26 آذر 1398 امیرمحمد 2دیدگاه

نقطه انتهای بازاریابی محتوایی کسب در آمد به صورت مستقیم و غیر مستقیم است. در این مقاله به بررسی۱۳ روش برای کسب درآمد از تولید محتوا می‌پردازم.

چگونه با تولید محتوا پول به دست بیاوریم؟

صحبت‌ها درباره بازاریابی محتوایی رو به افزایش است. افراد زیادی درباره خوبی‌ها و و مزیت‌های آن صحبت می‌کنند. با این ویژگی‌های خوب، اگر بازاریابی محتوایی نتواند منجر به کسب درآمد در یک کسب و کار شود، آن کسب و کار را تهدید می‌کند. به همین دلیل چگونه با محتوا می‌توانیم پول در بیاوریم یا در واقع راه‌های کسب درآمد از محتوا چیست؟

راه‌های کسب درآمد از بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوایی در نهایت به کسب درآمد منجر خواهد شد. اساسا اگر نتوانید با محتوا به کسب درآمد برسید، پروسه بازاریابی محتوایی تکمیل نشده و نمی‌توان آن‌را بازاریابی محتوایی نامید. در این مقاله به فهرستی از روش‌هایی که می‌توان در بازاریابی محتوایی به درآمد رسید، اشاره کرده‌ام.

 

فهرستی از روش‌های مختلف کسب درآمد در بازاریابی محتوایی

۱- برگزاری وبینار

یکی از روش‌های کسب درآمد در بازاریابی محتوایی برگزاری وبینار است. وبینار در واقع ارائه‌ای است که در اینترنت و به صورت آنلاین برگزار می‌شود و مخاطبان می‌توانند غیرحضوری(آنلاین) در آن شرکت کنند.

یکی از روش‌های کسب در آمد در وبینارها پیشنهاد خرید محصول یا خدمت در انتهای وبینار است. زمانی که شما در یک وبینار ۴۵ دقیقه به صورت اختصاصی و ویژه درباره یک موضوع خاص صحبت می‌کنید. نیازها و چالش‌های آن موضوع را برای مخاطب شفاف می‌کنید و او را یک پله بالاتر می‌برید.

مخاطب شما درک بهتری از موضوع پیدا کرده است و دغدغه‌ جدید دارد و زمانی که در انتهای وبینار یک محصول یا خدمتی را معرفی‌ می‌کنید که در راستای رفع آن نیاز یا دغدغه است از آن استقبال می‌کند.

۲- فروش ای‌-بوک (کتاب الکترونیکی)

ای-بوک‌ها از روش‌های متداول کسب درآمد در بازاریابی محتوایی هستند. از ویژگی منحصر به فرد ای-بوک‌ها نداشتن محدودیت است. محدودیتی توسط ممیزی‌ها یا ناشرها وجود ندارد. در انتخاب موضوع ای-بوک خود صاحب اختیار هستید اما درباره موضوعی که به درجه استادی رسیده‌اید و می‌دانید مورد نیاز مخاطب است، بنویسید.

نام خوب برای یک ای-بوک درجه اهمیت بالایی دارد. نامی که بتواند خودش به تنهایی و بدون توضیحات اضافی سبب فروش ای‌-بوک شود. بنابراین حتما برای انتخاب نام خوب ای-بوک خود فکر کنید و از ایده‌های جذاب و چارچوب شکن نترسید.

۳- فروش کتاب

از دیگر روش‌های کسب درآمد از تولید محتوا، فروش کتاب است. در هر حوزه‌ای که فعال باشید، افرادی هستند که اطلاعات و تخصص شما برای آن‌ها با ارزش است. انتشار کتاب از ابعاد گوناگونی می‌تواند مفید باشد

۱- اطلاعات شما را درباره یک زمینه مشخص در کسب‌وکارتان را طبقه‌بندی می‌کند

۲- شما را به عنوان برند و مرجع در این زمینه معرفی می‌کند

۳- افراد علاقه‌مند به کتاب به واسطه خرید و مطالعه آن با شما یا کسب‌وکارتان آشنا می‌شوند.

۴- محتوای پولی

از این مدل کمتر در کسب‌وکارهای داخلی استفاده می‌شود.. این یک روش کسب درآمد مستقیم است. در روش محتوای پولی، از مخاطب می‌خواهید که در ازای مصرف محتوا پول بپردازد. خرید و شارژ حساب‌های کاربری برای دستیابی به تمام محتوتا رسانه، روشی است که می‌توانید از محتوای پولی استفاده کنید.

سایت متمم، انواع سایت‌های موزیک و ویدئو که دسترسی به تمام محتوای خود را منوط به ایجاد حساب کاربری و شارژ آن می‌دانند، روشی از محتوای پولی است

۵- برگزاری رویداد

زمانی که در یک حوزه بازاریابی محتوایی داشتید، به مرور زمان افراد مرتبط با آن حوزه با شما آشنا خواهند شد. شما گروهی از افراد را با استفاده از بازاریابی محتوایی کنار خود جمع کرده‌اید که بخشی از دغدغه‌ها و نیازهایشان مشترک است. این نیازها و دغدغه‌های مشترک سبب می‌شود که بخواهند با سایر افراد در آن حوزه بیشتر آشنا شوند و با آن‌ها تعامل و ارتباطات بیشتر داشته باشند. 

رویدادها یک فرصت عالی برای ارتباط بیشتر افراد یک حوزه با یکدیگر است. می‌توانید آن‌ها را به انواع دورهمی‌ها، سمینارها، کارگاه‌ها و… دعوت کنید و به بحث و تبادل نظر علمی و کارشناسی بپردازید.

هرچند برگزاری رویداد‌ها از پردردسرترین کارهاست اما می‌تواند از نظر برندینگ و اعتبار سازی، شرایط خوبی را برای کسب و کار به‌وجود بیاورد و در نهایت به کسب در آمد هم منجر شود.

۶- فروش محصول یا خدمت

بازاریابی محتوایی یکی از روش‌های بازاریابی برای محصولات و خدمات است. بنابراین فروش محصول یا خدمتی که توسعه دادید از راه بازاریابی محتوایی امری بدیهی است. یک محصول یا خدمت را می‌توان به روش‌های مختلف در انواع محتوای ای-بوک‌ها، رویدادها، وبینارها معرفی کرد و به فروش رساند.

مهم است که بدانید چه زمانی یک محصول یا خدمت را معرفی کنید.  عجله نکنید و با انتشار محتوای با کیفیت، مخاطب را نسبت به نیازها و چالش‌ها آگاه کنید. زمانی که نیازها به خوبی برای مخاطب نمایان شد، می‌توانید محصول خود را به او معرفی کنید 

۷- کسب در آمد بلاگر و اینفلوئنسر

از روش‌های شناخته شده در حوزه تولید محتوا، بلاگینگ و اینفلوئنسینگ است. تاثیرگذاری که افراد می‌توانند از طریق تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی یا وبلاگ‌ها داشته باشند را نوعی بلاگینگ و اینفلوئنسینگ می‌گویند. این مدل از محتوا از جنس سرگرمی یا به اشتراک‌ گذاری تجربه است. 

تفاوت‌هایی بین بلاگینگ و اینفلوئنسینگ وجود دارد که در این نوشته قرار نیست به آن‌ها بپردازیم اما نکته حائز اهمیت این است که افراد به واسطه وجود خودشان و اعتباری که از طریق برند شخصی به دست آورده‌اند به تولید محتوا می‌پردازند و در ازای آن می‌توانند درآمد داشته باشند.

بلاگر سفر، بلاگر آشپزی، لایف استایل و… در شاخه بلاگینگ قرار می‌گیرد و اینفلوئنسرها را از میزان دنبال‌کننده‌ای که دارند دسته‌بندی می‌کنند. ماکرو اینفلوئنسر، میکرو اینفلوئنسر و… در این شاخه قرار می‌گیرتد.

۸- انواع تبلیغات بنری

تبلیغات از روش‌های کسب درآمد در حوزه بازاریابی محتوایی است. پس از اینکه سایتی با بازدید روزانه مشخصی ایجاد کردید، علاقه‌مندان زیادی هستند که می‌خواهند در سایت شما تبلیغات اجرا کنند.

 تبلیغات می‌توانند به صورت بنری نمایشی باشند. یعنی صرفا بنر تبلیغاتی نمایش داده می‌شود و میزان اثربخشی آن‌ را هم با دفعات نمایش روی صفحه مخاطب سنجیده می‌شود. از دیگر روش‌های تبلیغات، کلیک است. در این روش تبلیغ شما به صورت بنری نمایش داده می‌شود اما میزان اثربخشی آن از طریق دفعات کلیک کاربر سنجیده می‌شود. بنابراین روش هدفمندتری نسبت به تبلیغات نمایشی است. 

تبلیغات نوع سوم نیتیو نام دارد و با نام همسان‌سازی شده نیز استفاده می‌شود. در این روش تلاش می‌شود که طراحی تبلیغ از نظر محتوایی،‌گرافیکی، تیتر بندی و سایر اجزای آن شبیه سایر محتوای سایت باشد. این روش سبب حذف فاکتورهای آزاردهنده تبلیغات می‌شود و بتواند خروجی اثربخشی‌تری داشته باشد.

۹- محتوای حمایت شده (Sponsored content)

زمانی‌ که از طریق سایت، شبکه‌های اجتماعی و سایر بسترهای ارتباطی به تولید/خلق محتوای مفید و ارزشمند می‌پردازید و مخاطبی تارگت شده را جذب می‌کنید، شما صاحب رسانه شدید. رسانه‌ها جای جذابی برای سرمایه گذاری هستند.

رسانه‌های هدفمند به دلیل وجود مخاطب درست و مشخص، جای مناسبی برای کسب‌وکارهایی است که محصولات یا سرویس‌هایی هم‌سو با مخاطب شما دارند. کسب‌وکارها می‌توانند از رسانه‌ای که ساختید حمایت مالی و معنوی داشته باشند و در مقابل برچسب حمایت از شما در  را در پست‌های متنی، پادکست‌ها یا ویدئوها از شما دریافت می‌کنند.

محتوای حمایت شده از یک طرف مانند محتوای تبلیغات، دلزده رفتار نمی‌کند و از طرف دیگر با حمایت از شخص یا تیم منتشرکننده محتوا کمک می‌کند کار آن‌ها توسعه یافته و بیش از گذشته بتوانند نیازهای محتوایی مخاطب را برطرف نمایند. 

۱۰- کسب درآمد از طریق مشاوره

یک دبیر فیزیک را در نظر بگیرید که در رسانه خود به مباحث و آموزش فیزیک پرداخته است. او در مدت زمان مشخصی توانسته نام خود را به عنوان یک برند آموزش فیزیک مطرح کند. در زمانی که یکی از مخاطبان او بخواهد فیزیک را به شکل حرفه‌ای‌تر و کامل‌تر دنبال کند، این دبیر فیزیک می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی برای مشاوره و آموزش باشد.

تداوم فعالیت در رسانه شخصی یا سازمانی، فرد یا سازمان را به یک مشاور قابل اعتماد تبدیل می‌کند. مشاوره می‌تواند به صورت خصوصی یا عمومی انجام شود. کسی می‌تواند مشاور شود و خدمات مشاوره ارائه کند که برند قابل اعتماد ساخته باشد. تولید محتوا مستمر و مرتبط در رسانه به ایجاد برند قابل اعتماد کمک می‌کند.

۱۱- همکاری با سازمان‌ها و کسب‌وکارهایی که مخاطب مشترک با شما دارند

با توجه به نوع خدماتی که برای برند شخصی یا سازمانی خود ارائه می‌دهید. ممکن است بخشی یا همه مخاطبان رسانه شما با سایر افراد یا سازمان‌ها مشترک باشد.  این ویژگی مشترک بین دو رسانه می‌تواند زمینه ساز همکاری‌های گسترده شود. کمک به معرفی خدمات یکدیگر یا حتی ایجاد همکاری‌های مشترک از روش‌های کسب درآمد در این روش است.

این نکته را در نظر بگیرید، ایجاد یک رسانه خوب از طریق تولید محتوا متمرکز و یک‌پارچه صرفا برای مخاطبان یا مصرف کنندگان نیست. گاهی ایجاد رسانه می‌تواند سبب همکاری‌های متعدد بین سازمان‌ها و کسب و کارها (B2B) شود. 

۱۲- درآمدهای غیرمستقیم از ایجاد برند شخصی

برند شخصی همواره درآمدهای غیرمستقیم دارد که کمتر دیده می‌شود. برند شخصی معتبر می‌تواند سبب ایجاد درآمد‌های غیرمستقیمی شود. حضور و شرکت در تبلیغات، حضور در رسانه‌ دیگران به عنوان کارشناس و… سبب می‌شود که مخاطبان بیشتر با برند شما و خدماتی که می‌توانید ارائه کنید، آشنا شوند.

۱۳- رپرتاژ

زمانی که رسانه‌ای ساختید، جامعه هدفی از مخاطبان مشخص را گرد هم قرار دادید که به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه به شما سر خواهند زد. اگر در یک زمینه مشخص سایت هدفمندی را طراحی کرده باشید،‌ رپرتاژ یکی از روش‌های کسب درآمد خواهد شد.

رپرتاژ یک خبر تبلیغاتی است که در آن کلیدواژه یا کلیدواژه‌هایی از آن رسانه به سایت فرد یا شرکتِ درخواست دهنده تبلیغ، لینک می‌شود. بنابراین اعتبار سایتی که رپرتاژ را اجرا کرده است به سایت لینک شده منتقل خواهد شد. این روش هم مخاطبانی هدفمند از یک رسانه معتبر به سایت مقصد منتقل خواهند شد و از طرف دیگر سبب افزایش امتیاز سئو سایت خواهد شد.

تمام روش‌های کسب درآمد از تولید محتوا

راه‌های کسب درآمد از طریق بازاریابی محتوایی تمامی ندارند. در این مقاله تلاش کردم به بخشی از کاربردی‌ترین روش‌های آن بپردازم. خوشحال می‌شوم نظرات شما را درباره روش‌های کسب درآمد در تولد محتوا را بدانم! آیا شما تجربه‌های متفاوت یا مشترکی با موارد بیان شده، دارید؟ چه روش‌های دیگری می شناسید که در این فهرست جا مانده است؟ در بخش نظرها بنویسید.

 

منابع

https://mariahcoz.com/blog/make-money-with-webinars

https://www.themoneysnowball.com/make-money-writing-ebooks/

https://contentmarketinginstitute.com/2018/10/business-model-content-marketing/

https://mediakix.com/blog/what-is-sponsored-content/

2 دیدگاه در “۱۳ روش برای کسب درآمد از تولید محتوا

  1. سلام و وقت بخیر

    من کار افیلیت مارکتینگ انجام میدم و الان هم دارم لینک اختصاصی خودمو بازاریابی میکنم.
    و اینطوریه که به ازای هر کلیک رو لینک من،به من پورسانت داده میشه.
    حالا من می‌خوام که یه متن تبلیغاتی جذاب و ترغیب کننده بنویسم تا باعث بشه روی لینک کلیک کننده.
    اما موندم که چطور همچین متنی بنویسم
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. مرتضی جان سلام.
      واقعیتش اینه که پاسخ دادن به این سوال نیاز به سال‌ها تجربه و کار داره و نمیشه در قالب یک کامنت بهش پاسخ داد. آموزش و مطالعه در زمینه تبلیغات و کپی رایتینگ می‌تواند به شما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.