21 فروردین 1397 امیرمحمد 0دیدگاه

فکر می‌کنم بارها به این نکته توجه کرده‌اید که مردم فرصت چندانی به صفحات وب نمی‌دهند و اگر محتوای خوب را در سایتی نبینند بلافاصله آن را بسته و به سراغ سایت دیگری می‌روند. چگونه در این شرایط در صحنه نبرد بمانیم و دیده شویم؟

جعبه‌های طلایی را به محتوا اضافه کنید.

فکر می‌کنم بارها به این نکته توجه کرده‌اید که مردم فرصت چندانی به صفحات وب نمی‌دهند و اگر محتوای خوب را در سایتی نبینند بلافاصله آن را بسته و به سراغ سایت دیگری می‌روند.

از نگاه مخاطب به این داستان کوتاه توجه کنید

به دنبال محتوایی درزمینهٔ راهنمای خرید یک آپارتمان دوتخته می‌گردید. مرورگر را اجرا کرده و شروع به جستجو می‌کنید. به شکل‌ها و روش‌های مختلفی کلمات و عبارات زیادی را جستجو کرده تا به بهترین محتوا برسید.

باکمی دقت در رفتار خود، متوجه می‌شوید، فرصت چندانی به هر صفحه نمی‌دهید شاید کمتر از ده ثانیه با ورود به صفحه، محتویات آن را بررسی کرده و اگر گزینه موردنظر شما یافت نشود، بلافاصله آن را می‌بندید. دلیل آن بسیار واضح است، شما حق انتخاب زیادی دارید و در این مدت تب‌های متعددی را در مرورگر خود بازکرده و می‌دانید از بین آن‌ها یکی می‌تواند گزینه مناسب باشد.

زمانی که وارد یک صفحه می‌شوید. از بالا به پایین حرکت کرده و بامطالعه سطحی برخی بخش‌ها و تیترها به این موضوع دقت می‌کنید که محتوای این صفحه برای شما مناسب است؟ ممکن است به دنبال یک نکته خیلی خاص بگردید و همان نکته را در بین انبوه محتوا جستجو کنید.

به‌عنوان تولیدکننده محتوا چه‌کاری انجام دهیم؟!

در قدم اول، اهمیت زیادی دارد به‌عنوان یک ارائه‌دهنده، محتوای خوبی را تولید کنید که مخاطب را وادار به ماندن در صفحه کند. استفاده از رنگ‌ها، تیترها و… برای متمایز کردن نوشته مفید است و معمولاً توسط بسیاری از سایت‌ها انجام می‌شود و همین دلیل باعث شده اثربخشی قبلی خود را از دست بدهند.

بدون اینکه باعث ناراحتی مخاطب شوید در محتوا از باکس‌های خاص با ظاهر و گرافیک متمایز استفاده کنید که بعضی از بخش‌های مهم را به‌صورت مشخص‌تر، جلوی چشم مخاطب قرار دهید. نام آن‌ها را جعبه‌های طلایی گذاشتم.

آن‌ها را در سایت‌های مطرح محتوایی به‌وفور دیده‌ایم. ارائه یک مطلب مرتبط، عکس نوشته، نکات مهم و… از مثال‌هایی است که برای این بخش استفاده می‌شود.

درواقع هدف از متمایز کردن بخش کوچکی از محتوا در تیررس قرار دادن آن برای مخاطب است تا این نکته را متذکر شوید که این محتوا شامل چه بخش‌های اصلی است و درباره چه زیر موضوع‌هایی صحبت می‌کند. به برخی از نمونه‌های متداول و کاربردی آن می‌پردازم.

بولد کردن نکات مهم نوشته‌ها

برخی از پاراگراف‌ها نکات مهمی دارند که می‌توانیم ابتدا آن نکته مهم را به مخاطب نشان دهیم و بگوییم این پاراگراف درباره چه موضوعی صحبت می‌کند تا مخاطب روی آن متوقف‌شده و آن را مطالعه کند.

گاهی این نکات مهم به‌صورت عکس نوشته خواهد بود و تولیدکننده محتوا آن را طراحی و به نمایش می‌گذارد یا توسط افزونه‌هایی به محتوا اصلی اضافه می‌شوند و احتمالاً تنظیماتی برای جلوه‌های بصری دارد.

مطالب مرتبط

ممکن است با توجه به عنوان اصلی، محتوا به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم شود و هر بخش در یک پست جداگانه بیاید. در این صورت می‌توانیم در لابه‌لای نوشته لینک سایر نوشته‌هایی که مرتبط با موضوع صفحه جاری است را پیشنهاد دهیم. این روش نسبت به سایر روش‌ها در وب‌سایت‌های فارسی‌زبان متداول‌تر است اما در گاهی اوقات بدون یک برنامه‌ریزی و استراتژی صحیحی بعضاً مواردی پیشنهاد می‌شوند که مرتبط نیستند و نوعی مزاحمت برای مخاطب دارد.

نظرات افراد صاحب‌نظر

توییتر یک شبکه اجتماعی قدرتمند در خارج از کشور است که به دلایلی استفاده از آن در داخل کشور میسر نیست. این شبکه اجتماعی فضای خوبی دارد که در آن مردم و شخصیت‌های شناخته‌شده به‌صورت خلاصه و بدون گزافه‌گویی نقطه نظرات خودشان را مطرح کنند.

یکی از روش‌هایی که می‌تواند تأثیر محتوا را افزایش دهد استفاده از نظرات مرتبط دیگران در شبکه‌های اجتماعی است. مثلاً درباره محصولی توضیح داده‌اید و شخص مهمی از آن استفاده و درباره آن توییت کرده است. با استفاده از افزونه‌های مرتبط آن توییت را به صفحه خود اضافه کنید. این کار از یک‌طرف تأثیر خوبی روی انتخاب مخاطب دارد و از طرف دیگر مرجع مشخصی دارد که سندیت و اعتبار خاصی برای محتوا به وجود می‌آورد.

حتی می‌توانید از نظرات سایر افراد بدون استفاده از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. مطلبی را نوشته و به یاد می‌آورید فلان محقق، سیاست‌مدار یا هر چهره شاخص دیگری نقل‌قولی در این زمینه دارد. از آن نقل‌قول استفاده کرده و به محتوا اضافه کنید. این کار باعث جذابیت نوشته و افزایش خوانش آن می‌شود.

خلاصه مطلب

خلاصه مطب به‌صورت تیتروار یا نوشتن آن در یک پاراگراف کوتاه یکی دیگر از جعبه‌های طلایی هستند که قابل پیاده‌سازی است. این موضوع برای کسب‌وکارهایی که محوریت آموزشی دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است.

تکمیل‌کننده‌ها

همیشه در هر محتوایی اطلاعاتی وجود دارند، که بودنشان به فهم بهتر و تأثیر عمیق‌تر کمک می‌کند اما حذف آن‌ها به معنی از دست رفتن مفهوم اصلی محتوا نیست. داستان، مثال، خاطره، نقل‌قول و… همگی مواردی هستند که یک نوع افزودنی برای محتوا به‌حساب می‌آیند. با توجه به سبک محتوای خود می‌توانید از بخشی از آن‌ها استفاده کنید.

محدودیتی در انتخاب و استفاده از جعبه‌های طلایی وجود ندارد. با توجه به ماهیت کسب‌وکار و خلاقیت خود یک بخش جدید و منحصربه‌فرد ایجاد کنید. موارد بیان‌شده صرفاً چند نمونه از محتوایی است که قبلاً مورد آزمون‌وخطا قرارگرفته است. اگر موردی مناسبی مشاهده کرده‌اید آن را در قسمت نظرات اضافه کنید.

پ.ن: در نظر داشته باشید که استفاده از جعبه‌های طلایی نباید بیش‌ازحد معمول باشد. می‌خواهیم در این جعبه‌ها نکات طلایی و گیرا بنویسیم، پس طبیعی است که یک محتوا قرار نیست ده‌ها نکته طلایی داشته باشد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.