19 فروردین 1397 امیرمحمد 0دیدگاه

این روزها تعداد زیادی از مردم، سایت، وبلاگ و صفحات شخصی دارند. صفحاتی که به‌راحتی ایجادشده و محتوا تولید می‌شود. این شروع غالباً با اعتقادات، روز نوشته‌ها و… انجام می‌شود. یک فرصت مناسب برای برقراری ارتباط با دنیا به شیوه‌ای که دوست داریم.

آیا می‌دانید سفیر محتوایی خود را استخدام کرده‌اید؟

احتمالاً عبارت «محتوا سفیر شما است» را شنیده‌اید. این موضوع از دو جنبه قابل‌بررسی است. در قدم اول، زمانی که محتوا برای یک کسب‌وکار باشد و در قدم دوم، محتوایی که از یک شخص تولیدشده باشد، قابل‌بررسی است.

وقتی سفیر خود را استخدام می‌کنید

انسان‌ها در طول زندگی خودشان تجربه‌های متفاوتی به دست می‌آورند و بر اساس هیجانات، شرایط سنی و اجتماعی دچار رفتارهای متفاوتی می‌شوند. اکثر انسان‌ها با مرور دوران نوجوانی، رفتارها یا عادت‌هایی را مرور می‌کنند که قضاوت آن با توجه به شرایط فعلی کمی شرم‌آور، به‌دوراز ادب یا پُر از ناپختگی است، هرچند که همان رفتارها تجربه امروز شده است.

این موضوع برای کسب‌وکارها نیز مصداق دارد، سال نخستی که کسب‌وکار خودتان را راه‌اندازی کردید نسبت به حالا که شاید دهمین سال از فعالیت حرفه‌ای شما باشد، قطعاً دچار تغییرات عمده‌ای شده و شما در طول سفر کسب‌وکار، تجربه کسب کرده‌اید و به شخص حرفه‌ای و کار بلد در صنعت خود تبدیل‌شده‌اید.

این یادداشتِ مقدماتی، بدین‌جهت بود که این موضوع را یادآوری کنم، انسان‌ها در زندگی خودشان، بارها و بارها دچار تغییرات عمده درونی می‌شوند، مفروضات آن‌ها دچار چالش یا حتی دگرگونی‌های عمیقی شده و باعث می‌شود، در طول زندگی محتوایی را تولید کنند که پس از گذشت چند روز، چند ماه یا حتی چند سال بعد با مرور مجدد آن‌یک سؤال در گوشه ذهنشان ایجاد شود که اصلاً این نوشته من است؟ من که چنین عقیده‌ای نداشتم!

دنیا پس از استخدام سفیر

شاید امروز دوست داشته باشید، تصویر غذای خوشمزه‌ خود را در صفحه شخصی منتشر کنید. شاید بخواهید از آزادی با طعم و مفهوم خودتان بنویسید یا حتی بخواهید برای جلب‌توجه بیشتر دست به هر اقدامی بزنید. اساس فضای مجازی همین است که انسان‌ها بتوانند آن‌گونه که هستند و آن‌گونه که می‌خواهند خودشان را نشان دهند.

اما مشکل چیست؟

مثلاً محتوایی را تولید کردید (تصویری در اینستاگرام)! این تصویر، پیام شما را با همان دقت و جزئیات به همراه برداشت‌های شخصی مخاطب در ذهن او ثبت می‌کند. پس از یک مدت طولانی شما یا کسب‌وکارتان دچار تغییرات زیادی خواهید شد و برخی از رفتارها یا نگرش‌ها تغییر خواهند کرد اما آن تصویری که از شما یا کسب‌وکارتان در ذهن مخاطب به‌جامانده است، با همان کیفیت و اطلاعات دست‌نخورده باقی می‌ماند.

محتوای شخصی یا کسب‌وکاری که انتشار می‌دهد انعکاس کننده درون شماست. باید توجه داشته باشید چه چیزی را از خود منعکس می‌کنید، چون نقطه اساسی داستان اینجاست که شما تغییر خواهید کرد اما آن محتوا به قوت خود باقی خواهد ماند.

ازاین‌جهت، نمی‌توانید انکار کنید که شما نیستید و این محتوایی که تولیدشده کار شما نیست، به همین دلیل است که می‌گوییم محتوایی که تولید می‌کنید سفیر شماست، حتی اگر حضور نداشته باشید.

چند دیدگاه متناقض و شیک

دیدگاه‌های متناقضی هم وجود دارد که نشان دهد که هر انسانی باید خودش باشد و نه اینکه اهمیت داشته باشد، دیگران چه می‌گویند یا هرکسی باید همان‌گونه که هست پذیرفته شود. این دیدگاه‌ها جذاب به نظر می‌رسند و به‌نوعی شیک هستند اما دو نکته قابل‌تأمل دارد. برای برندینگ شخصی خود یا کسب‌وکار، نمی‌توانید به مخاطب و تأثیری که باید از محتوا بگیرد بی‌توجه باشید، دوم اینکه فضای شبکه‌های اجتماعی و رفتاری که دیگران انجام می‌دهند در الگوبرداری ما کمک‌کننده هستند. قطعاً ایده انتشار عکس هنگام غذا خوردن از من نبوده اما وقتی تصاویر مختلفی از آن را می‌بینم، به‌صورت ناخودآگاه به انجام آن متمایل می‌شوم، پس این نکته را به خاطر داشته باشید که بخش زیادی از رفتار ما در شبکه‌های اجتماعی با آگاهی نیست و الگوبرداری شده است.

نقاب نزنیم

محتوا برای هر انسان در فضای مجازی رنگ و بوی خاص دارد، یکی دوست دارد خودش را شخصیتی بامزه جلوه دهد و دیگری یک مولتی میلیاردر! به نوع و کیفیت محتوا در این نوشته کاری نداریم اما برایمان مهم باشد، شخصیتی که از خود یا کسب‌وکارمان نشان می‌دهیم چقدر به خودِ واقعی‌مان نزدیک یا حداقل به شخصیتی که دوست داریم نزدیک است نه نقابی برای خودفریبی و دِگرفریبی!

 

نکته: این نوشته از سری نوشته های دایره بازاریابی محتوایی است. برای آشنایی بیشتر با این بخش و مطالعه سایر مطالب آن اینجا کلیک کنید

دایره بازاریابی محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.