13 مهر 1397 امیرمحمد 0دیدگاه

از موارد مهم در برند سازی محتوایی، شخصی‌سازی کردن محتوا است. اگر به عنوان یک فرد یا یک تیم محتوایی در حال فعالیت هستید، محتوای شما باید بتواند پس از کمی فعالیت به ساختار مشخصی از کار برسد.

احتمالاً دقت کردید که برخی از افراد سبک نوشتن یا تولید محتوای خاصی دارند. وقتی شما با این سبک آشنا شدید، هرجای دیگری آن محتوا را ببینید متوجه خواهید شد که این نوشته متعلق به آن فرد یا سازمان است بدون اینکه لازم باشد اشاره به آن شود. این مدل شخصی‌سازی محتوایی تأثیر مهمی روی ادامه عملکرد بازاریابی محتوایی شما خواهد گذاشت.

برای مثال چند نمونه از شخصی‌سازی محتوایی را مرور می‌کنیم

امضای اختصاصی

بسیاری از افراد در وبلاگ‌ها یا شبکه‌های اجتماعی خود انتهای مطالب را با جملات خاص به پایان می‌رساند، این جملات پس از مدتی به برند آن فرد تبدیل می‌شود و آن جمله و نام فرد درهم‌تنیده و بلافاصله پس از خواندن یا شنیدن آن جمله، نام فرد در ذهن تداعی می‌شود.

تصویرسازی

از موارد دیگر در این زمینه می‌توان به تولید محتوای تصویری اشاره کرد. در بسیاری از کانال‌ها و سایت‌ها به شکل مشخصی محتوای تصویری تولید می‌شود که آن سبک پس از مدتی به ویژگی خاص فرد یا سازمان تبدیل‌شده و در ذهن مخاطب تثبیت می‌شود. زمانی که شما این تصاویر را در جای دیگری مثلاً در سرچ تصاویر گوگل می‌بینید آن برند برای شما یادآوری می‌شود.

موسیقی

در فایل‌های صوتی می‌توان این مورد را به‌وفور ملاحظه کرد. زمانی که شما فایل‌های صوتی افراد یا سازمانی را به‌صورت منظم گوش دهید و در آن فایل‌ها از موسیقی یکسان استفاده شود، پس از مدتی آن موسیقی در ذهن مخاطب تثبیت و شنیدن آن در جای دیگر تداعی‌کننده شما یا کسب‌وکارتان خواهد بود.

استفاده از رنگ‌ها

با توجه به صنعتی که در آن مشغول به کار هستید، از یکرنگ برای کار خود استفاده کنید تا بتواند تمایز کننده شما باشد. ایرانسل از نمونه‌های این زمینه است که رنگ زرد را به‌خوبی به خود اختصاص داده. در واقع ایرانسل یعنی رنگ زرد و رنگ زرد یعنی ایرانسل! تابه‌حال دقت کردید که در بعضی از مواقع که به سمینارها یا نمایشگاه‌ها می‌روید، دیدن رنگ زرد برایتان این مفهوم را ایجاد می‌کند که غرفه یا بخش ایرانسل آنجا حضور دارد!؟

ساختار محتوایی

در تولید انواع محتوا به ساختار محتوایی خود یک سبک بدهید. به‌گونه‌ای که کاربران عادت کنند که شما چه سبک کاری را دنبال می‌کنید. مثلاً در محتوای متنی، همیشه با مقدمه شروع می‌کنید. مفاهیم آن پست را تیتروار نشان می‌دهید، سپس به اصل مطلب می‌پردازید و … . ایجاد یک ساختار به شما کمک می‌کند که کاربر پس از مشاهده محتوا، بلافاصله شما را در ذهن خود به یاد بیاورد.

ساختار محتوایی وب‌سایت متمم و محتوای ویدئویی نقد و بررسی دیجیکالا از نمونه‌های خوب متنی و ویدئویی در این زمینه هستند.

این‌ها تنها موارد کوچکی از شخصی‌سازی محتوایی هستند. چه موارد دیگری را به‌عنوان شخصی‌سازی محتوا دیده یا بررسی کرده‌اید، خوشحالی می‌شوم با معرفی آن در قسمت نظرات به جمع‌بندی و تکمیل این نوشته کوتاه کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.