10 فروردین 1398 امیرمحمد 0دیدگاه

درگیر بودن ذهنم درباره برنامه‌ریزی محتوای جدید سایت و مطالعه کتاب انسان خردمند خط تلاقی شد برای تأمل کردن درباره یک موضوع؛ ربات تولید محتوا!

ارتباط ربات تولید محتوا و کتاب انسان خردمند

راند اول

از دیروز شروع شد. تقریباً هفتاد درصد از کتاب انسان خردمند گذشته بود که به بخش مهم و تکان‌دهنده‌ای رسیدم. در بخش انقلاب علمی، موضوعی ساده اما فراموش‌شده‌ مطرح می‌شود. ارتباط ما انسان‌ها با طبیعت و حیوانات که از آن‌ها استفاده ابزاری کرده و همانند ماشینی به جانشان افتاده‌ایم.

در بخشی از این فصل به موضوع پرورش مرغ در دنیا پرداخته می‌شود؛ در فضایی بسیار محدود و فشرده، هزاران مرغ بدون در نظر گرفتن نیازهای عاطفی آن‌ها پرورش داده می‌شوند تا غذای چند میلیارد انسان روی کره خاکی تأمین شود. در این کتاب به شکل تأمل‌برانگیزی توضیح داده شده است که تحقیقات نشان داده حیوانات احساس دارند اما برای پرورش آن‌ها توسط انسان خردمند، مادر بلافاصله پس از تولد فرزند، از او جدا شده و هرکدام مسیر خودشان را در این ماشین تولید حیوان ادامه می‌دهند!

در ادامه همین فصل درباره فرهنگ مصرف‌گرایی صحبت می‌شود. جایی که نشان می‌دهد میلیون‌ها محصول و خدمت تولید و تهیه می‌شود و انسان‌ها را تشویق می‌کند تا می‌توانند مصرف کنند و برعکس اجدادمان مصرف‌گرایی را یک عادت پسندیده جا بیاندازند!

به نظر می‌رسد پذیرش دو سه بند نوشته شده کار سختی نباشد و با کمی بررسی دور و اطراف خودمان به‌وضوح صحت آن را می‌بینیم.

راند دوم

اما انسان خردمند، پرورش مرغ و فرهنگ مصرف‌گرایی چه ارتباطی با تولید محتوا دارد؟! بررسی در سایتم داشتم و متوجه شدم قبلاً موضوعی با عنوان «ربات تولیدکننده محتوا» نوشته‌ام که استقبال خیلی خوبی از آن شده است. این مقاله برعکس عنوانش که به نظر می‌آید درباره رباتی است که محتوا تولید می‌کند، درباره آدم‌نماهایی است که مثل یک ربات تولید محتوا هستند. افرادی که بدون در نظر گرفتن علاقه و تخصص خودشان می‌پذیرند تا در هر محتوایی از هر حوزه‌ای مشارکت داشته باشند. در حالی که اعتقاد دارم آدم باید جسم و روحش در گرو محتوایی که تولید می‌کند باشد و با بند بند وجودش آن را درک کرده و بعد محتوا را تولید و منتشر کند.

با توجه به ورودی که کلیدواژه «ربات تولید محتوا» در سایتم داشته است؛ مشخص می‌شود انسان خردمند بدش نمی‌آید بعد از انقلاب شناختی، انقلاب کشاورزی، انقلاب صنعتی، انقلاب علمی و … انقلابی هم در تولید محتوا داشته باشد و کاری کند ربات‌ها برایمان محتوا تولید کنند. ربات‌ها آموزش دهند. ربات‌ها محتوای سرگرم‌کننده تولیدکنند. ربات‌ها ما را بخندانند؛ ناراحت کنند، به فکر کردن وادار کنند و خلاصه ربات‌ها احساس ما را درگیر کنند.

جهانی که در آن انسان خردمند این‌گونه افسار پاره کرده و به جان دنیا افتاده است با ربات‌هایی که محتوا تولید می‌کنند مصنوعی‌ و بی‌روح‌تر می‌شود. شاید برای درک بهتر حرف‌هایم نیاز باشد کتاب انسان خردمند را خوانده باشید.

(یادداشت محمدرضا شعبانعلی درباره کتاب انسان خرمند)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.