6 آبان 1395 امیرمحمد 0دیدگاه

افسانه کارآفرینی

نویسنده : مایکل گربر

ترجمه شده توسط:کاوش حسین تبار / مجید فیاض فر

انتشارات : نخبه سازان

سال چاپ : تابستان ۱۳۹۳

 

چند وقت پیش بود که جلسه ای کوتاه با جمعه از دوستان داشتم. در آن جلسه مدام چالش هایی مطرح میکردم که در سیستم کسب و کار با آن مواجه هستیم و بایدها و نبایدهایی که باید انجام دهیم و ذکر این موضوع که خیلی از مسائل برای خودم نیز همچنان گنگ و مبهم است و دنبال سرنخی میگردم.

یکی از همکاران کتاب افسانه کارآفرینی را معرفی کرد. حقیقت امر با توجه به برنامه کتاب خوانی که داشتم و کتاب هایی که از قبل انتخاب کرده بودم برای مطالعه آن اشتیاقی نبود ولی به اصرار همکارم، کمی آنرا مطالعه کردم و دقیقا زمان مطالعه کتاب متوجه شده ی آن همه اصرار شدم. و توانست همه اولویت ها را جابه جا کند و مرا به خواندنش دعوت کند.

حقیقتا از مطالعه آن لذت بردم و تجربه راه اندازی یک کسب و کار از ابتدا تا انتها را لمس کردم.

اما بعد…

کتاب حاضر توسط نویسنده معروفش جزو پرفروش ترین کتاب ها در زمینه کارآفرینی است. چنانچه رویای کسب و کار و کارآفرینی درسر دارید قطعا مباحث این کتاب بسیار کمک کننده خواهد بود.

متفاوت تر از بسیاری از کتاب های تخصصی (اینجا منظور از تخصص کارآفرینی است)که مباحث پیچیدگی خاص خودش را دارند، اما کتاب حاضر بسیار ساده و روان بیان شده است و به سادگی مباحث قابل لمس و درک است و در بسیاری از موارد هنگام مطالعه، متوجه شباهت مباحث مطرح شده با سیستم و کسب و کار خودتان می شوید.

 

دست نوشته ی مایکل گربر با قلم روان  مترجم محترم آن لحظه های نابی را برای شما به ارمغان می آورد. بدین صورت که کتاب به سه بخش افسانه کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک، چشم اندازی جدید در کسب و کار و راه اندازی یک کسب و کار موفق تفکیک شده اند که به بیان مختصری از آنها اکتفا میکنم.

بخش اول، افسانه کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک

در این بخش مایکل گربر به توضیح عمده دلایل شروع کسب و کارهای کوچک می پردازد و ذکر این نکته که چه عواملی معمولا در زمان شروع کسب و کار به دست به فراموشی سپرده می شوند و چه اتفاق هایی از آن حاصل می شود. زمانی که در ابتدای کسب و کار همه چیز به نظر مثبت پیش می رود ولی کم کم کسب و کار رنگ عوض می کند و با چالش های اساسی مواجه می شود و به توضیح علت و معلول های آن می پردازد

 

بخش دوم، چشم اندازی جدید در کسب و کار

پس از بررسی علت شکست عمده کسب و کارها در دوران کودکی خود و یا به سختی دست و پا زدن آنها در سال های نخست، در این بخش به موضوعاتی که معمولا توسط صاحب کسب و کار نادیده گرفته می شود می پردازد و روش ها و اصول های اساسی را آموزش می دهد، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که مایکل گربر در این بخش تاکید زیادی به سیستم سازی دارد بدین صورت که کسب و کاری داشته باشید که به شخص وابسته نباشد و به صورت خودکار در حرکت باشد.

 

مایکل گربر
مایکل گربر

 

بخش سوم، راه اندازی کسب  و کار موفق

به نظر من هرچه بیشتر این کتاب را بیشتر مطالعه می کنید، بیشتر شیفته اش می شوید. شاهکار نویسنده ی کتاب در این بخش است. او کاملا برای شما کسب و کار را توضیح داده، همه ی عوامل تحت کنترل و خارج از کنترل را  شرح داده است. به بررسی جزئیات پرداخته است و به شما ثابت کرده است چی می شود که کسب و کار شما نه تنها سبب خوشبختی شما نمی شود بلکه خود نیز یک مشکل است آن هم از نوع اساسی اش .

هنگامی که بخش های قبلی کتاب را مطالعه می کنید در بسیاری از مواقع سری به نشان تایید تکان می دهید بدین جهت که بله مایکل حق با توست، کسب و کار ما هم دقیقا همین مشکل را دارد ولی مدام جلو می روید و از خود می پرسید، خب راه حل ؟ راه حل چیست ؟ این بخش کتاب را نویسنده برای همین در نظر گرفته است و حالا که به قدر کافی آماده شده اید. برای تمامی مشکلاتتان راه حل هایی شفاف با دلایلی مشخص ارائه می کند.

قسمت به قسمت سازمان تان را شرح می دهد و شما هم دقیقا متوجه می شوید در کجا خوب بودید و درکجا ضعیف. به چه مسائلی بی جهت پر و پال داده اید و به چه مسائلی به ظاهر کم اهمییت نپرداخته اید در صورتی که واقعا تاثیر گذار بوده اند. به نظر من لذت اش را دارد قدم به قدم با کتاب پیش بروید و خودتان را برای فصل هیجان انگیر سوم کتاب کاملا آماده کنید.(البته اصلا نباید از دو فصل ابتدایی به سادگی گذشت)

آخرین مطلبی که دوست دارم آنرا بیان کنم، درباره همراهی مفاهیم کتاب با یک داستان واقعی است. نویسنده ی کتاب در بین حرکت ابتدا تا انتهای راه اندازی کسب و کار و ادامه ی آن و همچنین توسعه ی آن، از یک داستان واقعی به صورت بیان یک خاطره استفاده می کند که شما را کاملا درگیر مباحث مطرح شده کند، که در نوع خودش بی نظیر است.

 

به هرحال من واقعا از مطالعه این کتاب لذت بردم و آنرا به همه ی کسایی که رویای کارآفرینی را در سر می پرورانند و یا سعی در اصلاح کسب و کار وسیستم خودشان دارند را به شدت توصیه می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.