21 آذر 1396 امیرمحمد 0دیدگاه

در این سفر چند هفته ای، تلاش شد روندی از مخاطب شناسی درون تیمی و برون تیمی بیان شود. قطعا این مباحث می تواند تکمیل تر شوند. اما اگر تمامی مراحل و تمرین های گفته شده به‌دقت انجام شده باشد، اطلاعات جامع و کاملی از مخاطب جمع آوری شده است.

خلاصی از اطلاعات ریز و درشت در مخاطب شناسی

در بخشی از این آموزش ها، سفری به درون تیم داشتیم. از تیم فروش و پشتیبان و تجربه های شخصی استفاده کردیم که بتوانیم مخاطب خود را درست بشناسیم.

در گام بعدی، گذری در فضای وب داشتیم و با ابزارهایی مانند kwfinder  و googleTrends تلاش کردیم، آن چه در پشت پرده وب ایران در حال جریان است را شناسایی کنیم. حالا به گنجینه خوبی از اطلاعات دسترسی پیدا کردیم که باید از آن استفاده کنیم. در حال حاضر فضای کارمان کمی به هم ریخته است و یکپارچگی کافی را ندارد.

به چه کسانی نه بگوییم؟

همیشه یکسری از مشتری ها در دایره مخاطبان کسب و کار قرار می‌گیرند اما دلایل متعددی وجود دارد که بهتر است به آن‌ها نه بگویید. مثلا ممکن است جامعه‌ای ۱۰درصدی از مخاطبان وجود داشته باشند که به انرژی ۵۰درصدی از کسب و کار نیاز دارند، به نظر می‌رسد ورودی و خروجی این مشتریان زیاد متناسب نیست و بهتر است آن ها را فراموش کنیم یا دست کم در اولویت بالا قرار نگیرند. ترندهای گوگل یا تیم فروش در این زمینه به شما کمک خواهد کرد که به کدام دسته نه بگویید.

چگونه اطلاعات را یکپارچه سازی کنید؟

حقیقت این است که نمی توان روش مشخصی را بیان کرد. حجم اطلاعاتی که به دست آورده اید، نوع کسب و کار و المان های دیگری تاثیر گذار هستند، اما آنچه مشخص است باید یک حساب دو دو تا چهار تا داشته باشید و نتیجه ای از این اطلاعات به دست بیاورید. می توانید این اطلاعات را در اختیار تیم کاری خود قرار دهید، از مشاوره های مربوطه راهنمایی بگیرید یا خودتان با توجه به تجربه‌ای که دارید، تصمیم های روشنی در این باره بگیرید.

بین اجزای مختلف ارتباط برقرار کنید و پارامترهایی مشترک و متضاد را بیابید. ممکن است تیم فروش شما درباره خرده فروشانی که به دنبال اسباب بازی داخلی هستند، صحبت هایی را بیان کرده و آن گروه را مهم برشمرده باشد و اتفاقا در بررسی شما نیز به درک این موضوع رسیده اید یا می تواند عکس آن رخ دهد. اما هرچه که هست این کار به حرکت شما شفافیت می‌دهد (اشاره به مثال کسب و کار در زمینه فروش اسباب بازی در آموزش‌های قبلی)

مواد لازم؛ یک عدد کاغذ و یک دانه قلم

پیشنهاد می‌کنم تحلیل های خود را روی کاغذ بیاورید. با استفاده از یک کاغذ بزرگ، نام کسب و کار خود را در مرکز صفحه بنویسد و تمامی اطلاعاتی که در گوشه و کنارهای مختلف یادداشت کرده اید را اطراف نام کسب و کار خود بنویسید. این کار ذهن شما آزادتر می کند و می توانید روی کاغذ تحلیل درستی داشته باشید. تضادها و نقطه‌های مشترک را بیابید و تصمیم های سنجیده‌تری بگیرید.

تمام این کارها و شفافیت در اطلاعات به تعریف پرسونا و آن چه که می خواهید از مخاطب خود در بخش تعریف پرسونا داشته باشیید . کمک خواهد کرد.

در ادامه آموزش های مخاطب شناسی به موضوع پرسونا بیشتر توجه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.