15 خرداد 1397 امیرمحمد 0دیدگاه

در نوشته های قبلی محتواشناسی سعی شد درک بهتری از محتوا به وجود بیاید. اگر روی مطالب یاد شده کار کنید متوجه خواهید شد که به چه محتوایی نیاز دارید و باید روی آن توجه بیشتری داشته باشید. در این نوشته می خواهیم فرایندهای مربوط به تولید محتوا را مشخص کنیم و به آن ساختار بدهیم.

پروسه تولید محتوا و پروتکل آن را بنویسید

محتوای خود را شناخته اید و متوجه شدید چه محتوایی باید تولید شود. اما هنوز نمی دانید این کار توسط چه کسی، کجا و کی باید انجام شود! در این صورت فرآیندسازی و داشتن پروتکل کمک خواهد کرد که بتوانید پروسه تولید هر محتوا را مکتوب کنید.  در ادامه به شرح نوشتن پروسه پرداخته‌ام.

نام پروسه: پروسه ای که می خواهید روی آن کار کنید چه نامی دارد؟ مثلا یکی از پروسه ها میتواند تهیه مصاحبه ویدئویی از مشتریان باشد.

ورودی ها: چه ورودی هایی نیاز دارید که این پروسه شروع شود؟ با توجه به مثال، انتخاب مشتری مناسب توسط تیم فروش یا پشتیبانی و اعلام آن به تیم محتوا میتواند یکی از ورودی های لازم جهت مصاحبه با مشتری باشد.

شرح پروسه: به صورت قدم به قدم تمام مراحلی که در این پروسه انجام می شود را توضیح دهید. تا به درک بهتری برسیم که هر پروسه از چه بخش های کوچک تری تشکیل شده است. برای مثالی که تا به اینجا زدیم، تهیه دوریبن، لیست سوالات مناسب برای پرسش، نوع فیلمبرداری، تاریخ انتشار و… همه جزو مواردی است که نقطه شروع تا انتها پروسه یا همان فرایند را مشخص می کند.

خروجی ها: خروجی این پروسه چیست؟ کجا و چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟ kpi یا معیار سنجش این محتوا چیست؟ با توجه به مثال مربوط به تهیه مصاحبه ویدئویی از مشتریان میتوان این گونه تکمیل کرد که این مصاحبه کجا منتشر خواهد شود.

همچنین با توجه به مخاطبان و نوع فعالیتی که داریم انتظار می رود بیشتر از ۱۰۰۰ نفر پست را دیده و حدودو ده نفر در رابطه با سرویس ها در بخش کامننت ها سوالاتی را بپرسند یا حتی ممکن است این خروجی به عنوان ورودی سایر بخش ها استفاده شود. به عنوان نمونه در این مصاحبه مباحثی مطرح شود که تیم پشتیبانی برای سایر مشتریان نیز استفاده کند.

مسئول: چه شخصی یا اشخاصی مسئول انجام این پروسه هستند. مجری، تصویربردار، تدوینگر و… همه میتوانند مسئولیت بخشی از این پروسه خاص را عهده دار شوند.

توجه کامل به فیلدهای بیان شده یا حتی اضافه کردن فیلدهای بیشتر باعث میشود ساختار کلی فعالیت محتوایی خود را شناسایی و با مکتوب کردن آن به کل تیم و سازمان کمک کنید که این پروسه چگونه انجام می شود، چه هدفی را دنبال می کند و توسط چه کسانی باید مدیریت شود تا در نهایت به هدف خود برسد.

پروتکل خود را وضع کنید

نکته مهم دیگری که در رابطه با تکمیل همین بخش پروسه سازی است، تنظیم پروتکل است. هر پروسه یکسری قوانین ضروری و غیر ضروری دارد .

در بخش پروتکل مهم ترین قوانینی که برای هر پروسه نیاز است توسط شخص مسئول رعایت شود درج می شود و از آن همان ابتدا تکلیف خود را با مسئول مشخص می کنید که در صورتی که موارد مربوط به این پروتکل توسط شخص رعایت نشود، امکان تائید و انتشار محتوا توسط مدیر محتوا امکان ندارد.

فرد مسئول خودش را ملزم می کند که با رعایت آن ها خروجی هر پروسه را به صورت هماهنگ دریافت کند. وجود پروتکل سبب میشود سو برداشت ها بین اعضای تیم محتوایی از بین برود و اگر شخص جدیدی به سازمان اضافه شد، به راحتی با سیستم کاری هماهنگ شود.

نمونه ای پروتکل مربوط به مصاحبه را میتوانید در ادامه نوشته مطالعه کنید.

۱- صدای شخص مصاحبه کنند نباید در ویدئو پخش شود

۲- مصاحبه نباید بیشتر از دو دقیقه باشد

۳- تمامی ویدئوهای باید با خروجی mp4  منتشر شوند

۴- حتما در ویدئو باید از لوگو سازمان استفاده شود

۵- با توجه به اینکه این فیلم کوتاه در شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار خواهد گرفت حجم فایل آن نباید بیشتر از ۱۰ مگابایت باشد

و…

همه موارد بالا کمک می کند بتوانیم محتوای هماهنگ تری منتشر کنیم و با گذر زمان لازم نباشد با استخدام نیروی جدید همه موارد را تک به تک گوشزد کنیم.

قطعا مواردی که برای پروسه ها یا پروتکل ها در نظر می‌گیرید یک نقطه شروعی دارد و درحال تکمیل است. پس طبیعی است که در مسیر رشد پروسه ها یا پروتکل ها تغییراتی داشته و مدام در حال بهبود آن باشید تا زمانی که به بلاترین میزان آمادگی برسید.

 

 

این نوشته از سری آموزش های دایره بازاریابی محتوایی است. برای آشنایی بیشتر با این بخش اینجا را کلیک کنید

دایره بازاریابی محتوا

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.