30 فروردین 1397 امیرمحمد 0دیدگاه

زمان و انرژی زیادی برای تولید محتوا مصرف می‌شود و این موضوع به صورت مستقیم یا غیر مستقیم روی کیفیت و کمیت محتوای تولید شده اثر می‌گذارد، بنابراین باید به دنبال راهی برای مدیریت آن باشیم.

چگونه محتوای بیشتری تولید کنیم؟

تولید هر نوعی از محتوا به یک فرآیند ترتیبی نیاز دارد که از بخش های مشخصی تشکیل و از نقطه صفر شروع شده تا به نقطه صد برسد! این یک فرآیند پویا است که در هر لحظه در حال تکمیل و ارتقا است. اما چگونه می‌توانیم مراحل تولید محتوا را تقسیم بندی کنیم؟

چهار مرحله در تولید محتوا

برای اینکه شما یک خروجی از محتوا داشته باشید. باید بدانید این فرآیند به طور کلی از چهار مرحله تشکیل شده است که عبارت اند از : تامین محتوا، تولید محتوا، توزیع محتوا و تحلیل محتوا.

بعد از اینکه هدفتان از تولید محتوا مشخص شد باید بدانید محتوا مورد نظر، از چه منبعی تامین خواهد شد!؟ اگر یک پست وبلاگی است، سورس و مرجع آن کجاست؟ آیا خودتان می نویسید!؟ اگر یک مصاحبه ویدئویی است، متن مربوط به سوالات و گفتگو از کجا و توسط چه کسی تامین می شود؟

در قسمت دوم باید مشخص کنید مسئولیت تولید آن با کیست و چه کاری را باید انجام دهد؟ چه کسی باید آن را بنویسید؟ یا چه کسی باید آن فیلم را ضبط کرده و تدوین کند؟

مرحله سوم مرتبط با انتشار و توزیع آن است. باید بدانید محتوایی که تولید شده، در چه بسترهایی باید اجرا شود. سایت، انواع شبکه های اجتماعی، فضای آفلاین و… همه مواردی هستند که باید آن را مشخص کنید. قطعا دانستن بستر توزیعی محتوا می تواند به شفاف تر شدن دو مرحله قبلی نیز کمک کند.

مرحله آخر به بررسی موفقیت یا عدم موفقیت یک محتوا می پردازد! این محتوا قرار است چه کاری انجام دهد؟ چگونه موفقیت آن را می سنجید؟ بررسی و آنالیز محتوای تولید شده  در بهبود محتوای سریالی کمک می‌کند و در طولانی مدت دستاوردهای بهتری به دست می‌آورید.

اما معیارهای سنجش محتوا چه هستند؟ دو معیار اصلی برای تحلیل محتوا وجود دارد. معیار اول از نوع کیفی است. یعنی شما با استفاده از کیفیت و معیارهایی که در نظر گرفته اید خوب بودن آن را می سنجید. مثلا خوانا بودن یک نوشته، تصاویر جذاب، ویدئو با کیفیت و حرفه ای و… همه از پارامترهای کیفی هستند اما دسته دوم پارامترهای کمی هستندو آن ها از طریق اعداد سنجیده می شوند. مثلا یک پست وبلاگی، چند بار دیده شده است؟ چه تعداد نظر گذاشته اند؟ چه تعداد از پست هایتان به اشتراک گذاشته شده است. با توجه به رفتار کاربر میتواند عددی برای آن قرار دهید که عملکرد محتوایی خود را بسنجید.

حتما برای خود معیارهای کمی و کیفی چالش بر انگیز اما قابل دسترس داشته باشید داشتن معیار مناسب در بخش تحلیل کمک می کند که روند تولید  محتوا در چهار بخش مطرح شده بهبود یاد.

صفر تا صد را مشخص کنید

پس از آشنا شدن با چهار مرحله از تولید محتوا، مشخص کنید برای هر محتوایی که تولید می کنید، چه مراحلی عبور دارد تا محتوا به خروجی نهایی برسد. دانستن این مراحل به فرآیند تولید محتوا نظم خاصی میدهد و زمانی که عضو جدیدی وارد سیستم می‌شود به راحتی بتواند با آن سازگار شود.

از ابزارها استفاده کنید

در فرآیند سازی آشنایی و استفاده از ابزارها روند تولید محتوا را تسهیل می‌کند. قطعا استخدام یک نویسنده دور کار از نظر تئوری یک انتخاب به صرفه است. اما اگر ابزار خوبی برای همکاری نداشته باشید، آن موقع دخلش به خرجش نمی ارزد. تِرلو، گوگل شیت، گوگل ترند، گوگل داک، دراپ باکس و… ابزارهایی ساده و در عین حال کاربردی هستند که به نظم و جلوگیری از اتلاف وقت کمک می کنند.

 

نکته: داشتن اطلاعات و تجربه برای فرآیندسازی تولید محتوا کمک زیادی خواهد کرد اما سخت گیرانه رفتار نکنید. حتما یک سیستم سازی ساده از تولید محتوا داشته باشید اما اجازه دهید مرور زمان و درگیر شدن اعضا با سیستم، مشکلات آن شناسایی و اصلاح شود.

این نوشته از سری نوشته های دایره بازاریابی محتوا است. برای آشنایی بیشتر اینجا کلیک کنید.

دایره بازاریابی محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.