11 شهریور 1397 امیرمحمد 0دیدگاه

یکی از اجزای مهم در تیم محتوایی همکاری با تولیدکننده محتوا و نویسنده دورکار است. در این نوشته تلاش کردم به مهم‌ترین ابعاد همکاری خوب به صورت دورکاری به‌پردازم.

بررسی هزینه‌ و نیاز به مهارت‌های مختلف، شما را به این نقطه می‌رساند که شاید نیازی نباشد تمامی افراد تیم محتوا را به صورت تمام‌وقت و حضوری استخدام کنید. مفهوم فریلنسری در سال‌های اخیر گسترش زیادی پیداکرده است. این مفهوم در ساز وکارهای تیم های محتوایی بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است.

به‌عنوان مثال نویسنده‌ای که قرار است تحت قالب مشخص و به‌اندازه معینی در طول یک ماه برای شما محتوا تولید کند، تولیدکننده پادکستی که قرار است در یک چارچوب مشخص محتوایی را به دست شما برساند یا تولیدکننده محتوا ویدئویی که باید تحت قوانین خاصی و با هدفی از قبل تعیین شده محتوایی تولید کند، الزاماً نیازی به حضور فیزیکی در شرکت را ندارند.

بنابراین می‌توان نوع دیگری از همکاری با تولیدکننده محتوا و نویسنده دورکار را تجربه کرد که از زاویه‌های مختلفی به نفع کارفرما و مجری است به‌شرط اینکه تحت چارچوب و قوانین صحیحی شکل گیرد.

قانون اول؛ پروژه را شفاف کنید

اگر می‌خواهید به خروجی مطلوب برسید، در ابتدا پروژه را به خوبی شفاف‌سازی کنید که  بتوانید به‌درستی آن را منتقل کنید. فریلنسر قبل از شروع، همه شرایط پروژه را نسبت به وضعیت زندگی و کاری خود بسنجد. اگر پروژه به خوبی برای فریلنسر شفاف نشود، عدم برنامه‌ریزی مالی، زمانی و مهارتی فریلنسر باعث به وجود آمدن شرایط سخت در همکاری و تجربه تلخ شما در برون‌سپاری خواهد شد.

نکته: به این سؤال پاسخ دهید که اگر شما به‌جای فریلنسر بودید چه سؤالاتی نسبت به پروژه خود داشتید

قانون شماره دوم؛ به مهارت‌های عمومی و تخصصی فرد توجه کنید

انجام دادن هر نوع پروژه‌ای از نویسندگی در وب، تولید موشن گرافیک و… نیاز به شناخت مهارت‌های تخصصی و عمومی فرد است. قبل از انتخاب فرد مناسب برای پروژه، بدانید آن فرد چه مهارت‌هایی باید داشته باشد. با پرسش مجموعه‌ای از سؤالات هدفمند پاسخ سؤال خود را به دست می‌آورید.

قانون سوم؛ فریلنسر منتخب، ایده پرداز است یا اجراکننده؟

یکی از موارد خیلی مهم در همکاری با تولیدکننده محتوا و نویسنده دورکار که عموماً نادیده گرفته می‌شود، توجه به این نکته است که یک پروسه تولید محتوای شفاف دارید و می‌خواهید فریلنسر بدون کوچک‌ترین تغییری آن را اجرا کند ( در این حالت فریلنسر مجری است) یا نیاز دارید که فریلنسر جدای از اجرا، ایده پردازی کرده و نظر و خلاقیت خودش را چاشنی کار کند.

عموماً فریلنسرها پروژه‌ای را به دلیل سادگی در اجرا می‌پذیرند. بنابراین آن‌ها انتظار دارند که کارفرما همه‌چیز را کامل آماده کرده و آن‌ها فقط زمانی برای اجرای پروژه بگذارند. پس اگر انتظار ایده پردازی دارید حتماً حین تعریف پروژه آن را در نظر بگیرید.

نکته: به افراد ایده‌پرداز زمان کافی بدهید و هزینه‌ای بیشتری برای آن‌ها به‌پردازید.

قانون چهارم؛ رزومه‌ها را بررسی کنید

حتماً روزمه و پروفایل فریلنسر را بررسی کنید. عبارت “طراح گرافیکی” را در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها جستجو کنید تا متوجه ده‌ها متخصص در این زمینه شوید. همه آن‌ها برچسب طراح گرافیکی را یدک می‌کشند ولی طرح داریم تا طرح!

بررسی نمونه کار و رزومه باعث می‌شود شما با حال و هوا کاری افراد، میزان تجربه، سبک‌های کاری و… آشنا کند. با مرور رزومه کاری اصلاً می‌فهمید فرد موردنظر سبک‌کاری متناسب به شما را دارد؟

قانون پنجم؛ تعهد را فراموش نکنید

ازدیگر فاکتورهای مهم در پروژه‌ای تعهد دو طرفین است. در کارهای پروژه‌ای و فریلنسری فضای آزادتری برای کار وجود دارد. افراد متعهد، پروژه را همانند بخش اصلی کاری خود می‌دانند و نسبت به آن بی‌تفاوت نیستند.

متعهد بودن یکی از شیرین‌ترین ویژگی‌های یک فریلنسر ایده آل است. فردی که کمی بیشتر از حد انتظار و معقول نسبت به پروژه احساس مسئولیت دارد و شما آرزو می‌کنید تمامی افراد چنین باشند.

قانون ششم؛ برای همکاری با تولیدکننده محتوا و نویسنده دورکار پروتکل بنویسید

اگر پروژه‌ای دارید که برای زمان بیشتری و به‌صورت تکرار شونده انجام می‌شود (نویسندگی در وبلاگ) حتماً پروتکل تنظیم کنید. در این پروتکل تمامی مواردی که فریلنسر باید نسبت به آن آگاه باشد را درج کنید. اگر این پروژه بین چند نفر مشترک است، آن‌را انتشار دهید. از پروتکل استفاده کنید و مهم‌ترین دستورالعمل‌ها و قوانین رو بنویسید تا به هم‌زبانی مشترکی بین افراد در یک پروژه مشترک برسید.

قانون هفتم؛ آموزش دهید

اگر تصور می‌کنید پروژه خود را برون‌سپاری کرده‌اید و فریلسنر باید خودش بفهمد چه کاری را انجام دهد دچار خطای خطرناکی شده‌اید! هر فردی که به سازمان شما اضافه‌شده است ( حتی به صورت پروژه‌ای و غیرحضوری) باید نسبت به کاری که می‌خواهد انجام دهد آموزش ببیند. این آموزش سرعت کار را برای رسیدن به خروجی مطلوب افزایش می‌دهد.

قانون هشتم؛ شرایط پرداخت را مشخص کنید

شرط پرداخت، نحوه پرداخت و هرچه که به پول مربوط است از موارد همیشه دردسر ساز است. از لحاظ نحوه پرداخت به توافق نهایی برسید و رضایت فرد را جلب کنید و البته نسبت به پرداخت آن متعهد بمانید.

نکته : عدم همکاری مناسب شما در این زمینه هر فریلنسری را به ترک از پروژه مجاب می‌کند.

 

همکاری با تولیدکننده محتوا و نویسنده دورکار همانند یک شمشیر دو لبه است. اگر قبل از تعریف پروژه موارد پیشنهاد شده در این نوشته را به‌خوبی در نظر بگیرید، برون‌سپاری پروژه‌ها یکی از منطقی‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌ها خواهد بود. در طرف مقابل اگر به اندازه کافی هشیار نباشید همکاری فریلنسری به یکی از زجرآورترین خاطره‌های همکاری شما تبدیل خواهد شد.

این نوشته از سری نوشته های دایره بازاریابی محتوایی است. برای آشنایی بیشتر با این بخش اینجا را کلیک کنید.

دایره بازاریابی محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.