2 خرداد 1398 امیرمحمد 2دیدگاه

میکروکانتنت‌ها، میکرومحتواها یا ریزمحتواها، محتوای مینیمال شده‌ای هستند که روی یک سوال خاص تمرکز کرده و تلاش می‌کنند در کمترین زمان (کمتر از یک دقیقه) بیشترین اطلاعات را درباره آن سوال ارائه کنند. این سوالات عموما نیازهای محتوایی روزانه مخاطب هستند.

میکروکانتنت (میکرومحتوا) چه هستند؟ + معرفی لیستی از آن‌ها

میکروکانتنت‌ها تلاش می‌کنند در کمترین زمان ممکن بیشترین اطلاعات را در اختیار مخاطب قرار دهند تا بیشترین تاثیرگذاری را روی مخاطب داشته باشند، سپس مخاطب را به تصمیمی حرکت داده و درون قیف بازاریابی خود وارد کنند.

به عنوان مثال؛

  • قبل از دانلود یک موزیک، بخشی از آن را به صورت آنلاین گوش‌ می‌دهید و سپس برای دانلود کردن یا نکردن تصمیم می‌گیرید.
  • قبل از دانلود یک فیلم، تیزر آن را تماشا می‌کنید و سپس برای خریدن یا نخریدن آن تصمیم می‌گیرید.
  • قبل از خرید یک دوره آموزشی، سرفصل‌های آن را بررسی می‎‌کنید و سپس برای ثبت‌نام کردن یا نکردن آن تصمیم می‌گیرید.

میکروکانتنت‌ها می‌توانند در فرمت‌های مختلف و به صورت مستقل تولید شوند اما بیشتر میکروکانتنت‌ها از محتوای طولانی تولید شده (Long form-content) گرفته و به قسمت‌های کوچک‌تری تبدیل و منتشر می‌شوند. نمونه‌های بیان شده از موزیک، تیزر و سرفصل‌ها در مثال بالا از میکروکانتنت‌هایی هستند که از نمونه طولانی آن گرفته شده‌اند. سهم زیادی از میکروکانتنت‌ها در سوشال مدیا استفاده می‌شود تا یک محتوا در بین هزاران محتوای دیگر، سریع‌تر و بهتر دیده شود.

انواع میکروکانتنت‌ها (میکرومحتواها)

در ادامه انواع میکروکانتنت‌ها (از نظر جنس محتوا و موضوع محتوا) را مورد بررسی و معرفی قرار داده‌ام. میکروکانتنت‌های زیادی در وب فارسی و دنیا تولید شده‌اند که کیفیت و کمیت آن‌ها متفاوت است.

اینفوگرافیک‌ها (Infographics)

اینفوگرافیک (Infographics) از دو واژه information و graphic  گرفته شده است. اینفوگرافیک‌ها وظیفه نمایش بصری اطلاعات و داده‌ها را به عهده دارند. آن‌ها با استفاده از تصاویر، چارت‌ها و متون خلاصه شده تلاش می‌کنند به شکلی ساده‌تر و فهم‌پذیرتر اطلاعات بیشتری را در اختیار مخاطبان قرار دهند.

ویدئو کوتاه (Short Video Clips)

افراد زیادی اعتقاد دارند ویدئو سهم زیادی از بازاریابی محتوایی را در آینده‌ای نزدیک خواهد گرفت. آن‌ها سرگرم‌کننده هستند و بهترین ویدئوهای کوتاه به صورت میکروکانتنت چیزی حدود کمتر از یک دقیقه است که در اکثر دستگاه‌ها قابلیت پخش دارد.

White paper abstracts

طبق تعریف ویکی‌پدیا؛ وایت پیپرها (اوراق سفید) نوعی گزارش معتبر یا راهنما برای کمک به خوانندگان است که به منظور درک یک مسئله، حل یک مشکل، یا اتخاذ یک تصمیم تدوین می‌شود. از اوراق سفید در دو حوزه اصلی استفاده می‌شود: دولت و بازاریابی کسب و کار.

هدف وایت پیپرها در بازاریابی کسب و کار یا بازاریابی محصول و خدمت، ارائه اطلاعاتی کافی از آن کسب و کار یا خدمت است که تصمیم را برای مشتری ساده‌تر کند.

در ادامه دو نمونه وایت پیپر با کاربری مختلف را برای فهم بهتر موضوع قرار دادم.

گزارشی از تیم ملی غنا در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل

مدل‌سازی داده‌های سازمانی با استفاده از XML

میم یا مم‌‌ها

میم یا مم‌ها برشی از تصاویر، ویدئو و متن‌هایی است که عمدتا معروف هستند یا بخشی از فیلم و سریال‌های معروف دنیا هستند. این محتواها با خلاقیت و ایده‌های مردم تغییر می‌کنند و مفهوم جدیدی را انتقال می‌دهند. آن‌ها می‌توانند عادت و رفتارهای افراد سرشناس یا عادی باشند که از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند. قطعا میم یا مم‌ها را دیده‌اید اما احتمالا نام آن‌ها را نمی‌دانستید. در ادامه برخی از مم‌های معروف و شناخته شده را مشاهده می‌کنید.

نمونه مم یا میم

 

Tips shared on social media

تیپ‌ها و نکته‌ها از دیگر میکروکانتنت‌های مرسوم در بازاریابی محتوایی هستند. به عنوان‌های زیر دقت کنید:

  • ده راز زیبایی پوست
  • چگونه در یک هفته ده مقاله تولید کنید
  • هفت نکته که هر متخصص شبکه‌های اجتماعی باید بداند
  • پنج نکته که قبل از خرید لپ‌تاپ باید بدانید

در این نوع از میکروکانتنت‌ها، بعد از اینکه یک محتوای اصلی تولید و منتشر شد، می‌توان یک محتوای سریالی از هر نکته‌ را تولید و در بازه زمانی روزانه، هفتگی، ماهانه و … منتشر کرد.

Email subject

اینکه چه چیزی در عنوان ایمیل نوشته می‌شود، از دیگر میکروکانتنت‌های تاثیرگذار است. عنوان‌ها به مخاطبان خط می‌دهند که ایمیل را بخوانند یا نخوانند! می‌توان کلید خوانده شدن یا نشدن ایمیل را عنوان آن دانست. هرچقدر هم که ایمیل خوبی نوشته باشید و بهترین اطلاعات و محتوا را برای مخاطب خود جمع‌آوری کرده باشید، زمانی که عنوان خوبی برای آن ایمیل نداشته باشید نمی‌توانید خیلی روی آن حساب کنید.

Web pages Titles

عنوان صفحات همانند email subjects از دیگر میکروکانتنت‌هایی است که نقش کلید ورودی را بازی می‌کنند. فارغ از مسائل مربوط به سئو محتوا، استفاده از یک عنوان جذاب برای مقاله از عوامل مهمی است که یک مقاله را در نتایج موتورهای جستجو متمایز می‌کند و احتمال کلیک آن افزایش می‌یابد.

اسنیپ

اسنیپ‌ اطلاعات تکمیلی است که در صفحات جستجوی گوگل به مخاطب نمایش داده می‌شود. اطلاعاتی نظیر نویسنده مقاله، امتیاز آن مقاله، عکس مرتبط، لوگو و آدرس آن کسب و کار و … . این اطلاعات تکمیلی توسط وب‌مستر سایت تنظیم می‌شود تا در خروجی جستجو به کاربر نمایش داده شود. این اطلاعات از نظر بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو بسیار تاثیرگذار است اما اسنیپ به عنوان یک میکروکانتنت دیده شدن مقاله را نسبت به مقاله‌های مشابه در صفحه‌ی جستجو افزایش می‌دهد.

Gifs

Gifs یا همان گیف (Graphics Interchange Format) فرمت خاصی از ذخیره‌سازی تصاویر است که با توجه به قابلیت موشن و حجم بسیار کم آن، یکی از محبوب‌ترین فرمت‌های تصویری مورد استفاده در وب و شبکه‌های اجتماعی است.

گیف‌ها یا جیف‌ها از میکروکانتنت‌هایی هستند که بخشی از اطلاعات را به صورت موشن که جذابیت بیشتری هم دارد، تهیه و به مخاطب ارائه می‌کند. آن‌ها بسیار راحت ساخته و دانلود می‌شوند و در اکثر بسترهای ارتباطی وب قابل استفاده هستند، بنابراین می‌توان اطلاعات زیادی را در قالب این فرمت به مخاطب ارائه کرد.

An interesting statistics

آمار ارائه کنید. آمارها و نمودارها همیشه جذاب هستند. مقایسه اطلاعات و مفاهیمی که بتواند یک معنی خاصی را برای مخاطب داشته باشد. آمار‌ها و نمودارهایی درباره مقایسه شهرها، صنعت‌ها، کشورها، مشاغل، فصل‌ها، ورزش‌ها، سلبریتی‌ها و … پتانسیل بالایی برای تولید میکرومحتواهایی دارند که می‌توانند بیشترین اطلاعات را در کمترین زمان ارائه کنند.

میکرو کانتنت

 

میکروکانتنت‌ها بخش مهمی از تولید محتوا هستند که در بخش‌های مختلفی تاثیرگذار هستند. این تاثیرگذاری می‌تواند موارد زیر باشد

  • تولید و ترویج محتوای بیشتر با حفظ کیفیت
  • تاثیرگذاری روی انتخاب مخاطب برای انتخاب و مصرف محتوا
  • انتشار محتوایی که اطلاعات بیشتر را در کمترین زمان ارائه می‌کند

در  نظر داشته باشید که نوع‌ها و جنس‌های مختلفی از محتوا را می‌توان به شکل میکروکانتنت‌ها تولید کرد که معیارهای بالا را یک‌جا داشته باشند. آیا شما هم میکروکانتنت‌های موفق و محبوبی می‌شناسید؟ آن‌ها را در قسمت نظرات بنویسید.

قبلا مقاله دیگری درباره اینکه «میکرو کانتنت‌ها چگونه می‌توانند حجم محتوا را افزایش دهند؟» نوشته بودم که می‌توانید آن را از اینجا مشاهده کنید. سایر مقالات مربوط به حوزه بازاریابی محتوایی نیز از اینجا قابل دسترس است.

 

منابع تکمیلی درباره میکروکانتنت

میکروکانتنت‌ها جه هستند و چرا به آن‌ها نیاز داریم؟

اینفوگرافیک چیست؟ نمونه‌ها و تمپلیت‌ها

میکرو ویدئو کانتنت. آینده‌ی ویدئوی آنلاین

میم چیست؟

همه چیز درباره مقالات سفید یا وایت پیپر‌ها

سمپل‌هایی برای وایت پیپر

ریچ اسنیپ چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟

2 دیدگاه در “میکروکانتنت (میکرومحتوا) چه هستند؟ + معرفی لیستی از ریزمحتواها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.