6 مرداد 1396 امیرمحمد 2دیدگاه

نوشتن برای من همواره تعهدی است که به انجام دادن یا ندادن کارهایم استوار باشم. نوشتن در ذهن من ساختار ایجاد می کند و مرا در ادامه مسیر هدایت می کند. با داستان مسئولیت پذیری من همراه باشید.

چنانچه بخش اول این نوشته را مطالعه نکرده اید، پیشنهاد میکنم ابتدا آنرا از اینجا بخوانید.

داستان مسئولیت پذیری

در بخش دوم “اگر مسئولیت پذیری می خواهید، لطفا بنویسید” به بیان چند مثال و تجربه کاری پرداخته ام که می پندارم می تواند برای شما نیز موثر باشد.

رویا، هدف و آرزوهایتان را بنویسید

همیشه درباره همه ی آنچه که می خواهید به دست بیاورید بنویسید. نوشتن ابزاری است برای اینکه شفاف سازی کنید از زندگی چه می خواهید!

رویا، هدف و آرزو! هرچند بین این سه مورد، تفاوت هایی وجود دارد و ما گاها آنها را به جای یکدیگر استفاده میکنیم اما آنچه که مهم است، با نوشتن می توان رنگ و بویی متفاوت به آنها داد.

برنامه روزانه تان را بنویسید

یک توصیه عالی که در زندگی موثر بوده و خواهد بود، این است که برنامه هر روزتان را یک شب قبل از آن بنویسید. این نسخه معجزه می کند.

زمانی که برنامه فردا را نوشته باشید، روح و جسم شما پس از بیداری کاملا آماده ی پذیرش آن روز است ، همچنین آگاهید از یک روز دیگر عمرتان چه میخواهید! بنابراین به مدیریت زمان و مدیریت برنامه هایتان به شدت کمک می کند.

درباره هرچه که می آموزید، بنویسید

مهم نیست یک کتاب فلسفه ی الهی یا کتاب چگونه در اینستاگرام پولدار شوید را می خوانید. مهم این است، همیشه یک جایی داشته باشید تا درباره هرچه می آموزید، کمی بنویسید. به قول استادم شعبانعلی ” بنویسید، بعد پاره کنید و بریزید دور!! ولی بنویسید”.

نوشتن باعث می شود، مدیریت تر شده  و عمیق تر یاد بگیریم. زمانی که مینویسیم ساختار آموزه، بهتر شکل پیدا میکند تا در جایی مناسب از ذهن انسان قرار بگیرد و گرنه یادگیری طوطی وار، تاثیرات عمیقی بر عملکرد انسان نخواهد داشت.

برای یادگیری بهتر بنویسید

زندگی تان را بنویسید

از سال ۱۳۸۶ به صورت کاملا اتفاقی تصمیم گرفتم از روزهایم بیشتر بنویسم. از آن سال تا امسال، یک سالنامه مشخص انتخاب میکنم و در آن درباره روزهای مهم و اتفاق هایی که در آن رخ داده است نوشته ام.

اتفاق های خوب، تجربه های تلخ، درس های مهم زندگی یا هرچیز دیگری! شما با این روش می توانید زندگی خود را مستند کنید و من توانسته ام یک دهه از عمرم را به این شیوه نگه دارم.

گاهی اوقات به یکی از آنها سر میزنم، بعضی از صفحاتش را ورق میزنم و روند رشد و تشکیل ذهنیتم را درونش پیدا میکنم.

گاهی برایم جالب است که زمانی موضوعات بسیار بچگانه ای همه ذهنم را درگیر کرده بوده. گاهی به اتفاق های تلخی میرسم که در زمان خودش به من فشار زیادی وارد کرده بود اما کاملا فراموش شده بودند ولی پس از مطالعه مجدد، متوجه میشدم آن اتفاق تا چه اندازه به رشد شخصی من کمک کرده است.

برای موضوع جدید محتوا یادداشت بگذارید

این موضوع کمی در حوزه تخصصی  وارد می شود. بارها و بارها، با گوش دادن به فایل های صوتی گوناگون، دیدن بنرها و تصاویر سطح شهر، ارتباطات اجتماعی با افراد متفاوت، هزاران ایده به سرم میزند که کاری برایش انجام دهم یا درباره اش بنویسم. در این شرایط یک راه دارم و آنها این است که آن مورد را یادداشت کنم و گرنه آنرا فراموش میکنم.

قطعا برای همه انسان ها،  روش ها و کاربرد های متفاوتی از نوشتن وجود دارد. به این موضوع توجه کرده اید که در چه شرایطی نوشته اید؟ و این نوشتن ها تا چه اندازه به شما کمک کرده است؟

 

2 دیدگاه در “اگر مسئولیت پذیری می خواهید، لطفا بنویسید – بخش دوم

  1. سلام
    سایت خیلی خوبی دارید
    هر دو بخش رو خوندم
    خیلی مفید بود
    همیشه در مورد اهمیت نوشتن مطالب زیادی مطالعه میکنم و این اواخر کتاب بنویسید تا اتفاق بیفتد رو هم خوندم ولی یکی از دلایلی که جلوی منو میگیره بنویسم ترس از اینه که نوشته هام دست بقیه بیفته!در نتیجه خیلی جاها باید خودسانسوری کنم..
    امیدوارم من هم بتونم یه روز ازادانه بنویسم..البته روی کاغذ!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.