9 مهر 1397 امیرمحمد 5دیدگاه

صحبت از وضعیت اقتصادی، گله‌ها و حرف‌های کوچه و بازاری کم نیستند اما شاید بد نباشد دنیا را به شکل متفاوتی ببینیم.

این نوشته کمی انتقادی و در وهله اول خودم را هدف قرار می‌دهد بنابراین به نظر می‌رسد بهتر است به‌جای هیاهو برای هیچ بعدازاین نوشته کمی درنگ کنیم.

حال این روزهای ما حال خوبی نیست، پر از نا امیدی، ترس از آینده‌ای که نمی‌دانیم چگونه به استقبالمان خواهد آمد! من نه کارشناس اقتصاد هستم و نه ارتباطی با سیاست دارم. من دنیا را با زاویه نگاه خودم می‌بینم، جایی که رشد و پیشرفت جمعی بقا و سعادت جامعه‌ای را ترسیم می‌کند. آقای ترامپ درس‌های مهمی به ما داده‌اند، درس‌هایی که مرور آن خالی از لطف نیست!

۱- نفت سرمایه نیست!

ترس از به صفر کشیده شدن فروش نفت یک نکته را نشان می‌دهد و آن‌هم این است نفت سرمایه نیست. چون نمی‌تواند سرمایه‌ باشد وقتی دیگری برای آینده‌اش تعیین تکلیف کند.

اما سؤال اینجاست، سرمایه ارزشمندتری نداریم؟  ما یاد گرفتیم به سراغ سرمایه دیگری برویم. پول نفت هیچ‌وقت بر سر سفره این مردم نیامد و انتظار برای آمدن پول نفت بر سر سفره این مردم مضحک به نظر می‌رسد.

سرمایه انسانی پرورش دهید که جامعه پویا و خردمند با انسان‌هایش ساخته می‌شود، منتظر نمانید کسی برای شما کاری انجام دهد، تغییر را از خودمان و اطرافیانمان شروع کنیم.

می‌توانیم خدا را شاکر باشیم که نفت چند صباحی دیگر در این دنیا عمری ندارد و دیگر جای هیچ بهانه‌ای نیست. رشد جمعی را  به جامعه‌ تزریق کنیم که پیشرفت ما درگرو آن است. #ممنون_آقای_ترامپ .

۲- گران شد پس تا می‌توانید بخرید

ما ایرانی‌ها برعکس آنچه در تلویزیون‌های وطنی چاپلوسی‌مان می‌کنند خیلی هم فرهنگ نداریم. ترس از قحطی و دنیایی که وجود خارجی ندارد بدجوری بر ذهنمان مسلط شده است. به بازارها هجوم می‌بریم و به امید گران‌تر شدن قیمت‌ها تا می‌توانیم می‌خریم. هرچه در این باتلاق دست‌وپا می‌زنیم بیشتر فرو می‌رویم.

شما به ما نشان دادید ما شخص را به جامعه‌ ترجیح می‌دهیم و به موضوعی که وجود خارجی ندارد کمک می‌کنیم. تصور می‌کنیم با احتکار و انبار کردن کالا بسی زرنگ و دانا هستیم. زهی خیال باطل! شکاف در این کشتی سرانجام همه ما را غرق خواهد کرد و مهم نیست کی و کجا این کشتی سوراخ شده است. #ممنون_آقای_ترامپ .

۳- لباسی از ظاهر دین

#ممنون_آقای ترامپ شما به ما نشان دادید که گروهی از ما لباسی از دین بر تن کرده و به خود اجازه می‌دهیم هر کاری را با عذر شرعی آن انجام دهیم.

لباسی با ظاهر زیبا به تن کرده و برای کارهای خود دلیل دین درست می‌کنیم.

۴- زمانی برای یادگیری

امروزه بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت یادگیری و دانش در زندگی نمایان است. امروز متوجه شده‌ایم تاریخ مصرف دروس دانشگاهی گذشته است. تازه فهمیده‌ایم موفقیت‌های فردی راهگشا نیستند.

شما به ما یاد دادید برای حضور در دنیا باید اطلاعاتی به وسعت آن داشت. خود را از این پیله‎ای که ایجاد کرده برهانیم. امروزه نمی‌توانیم با دنیا باشیم وقتی زبان ارتباط با دنیا را نمی‌دانیم. #ممنون_آقای_ترامپ .

۵- بکوبید و دوباره بسازید

متوجه اندیشه‌ها و باورهایی شدیم که جایی در زندگی ندارند و باعث توقف در زندگی شده‌اند، آن‌ها را بازنگری می‌کنیم و این افکار پوسیده را کنار می‌گذاریم که زبان صلح‌طلب و عدالت‌خواه است که می‌تواند راهگشا ما باشد. #ممنون_آقای_ترامپ .

۶- یک پیشنهاد ساده؛ غرولند کنید

ابر و باد و مه و خورشید و فلک را در کار می‌اندازیم که به خود و دیگران بقبولانیم که در قضای روزگار بدبخت‌ترین مردم‌ها هستیم! رئیس و مسئول و همسایه و راننده تاکسی و خلاصه همه به ما ظلم کرده‌اند و همواره مظلوم عالم بودیم.

راهکار ساده‌ای را در مقابل ما قراردادید، غرولند کردن! به‌جای اینکه راهکاری بدهیم و به‌اندازه سهم خودمان قدمی برداریم، به همین حرف‌های کلیشه روزانه بسنده می‌کنیم و منتظر نشسته‌ایم جریان باد ما را به کجا می‌برد. #ممنون_آقای ترامپ .

ای کاش این درس‌ها را زودتر فراگرفته بودیم. شما امروز متوجه نخواهید شد چه کمک ارزشمندی به ما کرده‌اید! شاید خود ایران و ایرانی هم متوجه لطف شما نشود. اگر از ایران ویرانه‌ای می‌خواهید، شاید به این آرزو هم دست پیدا کنید اما ما در حال پوست‌اندازی برای دورانی هستیم که می‌دانیم پول و ثروتی در کار نیست و باید خودمان به‌صورت جمعی نه فردی روی پای خود ایستاده و با زبان علم و دانش با دنیا صحبت کنیم. سرمایه‌ای که همانند نفت از بین نمی‌رود، غرولند نمی‌کند و یادگیری بخش انکار نشدنی آن است. من بیش ‌از پیش به آینده امیدوارم.

#ممنون_آقای ترامپ

برچسب‌ها:,

5 دیدگاه در “از شما ممنون هستیم آقای ترامپ!

  1. سلام.
    ممنون که این متن را نوشتید.
    من هم جز همانهایی هستم که در حال پوست‌اندازی برای دورانی هستیم که می‌دانیم پول و ثروتی در کار نیست و باید خودمان به‌صورت جمعی نه فردی روی پای خود ایستاده و با زبان علم و دانش با دنیا صحبت کنیم.

    1. منصور جانم
      خوشحالم که دوست داشتی. من به این موضوع امیدوارم. اتفاق های خوبی رخ خواهد داد به امید خدا

  2. امیرمحمد عزیز.
    از شیوه ی نگاهت و از خوندن نوشته ی زیبا و قابل تاملت، خیلی لذت بردم و دلم میخواست این رو بهت بگم.

    من هم امیدوارم که ما مردم، کمی هم که شده به خودمون بیاییم، این درسها رو فرا بگیریم؛
    و البته بعد از فراگیری، فراموش شون نکنیم.
    چون متاسفانه، ما ملت بسیار فراموشکاری هستیم…

    باز هم ممنون بخاطر این نوشته ی خوب و خواندنی.
    موفق باشی.

    1. ارادت شهرزاد عزیز.
      خوشحالم که خوب و قابل تامل بوده.
      راستی دورادور خیلی تعریفت رو میشنونم. مشتاق دیدار هستم 🙂

  3. سلام .
    چه نوشته ی قشنگ و خوبی .
    امیدوارم اتفاق های خوبی بیفته و سعی کنیم بیفته .
    با مهر
    محمدحسین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.