23 مرداد 1397 امیرمحمد 0دیدگاه

یکی از شخصیت‌ها کاری در یک تیم محتوایی سردبیر وبلاگ یا مجله اینترنتی است. صاحب هر ایده و کسب‌وکاری که باشید، سردبیر یکی از  تأثیرگذارترین افرادی است که در تیم محتوا فعالیت خواهد کرد. استخدام سردبیر را در برنامه کاری خود قرار دهید.

سردبیر کیست؟

در تیم محتوایی سردبیر کسی است که مسئولیت اصلی وبلاگ و مجله اینترنتی کسب و کاری را بر عهده دارد ( در ادامه من به جای استفاده هم‌زمان از دو نام وبلاگ و مجله، فقط به نام وبلاگ بسنده می‌کنم)

تمامی اموراتی که در وبلاگ انجام‌ می‌شود، از تولید محتوا گرفته تا توسعه و بازاریابی زیر نظر مستقیم سردبیر انجام خواهد شد. از آنجایی که حجم زیادی از محتوای مستقیم و غیرمستقیم هر کسب و کاری در وبلاگ تولید می‌شود وجود یک مسئول خوب و دلسوز حائز اهمیت است.

سردبیر چه کارهایی را انجام می‌دهد؟

وظایف اصلی سردبیر را به سه دسته اصلی تقسیم می‌کنیم

دسته اول مربوط به تولید محتوا مستقیم است. سردبیر با تیم تولید کننده محتوا به صورت نوشتاری، صوتی و ویدئویی در حال کار است. باید تقویم محتوایی را تنظیم و طبق یک برنامه مشخص از تیم تولید درخواست یک محتوا با نوع و حجم مشخص را داشته باشد.

ایجاد تقویم کاری و تقسیم محتوا بین اعضا تیم، پیگیری برای دریافت محتوا، ویراستاری محتوا و انتشار آن‌ از مهم‌ترین مواردی است که در این بخش از مسئولیت‌های یک سردبیر موفق است.

دسته دوم مربوط به بخش توسعه و بازاریابی محتوا وبلاگ است. هر وبلاگ با یک هدف مشخص ایجاد می‌شود که رسیدن به آن هدف به یک برنامه زمانی مشخص نیاز دارد. توسعه وبلاگ و انجام هرگونه کار بازاریابی در یک برنامه مشخص توسط سردبیر تدوین‌شده و در برنامه اجرا و پیگیری او قرار می‌گیرد.

دسته سوم به مراقبت و نگه‌داری وبلاگ مربوط است. تولید حجم زیاد محتوا، افزایش مخاطبان سایت و ایجاد یک ارتباط نزدیک و شناخته شدن در صفحات گوگل به همان اندازه که یک فرصت ایده آل است، عدم رسیدگی به آن یک تهدید به شمار می‌آید.

سردبیر مجله به‌خوبی باید به آنچه در وبلاگ در حال وقوع است، اگاهی داشته باشد. محتوایی که تولید می‌شود باید اصیل و به‌دردبخور باشد. مخاطبانی که به سایت مراجعه می‌کنند به اطلاعات مفید برسند و در کنار آن خدمات کسب و کار به‌خوبی معرفی شود. باید بدانیم دقیقاً کجا هستیم و با زیر نظر گرفته آمار و اتفاقات وبلاگ در راستای اهداف بلندمدت قدم برداریم.

با سردبیر  به چه صورتی کار کنیم؟

می‌توانید با سردبیر خود به‌صورت دورکاری یا تمام‌وقت همکاری داشته باشید. هرکدام از این دو روش دارای مزیت‌ها و معایب خاص خود هستند که با آگاهی باید نوع همکاری خود را مشخص کنید.

میزان ساعتی که در روز یک سردبیر باید برای وبلاگ وقت و انرژی بگذارد، عدم نیاز به حضور دائمی، مدیریت هزینه‌ها و… همه از مهم‌ترین مواردی است که به شفافیت این بخش کمک خواهد کرد.

خروجی سردبیر را چگونه بررسی کنیم؟

دوباره برمی‌گردیم به موضوع معیارهای سنجش یا همان KPI  ها. قطعاً سردبیر هم جدای از همه‌وقت و انرژی که می‌گذارد باید یکسری معیار شاخص داشته باشد که با بودن آن‌ها عملکرد مثبت یا منفی او را بررسی کنیم.

تعداد پست‌ها و محتوا تولیدشده در وبلاگ در طول یک ماه، تعداد بازدید از مطالب وبلاگ، تعداد بازدیدکننده‌ای که از سمت وبلاگ به سمت سایت اصلی هدایت می‌شوند، تعداد کامنت یا اشتراک گذاری مطالب وبلاگ، لیست اصلاحات و توسعه وبلاگ و هر آنچه در قالب کیفی و کمی به‌صورت واضح بتوان سنجید از مواردی است که در این بخش قرار می‌گیرد.

قبل از شروع همکاری خود در قالب جلساتی وظایف مربوط به توسعه، تولید و انتشار محتوا و معیارهای سنجش را با سردبیر منتخب خود مطرح کنید. درنهایت آنچه به‌عنوان خروجی کار در قالب معیارهای سنجش قابل‌بررسی است نشان‌دهنده عملکرد مثبت یا منفی وبلاگ است.

درست برنامه‌ریزی کنیم!

از مهم‌ترین تجربه‌های این چند وقتِ اخیرم درباره نوع برنامه‌ریزی است. یک برنامه درست یا غلط خود به تنهایی تضمین کننده موفقیت یا شکست یک پروژه است. برای توسعه و کار وبلاگ حتماً یک برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت داشته باشید. ضروری است که بدانید یک برنامه‌ریزی درست مرز مشخصی میان کلی‌گویی و جزئیات زیاد است.

گاهی در برنامه‌ریزی آن‌قدر کلی‌گویی می‌کنیم که بعد از ساعت‌ها کار جملات کلیشه‌ای و شعارگونه نوشته‌ایم که این برنامه هیچ کمکی به ایجاد یک برنامه عملی نمی‌کند. گاهی هم برنامه‌ای پر از جزئیات دست و پا گیر می‌نویسیم که انرژی زیادی می‌گیرد و در طرف مقابل امکان اجرای آن اصلاً وجود ندارد . به این دلیل که پس از شروع کار با هزاران نکته‌ای برخورد می‌کنید که از قبل نمی‌دانستید و حالا احساس ناتوانی می‌کنید و از همان روز اول خود را از برنامه‌تان عقب می‌بینید. این سخت‌گیری افراطی، شما را نسبت به داشتن یک برنامه‌ریزی بدبین می‌کند.

راه‌حل چیست؟

بهترین راه‌حلی که به آن رسیدم، داشتن به یک مرز مشخص از برنامه‌ریزی در کلی‌گویی و جزئیات است. باید یک برنامه با بازه زمانی مشخص داشته و در آن مهم‌ترین نکات را در قالب یک برنامه‌ عملی گردآوری کنید. این اختیار و انعطاف را به خود بدهید که در بعضی از قسمت‌ها بتوانید اصلاحاتی ها را در حین کار به برنامه اضافه کنید.

برنامه‌ریزی کمک خواهد کرد که از مسیر اصلی خارج نشوید و در راستای هدف یا اهداف اصلی خود گام بردارید. بالا و پایینی، کندی و سرعت و اوج و سقوط در برنامه‌ریزی یک موضوع اجتناب‌ناپذیر است.

سردبیر خود را به دقت انتخاب کنید و خواهید دید این شخصیت تا چه اندازه در راستای اهداف بازاریابی شما گام های مهمی بر خواهد داشت.

 

این نوشت از سری نوشته‌های دایره بازاریابی محتوا است. جهت آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید

دایره بازاریابی محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.