6 اسفند 1396 امیرمحمد 0دیدگاه

بارها این جمله را شنیدیم که آنچه امروز هستی حاصل تصمیم‌های چند ماه یا چند سال پیش است و آنچه امروز تصمیم می‌گیری حاصل یک آینده متفاوت است.

تصمیم گیری

ازدواج، شغل، راه‌اندازی کسب‌وکار، دوستان جدید، عادت‌های جدید یا هر تصمیم دیگر در آینده تأثیرگذار هستند. این تأثیر یک موهبت بزرگ است به این دلیل که می‌توانیم خودمان را برای آنچه هستیم یا می‌خواهیم باشیم آماده کنیم اما قسمت سخت آنجا است که از مسیر خود مطمئن نباشی، میدانی چه می‌خواهی اما نمی‌دانی کدام مسیر را انتخاب کنی.

نتیجهِ سالی که در انتهای آن هستیم از تصمیم‌های ابتدای سال گرفته‌شده است، آینده را می‌بینیم، سال حدید را می‌بینیم و میدانیم آنچه در این لحظات تصمیم بگیریم یک سال و یک برگه دیگر از عمرمان را رقم خواهند زند.

تصمیم‌گیری خود یک هنر است و ترکیب تصمیم‌های ریز و درشت امروز معجونی می‌سازد که در آینده طعم و مزه‌اش را خواهیم چشید که انسان را به پایین‌ترین نقطه نزول یا بالاترین نقطه صعود برساند! به خودم نگاه می‌کنم. می‌توانستم همین زمان را به امور دیگری اختصاص دهم تا احتمالاً در نقطه‌ای دیگر باشم و دستاورد دیگری داشته باشم

برای تصمیم‌گیری زمان صرف می‌کنیم که از بین دو گزینه یا چند گزینه یکی را انتخاب کنیم اما حالت بدتر آن ماندن در یک برزخ است که از تصمیم فرار کنیم و آن را به تعویق بیندازیم. آن موقع زمان را باختیم و چیزی به دست نیاوردیم، مشکلی که گه گاه درگیر آن می‌شویم.

تصمیم‌گیری چیست؟ چگونه می‌توان درست تصمیم  گرفت؟  اگر تصمیم گرفتیم و بعداً به این نتیجه رسیدیم که اشتباه کردیم، می‌توانیم با آن کنار بیاییم؟ قطعاً ساده نخواهد بود.

تصمیم در ابعاد مختلف زندگی

 ممکن است نزدیک‌ امتحان کنکور باشید، آیا مطمئن هستید همه تصمیم‌هایی که تا به این لحظه گرفته‌اید درست بوده؟ رشته مناسبی انتخاب کردید؟ تصمیمتان درباره زمان‌بندی مطالعه درست بود؟ اصلاً نگاه کلی‌تری داشته باشیم تصمیم بر کنکور و دانشگاه درست بود؟

برای ازدواج چطور؟ آیا فکر می‌کنید الآن زمان مناسبی برای ازدواج است؟ فرد موردنظر خود را یافته‌اید؟ آیا واقعاً تصمیم درستی گرفته‌اید؟ یا اصلاً تصمیم بر ازدواج درست است؟

به کسب‌وکار فکر کنید. آیا کسب‌وکاری دارید؟ آیا همه تصمیماتی که گرفته‌اید درست بوده؟ نمی‌توانستند بهتر باشند؟ تصمیم بر مدیریت این کسب‌وکار برای شما مناسب است؟ یا رؤیای دیگری گوشه ذهنتان جا خوش کرده است. شاید می‌خواستید کارفرما باشید و از کارمندی بیرون بیاید! اصلا کارفرما شدن تصمیم درستی است؟

تا دلتان بخواهد از این مثال‌ها وجود دارد. مواردی که می‌توانند مفروضات آدمی را به چالش بکشند. سؤال همین‌جا به وجود می‌آید، چگونه می‌توان تصمیم بهتری گرفت و از این برزخ نجات پیدا کرد؟  تصمیم‌ها بخش مهم زندگی هستند، آنچه وجود یک انسانِ ۴، ۵ سال، ۲۰، ۳۰ سال یا ۶۰،۷۰ سال را معنی می‌کند همین تصمیمات کوچک و بزرگی است که شاید به‌خودی‌خود مشهود نباشند اما در کنار یکدیگر تجربه زندگی یک آدم منحصربه‌فرد را رقم می‌زند.

کمی آن دورتر

در لحظه مرگ که تمام زندگی در یک تصویر از جلوی چشم انسان گذر می‌کند، بدون در نظر گرفتن برنده یا بازنده بودن، به بازی درست و تصمیمات خود در این زندگی نمره دهیم و سرانجام از پای این میز زندگی برخیزیم که اتاق را باید به نسل و اندیشه‌های جدید سپرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.