقه، موزیک‌ها، سرگرمی‌ها، اوقات فراغت و… همگی جزو مواردی هستند که در آن‌ها به شناخت‌های موشکافانه‌ای می‌رسید.

وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی افراد را چک کنید

دنیای مجازی به انسان‌ها قدرت داده که خودشان را نشان دهند. بدون اینکه خیلی نگران تبعات آن باشند. شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت افراد یکی از بهترین مکان‌هایی است که می‌توانید ذهنیت و لایف استایل زندگی انسان‌ها را بشناسید. خوب یا بد، زندگی انسان‌ها تحت تأثیر شبکه‌های اجتماعی است و این فرصت به کارفرما کمک می‌کند تا با بررسی شبکه اجتماعی یا وب‌سایت افراد دغدغه‌ها، تجربه‌ها و زندگی‌شان را بهتر درک کند.

رزومه‌ها رو مرور کنید

رزومه در تیم محتوا یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید. تا دلتان بخواهد ادعا در تولید محتوا وجود دارد اما در خروجی عمدتاً نتایج متفاوتی خواهید دید.

زمانی که برای یک سمت سازمانی در تیم محتوا به دنبال فردی هستید و احتمالاً درخواست‌های زیادی به سمت شما آمده به سراغ رزومه‌ها بروید. آن‌ها را بررسی کنید و کسانی که به شما و اجرای ایده‌تان نزدیک‌تر هستند را در اولویت قرار دهید.

مواظب افراد دورکار باشید

یکی از انواع رایج همکاری در زمینه تیم‌های محتوایی (لااقل بیشتر بقیه تیم‌ها) همکاری به صورت دورکاری است. افراد زیادی هستند که تحت عنوان فریلنسر یا آزادکار در بخش‌های مختلف محتوایی مشغول فعالیت هستند.

با همه پیشرفت‌ها و فرهنگ نسبتاً خوبی که در این زمینه در سال‌های اخیر به وجود آمده اما هنوز با مشکلاتی رو به رو است. این نکته را در نظر بگیرید دورکاری یک شمشیر دو لبه است. گاهی چنان مؤثر و مفید واقع می‌شود که تمایل دارید همه همکاری‌های خود را به‌صورت دورکاری انجام دهید و گاهی هم چنان دردسری ایجاد می‌کند که ضررش بیشتر از منفعتش است.

برای اینکه کمتر دچار این مشکلات شوید، لازم است دقت کنید که چه فعالیت‌هایی برای دورکاری مناسب هستند. با همه قوانین و شرایطی که سایت‌های فریلنسری داخلی یا خارجی دارند یا حتی تعهداتی که دو طرف قبل از شروع پروژه می‌پذیرند، بازهم دور زدن آن‌ها توسط کارفرما یا مجری خیلی سخت نیست. بنابراین به نظر می‌رسد اعتماد یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مناسب دورکاری است.

حتما کاری را به عنوان دورکاری انتخاب کنید که ابتدا و انتهای مشخصی داشته باشد. نمونه کارهای مناسب از شخص مورد نظر دریافت کنید تا متوجه سبک‌کاری او شوید و همچنین صبوری، شنوندگی و دلسوزی فرد را مورد بررسی قرار دهید.

تلاش کنید یک کار مشخص با انتظارات واضح به آزادکار ارائه دهید و همان را از فرد در خروجی طلب کنید. با توجه به نوپا بودن داستان فریلنسری ها در ایران مهم است درک مناسبی از آن‌ها داشته باشید و در عین حالی که انتظار به حقی برای دریافت خروجی کار دارید، شرایط نسبتا سختشان را درک کنید.

یک هفته تا یک ماه آزمایشی

پس از قبولی فرد در مصاحبه استخدامی، برنامه آزمایشی شروع خواهد شد. این موضوع تقریباً بین شرکت‌ها و تیم‌های کاری مختلف عمومیت دارد. تلاش کنید که افرادی که به سرکار شما می‌آیند اهمیت این موضوع را درک کنند. لازم نیست همیشه ترس از اخراج شدن روی میز آن‌ها باشد ولی نباید در صندلی خود غرق شوند و تصور کنند تا پایان عمر آن صندلی برای آن‌ها رزرو شده است.

برنامه هفتگی یا ماهیانه مشخصی را برای فرد مورد نظر تدوین کنید و عیار آن را مشخص کنید. قصد نداریم زمان را به‌راحتی از دست دهیم و وضعیت افراد را به حالت نامشخص دربیاوریم. اگر شخصی در تیم شما ماندنی نیست دست روی دست گذاشتن ندارد باید به تیم خود متعهد بمانید. اگر هم فرد مناسبی است باید سریع چرخه کاری او را هماهنگ کرده و برنامه‌اش را شفاف کنید.

استخدام و ایجاد یک تیم محتوایی کار ساده‌ای نیست. هرچقدر هم برنامه‌ریزی کرده باشید و ابعاد مختلف را در نظر گرفته باشید بازهم جا برای کار دارد. بنابراین در برنامه‌ریزی میانه‌رو باشید و به‌اندازه لازم برای آن‌وقت بگذارید اما درگیر کمال‌گرایی نشوید و به خود و تیم‌تان فرصت دهید که بتواند در طولانی‌مدت ثمره خودش را به کل سازمان تزریق کند.

 

این نوشته از سری نوشته‌های دایره بازاریابی محتوا است. برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید

دایره بازاریابی محتوا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.