14 اسفند 1396 امیرمحمد 0دیدگاه

چند وقت پیش توسط یکی از دوستانم با اصل پیش‌پاافتادگی آشنا شدم و این موضوع باعث شد کمی درباره آن کنکاش کنم.

اصل پیش افتادگی به زبان خودم

به زبان من اصل پیش‌پاافتادگی یعنی مردم دوست دارند درباره موضوعات ساده بدون هیچ‌دانشی حرف بزنند!

هرچقدر موضوعات تخصصی‌تر می‌شود علاقه مردم به صحبت درباره آن کمتر می‌شود. مثلاً حاضر هستیم درباره نوع پوشش فلان بازیگر در رویداد ایکس خارج از کشور کلی صحبت کنیم ولی اگر سر کلاس فیزیک نشسته‌ایم و متوجه مباحث علمی استاد نمی‌شویم سری به نشانه تائید تکان دهیم و آخر بدون هیچ سؤالی کلاس را ترک کنیم.

اصل پیش‌پاافتادگی و اهمیت آن در بازاریابی محتوا

این اصل ارتباط نزدیکی با تولید محتوا دارد. اگر درباره موضوعی تولید محتوا می‌کنید که عمومیت دارد می‌توان انتظار مخاطب بالا را داشت همه مخاطبین درباره آن صحبت کنند، نظر بدهند و به اشتراک بگذارند.

اصل پیش‌پاافتادگی در تولید محتوا بد است؟

الزاماً اصل پیش‌پاافتادگی در تولید محتوا بد نیست، هرچند که به معنی خوب بودن آن‌هم نیست. با توجه به نوع کسب‌وکار خود، رسالت و چشم‌اندازی که دارید باید مشخص کنید مخاطب چه چیزی را باید دریافت کند؟

مخاطب محدود و ارزشمند

گاهی محتوا به‌خودی‌خود سطح بالایی دارد و نمی‌توان انتظار داشت که تعداد زیادی از مخاطبان را درگیر کرد اما شما می‌خواهید با مرور زمان افراد خاص خودتان را تک‌به‌تک پیدا کنید و اصلاً به دنبال تعدد مخاطبین نیستید، درواقع به دنبال مخاطبان محدود در هرکجای این کره خاکی هستند که هم‌کیش و همفکر شما هستند.

جلب توجه

گاهی محتوا نسبت به سطح فعلی دانش مخاطبان بالاتر است اما هدف شما جلب‌توجه است. به‌مرورزمان اهمیت این موضوع را به مخاطبان خود نشان دهید و آن‌ها را مجبور به واکنش کنید. پس باید صبر و استقامت زیادی داشته باشید و مدام کارتان را انجام دهید تا بتوانید مردم را نسبت حرف جدید و احتمالاً غیرعادی خود جلب کنید. این روزها صحبت درباره شبکه‌های اجتماعی، کامپیوتر، فروش اینترنتی و… راحت‌تر از گذشته است اما ۱۰ یا ۲۰ سال پیش موضوع پیچیده‌ای برای مخاطبین بوده است

گردآوری حجم بالای مخاطبین

دسته سوم که بر پایه اصل پیش‌پاافتادگی است. روی موضوعی متمرکز می‌شود که می‌تواند همین حالا مخاطبان زیادی را درگیر خود کند که نمونه‌های آن را به‌وفور در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های داخلی و خارجی می‌بینید. مثلاً صحبت درباره انتخاب بلیت قطار یا هواپیما یک موضوع کلی است و احتمالاً هر انسانی دیر یا زود با آن سروکار خواهد داشت.

موضوع پیچیده خود را ساده بیان کنید

نکته‌ای که باید مدنظر داشته باشید که بسیاری از موضوعات پیچیده را می‌توان به زبانی ساده و مناسب برای مخاطب بیان کرد. به‌عنوان‌مثال اگر در صنعت سلامت محتوا تولید می‌کنید قطعاً محتوایی که پزشک دریافت می‌کند با محتوایی که بیمار دریافت می‌کند متفاوت است،هر دو درواقع یک موضوع را بیان می‌کنند اما هرکدام زبان خاص خودشان را دارند.

سطح دانش محتوا و سطح دانش مخاطب دو معیار مهم هستند که هنگام تولید محتوا باید وزن برابری در ترازوی سنجش داشته باشند و گرنه محتوایی تولید می‌کنید که برای مخاطب بیش‌ازاندازه کلیشه‌ای و تکراری است یا محتوایی تولید می‌کنید که به‌اندازه کافی قابل‌فهم نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.