10 خرداد 1397 امیرمحمد 0دیدگاه

همه افرادی که دستی در محتوا، طراحی سایت و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی و… دارد، این سوال برای آن ها آشنا است. 

سلام. قالبی شبیه دیجی کالا دارید؟

همه افرادی که دستی در محتوا، طراحی سایت و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی و… دارد، این سوال برای آن ها آشنا است. در طول کار بارها با مشتریان مختلفی رو به رو شده اند که این سوال را از آن ها پرسیده اند. «سایتی می خواهم شبیه دیجی کالا!» و اگر از آنها بپرسیم وقتی دیجی کالا با این همه قدرت در صحنه حضور دارد شما با قالبی شبیه دیجی کالا دقیقا می خواهید چه کاری انجام دهید؟ معمولا می گویند خب ما امکاناتی داریم که دیجی کالا ندارد. بعد از آنها میپرسی علی احضرت می توانم بپرسم دقیقا چه تمایزی؟ بعد آن ها به صورت خیلی حق به جانب می گویند دیجی کالا مزیت ایکس را دارد اما ما مزیت ایکس به اضافه یک را داریم! یا اینکه دیجی کالا خدمات پس از فروش خود را به صورت ایگریگ ارائه می کند، در صورتی که ما خدمات ایگریگ به اضافه یک را داریم.

پس از مواجه شدن با این نوع نگرش ها خیلی راحت می توان آینده و شکست این کسب و کار را تصور کرد و البته این یک فرصت برای سودجویانی است که از این عدم آگاهی به نفع خود استفاده می کنند.

 

اما این موضوع چه ارتباطی به بازاریابی محتوا دارد؟

همین موضوع به شکل کوچک تری در بازاریابی محتوا نیز مصداق دارد. بارها نمونه های موفق داخلی یا خارجی را می بینیم و تصور می کنیم با کپی برداری از آن ها میتوانیم موفق شویم.

 

کپی برداری با الگو برداری متفاوت است

می توانید در اقیانوس اینترنت غرق شوید و کلی بررسی کنید و اطلاعات جامعی از انواع محتوا مختلف تهیه کنید اما نباید کپی کنید چون اساسا کپی کردند محکوم به شکست است. پس اگر قصد تولید محتوا به صورت شخصی یا برای یک هلدینگ بزرگ دارید باید متمایز باشید و اگر محتوای تکراری مشابه داشته باشید، هیچ نیازی وجود ندارد که مردم محتوا اصلی را ترک کنند و به سراغ شما بیایند!

 

چه کاری باید انجام دهیم؟

برای اینکه از این مشکل رها پیدا کنید و این مشکل برایتان حل شود یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید پیدا کردن یک مزیت رقابتی است. اگر در زمینه ای کار می کنید که دیگران قبلا در آن کارکردند باید ارزش محتوا خود را بالا ببرید و چیزی ارائه دهید که هرکسی نمی تواند آن را پیدا کند.

از سایر کسب وکارهای محتوا مدار مشابه داخلی یا خارجی کمک بگیرید اما در نهایت شما از آن ها الهام میگیرید که به ایده ای جدید برسید و بتوانید به جنبه های مهم و فراموش ایده خود دست پیدا کنید.

این موضوع رقابتی صرفا داشتن چند ویژگی ساده نیست بلکه باید ایده ای داشته باشید که با آن برند شوید

 

برای پیدا کردن این ایده چه کاری باید انجام داد؟

اگر قبلا نوشته های دایره بازاریابی محتوایی را دنبال کرده باشید، به صورت پرداکنده در این باره نوشته شده است اما میتوان خلاصه آن را مرور کرد.

۱- کسب و کار و خدماتی که ارائه می دهید را به خوبی بشناسید.

۲- بررسی کنید خدمات شما دقیقا چه مشکلی از مخاطبان حل میکند.

۳- ایده پردازی کنید که چگونه می توانید خدمات خود را به شکل متفاوت و منحصر به فردی به مخاطبان ارائه دهید. گاهی این نوع ارائه به صورت غیر مستقیم و با بیان مستقیم به مخاطب انجام می گیرد. گاهی باید از روش های غیرمستقیم برای جذب مخاطب استفاده کنید.

۴- الگو برداری کنید. حتما به رقبا خود سر بزنید یا سایر کسب و کارهای نزدیک را بررسی کنید و محتوایی که ارائه می کنند را لیست کنید.

۵- از طوفان های ایده استفاده کنید و ایده های جدید بسازید. آن چیزی که شما را منحصر به فرد کند.

این برنامه مثل یک سیکلی در حال تکرار است. قرار نیست تمام شود و مدام در حال اصلاح است. این همه داستانی است که به آن نیاز دارید.

 

سخت بودن به معنی بهتر بودن نیست

گاهی وقت ها چون نمی توانیم ایده خوبی داشته باشیم. به صورت ناخودآگاه تصمیم می گیریم ایده ساده فعلی مان را سخت کنیم. مثلا بررسی کرده ایم که رقیب در حال تولید مصاحبه از مشتریان خود است. آن را بررسی می کنیم و به این نتیجه میرسیم که مجموعه ما نیز به این نوع از دسته محتوا نیاز دارد اما چون نمی توانیم مزیت رقابتی ایجاد کنیم، سعی میکنیم با کارهای عجیب این ایده را گسترش دهیم. مثلا رقیب در داخل دفتر مشتری مصاحبه می گیرد ولی چون ما میخواهیم متفاوت باشیم، از مشتری در دل کوه مصاحبه بگیریم! شاید احمقانه به نظر برسد اما حقیقت دارد. این یک اشتباه بزرگ است و صرفا کار خود را سخت میکنیم و در آخر هم نمی توانیم خروجی خوبی بگیریم و دخلش به خرجش نمی ارزد.

برای داشتن ایده های جذاب و اثربخش حتما نباید کارهای نشدنی را به برنامه خود اضافه کنیم. گاهی وقت ها یک ایده ساده که به راحتی نادیده گرفته شده است میتواند کارهای خیلی خوبی انجام دهد. پس ذهن خودتان را روی تولید این دست از محتوا برای موفقیت نبندید و ساده بیندیشید و محتوایی منحصر به فرد تولید کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.