19 شهریور 1396 امیرمحمد 1دیدگاه

بهبود تولید محتوا یک فرآیند همیشگی است. در هر زمانی و در هر شرایطی می توان روند تولید محتوای بهتری داشت که یکی از بهترین روش ها گرفتن بازخورد از محتوا است.

بازخورد گرفتن در محتوا

به این چند پرسش زیر توجه کنید

۱- استراتژی و محتوای شما تا چه اندازه خوب و کاربردی است؟

۲- آن چیزی که فکر می کنید تا چه اندازه ای در دنیای واقعی هم وجود دارد؟

۳- تا چه اندازه مخاطب، محتوای شما را دوست خواهد داشت؟

و هزاران سوال دیگر در این دسته نشان می دهد، فرآیند بهبود تولید محتوا در ظاهر نسبتا ساده اش گاهی می تواند بسیار پیچیده باشد. راه های زیادی برای بهبود تولید محتوا وجود دارد. در اینجا می خواهم به سه نکته اشاره کنم

شیوه اول؛ محتوایی که فکر می کنید خوب است

اولین و دم دستی ترین روش، چیزی است که خودمان فکر می کنیم. مخاطب من این را دوست خواهد داشت، چون من دوست می دارم!

چقدر می توان به این شیوه اعتماد کرد؟ برای مثال من مخاطبی هستم که به شدت به افزایش اطلاعات عمومی علاقه دارم. یا من مخاطبی هستم که مشکلی با خواندن متون طولانی ندارم. یا حتی می توانم ساعت ها غرق در خیال و رویاها باشم!

اصلا اهمیت ندارد من چگونه هستم و چگونه فکر می کنم، مهم این است که مخاطب به دنبال چیست. ویژگی های رفتاری او چیست؟ در چه موقعیتی از اجتماع قرار دارد. و هزاران ویژگی دیگر که به نقص شدن این شیوه کمک می کند.

تنها در یک حالت می توان استفاده از این شیوه را مناسب دید و آن هم زمانی است که هیچ تجربه قبلی وجود نداشته باشد و هیچ دلیل و مدرکی بر علیه آنچه که فکر می کنیم نیز وجود نداشته باشد.

شیوه دوم؛ تجربه ای که در تولید محتوا دارید

زمانی که درگیر کار می شوید، ابعاد پنهان کار نمایان می شود. تازه آن موقع متوجه می شوید، چیزهایی که در بسیاری از کتاب ها نوشته شده اند، بر پایه کسب درآمد بیشتر بوده و تئوری هایی بیان شده که در ظاهر، خوب و کاربردی هستند ولی در باطن از آنچه که در کسب و کار ایران وجود دارد بسیار متفاوت است.

بنابراین تجربه نقش پررنگی دارد، هر روز با مخاطب خود بیشتر آشنا می شوید، فضای کسب و کار خود را بهتر درک می کنید که شما را برای آینده راهنمایی می کند. اما تجربه هم به خودی خود به دست نمی آید و گاهی برای به دست آوردن تجربه، تاوان های سنگینی می پردازید.

شیوه سوم؛ بازخوردی که از محتوا می گیرید

اگر به دنبال راهی هستید که حتی برای یک ساعت یا یک دقیقه بتوانید به بهبود محتوا کمک کنید، باخورد گرفتن بهترین شیوه است.

بازخورد کمک می کند دنیا را از زاویه دید دیگران ببینید، آنها چه چیزهایی را می بینند که شما توجه ای به آن نمی کردید. همه ی این ها به لطف بازخورد گرفتن است.

اما پاسخ به چند سوال کلیدی درباره بازخورد گرفتن.

چند نوع بازخورد داریم؟!

تجربه به من نشان داده، دو نوع بازخورد بهترین کارایی را دارد. بازخورد پیش از توزیع، بازخورد پس از توزیع.

بازخورد پیش از توریع: ایده ای دارید و محتوایی برای آن تولید می کنید و آماده اجرا است. نظر بخشی از مخاطبان، همکاران یا سایر افراد درباره آن محتوا را جویا می شوید و عکس العمل آنها به عنوان بخش کوچکی از جامعه هدف خود را بررسی می کنید.

ممکن است این بازخورد ها شما را به توزیع هرچه زودتر آن تشویق کند یا مجبور به برخی اصلاحات شوید یا کاملا از توزیع آن منصرف شوید و خط قرمزی روی آن بکشید.

بازخورد گرفتن در بازاریابی محتوا

از چه کسی بپرسم؟

پاسخ به این پرسش، هنوز برای خودم چالش است، اما چیزی که در آن به قطعیت رسیدم، از کسی باید بپرسید که دو فاکتور را داشته باشد، اولی اینکه بهتر از شما، مخاطب کسب و کار را بشناسد، دومی اینکه از زاویه های دیگری می تواند به آن نگاه کند در این حالت مهم نیست او نماینده ای از مخاطب باشد، همکار باشد، رئیس باشد، کاربر عادی یا هر شخصیت دیگری باشد.

بازخورد پس از توزیع: محتوای شما تائید شده و در بسترهای ارتباطی توزیع شده است، چه عکس العمل هایی نسبت به آن وجود داشته؟ چند بار دیده شده؟ نظر و پیشنهاد ها به سمت شما چگونه بوده است؟ و… . فاکتورهای بسیار زیادی در این بخش وجود دارد که چه بخواهید چه نخواهید به سمت شما سرازیر می شود.

این بازخوردها نعمت هایی هستند که مسیر را بهتر به شما نشان می دهد و جلوی تجربه های تلخ احتمالی آینده را می گیرد.

قدردان آنها باشید، هرچقدر هم تلخ، سرد و گاهی غیر منصفانه هستند.

1 دیدگاه در “بازخورد؛ کلیدی ترین روش بهبود محتوا و چند راه دیگر

  1. بسیار عالی و روان بود. همانطور که در قسمتی از متن شما هم آمده بود، متاسفانه مشکل اصلی سایت های فعال در ایران این است که موضوعاتی برای تولید محتوا انتخاب می کنند که جنبه صرفا ورودی یا مالی را دارد و وقتی که منِ کاربر در اینترنت به دنبال یکم موضوع هستم باید به یک صفحه ای برسم که از نظر محتوایی ارزش چندانی در پیش ندارد و از مطالعه آن صرف نظر کنم.

    به نظر من در اینترنت کشورمان به بحث محتوا ارزش چندانی نمی دهند به همین علت است که بسیاری از محتواها جذاب نیستند و حوصله کاربران را سر می برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.