30 بهمن 1395 امیرمحمد 0دیدگاه

بررسی محتوا

یکی از نکاتی که همواره در بحث محتوا و بازاریابی محتوا حائز اهمیت است، بررسی محتوا است. این چگونه می توانم متوجه بشویم محتوای که تولید شده، مورد نیاز کاربر بوده و یا در غیر این صورت متوجه آن شده و آنرا اصلاح کنم.

من، یک عالمه محتوا تولید کردم

در زمینه بازاریابی محتوا بارها پیش آمده که برای تولید محتوا برنامه ریزی می کنیم و در بسترهای متفاوت انتشار می کنیم. اما پس از مدتی متوجه تولید انبوه محتوا می شویم اما نمی توانیم متوجه تاثیر خوب یا بد محتوای تولید شده شویم. در این موقع راه حل جیست؟

باخورد از محتوا (بررسی محتوا) چیست؟

بلافاصله پس از انتشار محتوا در هر شکلی از محتوا (متن، تصویر، ویدئو و…) و در هر بستری (شبکه اجتماعی، سایت، وبلاگ و…) باید از محتوای خود فیدبک بگیریم. یعنی بررسی کنیم که تا چه اندازه ای محتوای تولید شده در راستای اهداف مان حرکت کرده است.

برای این کار روش های گوناگونی وجود دارد، شاید ساده ترین آنها تعداد لایک های کاربر باشد. اما قطعا روش های کامل تر و جامع تری هم وجود دارد، که کسانی که به این موضوع حرفه ای تر نگاه می کنند، به دنیال آن هستند. که در ادامه این نوشته به شرح بیشتر آن میپردازیم.

یک نقشه را تا انتها نروید

بسیاری تصور می کنند، پس از تولید انبوه محتوا و در بازه های زمانی طولانی باید نسبت به بازخورد محتوای خود اقدام کنند که این موضوع محکوم به شکست است.

شما باید بدانید در بازه های زمانی بسیار کوتاهی و مشخص نسبت به جمع آوری بازخورد محتوای خود اقدام کنید.

 

بررسی محتوا

 

دو روش متدوال، برای بررسی محتوا وجود دارد

۱- بررسی کمی محتوا

در این روش بررسی محتوا ، اطلاعات آماری محتوای تولید شده را بررسی میکنید، در واقع شما محتوای خود را از نظر کمی مورد بررسی قرار می دهید.

به عنوان مثال شما جدولی دارید که شامل اطلاعات زیر می باشد

  • نام محتوا

نامی که برای محتوای خود انتخاب کرده اید.

  • قالب

قالبی که برای محتوای خود ساخته اید که می تواند شامل متن، ویدئو، صدا و… باشد،

  • فراداده ها

شامل اطلاعات کامل یک محتوا است. در واقع همان برچسب ها و هشتگ ها در وبلاگ ها، سایت ها و شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و… می باشد.

  • تعداد بازدید

حتما باید در فضایی که محتوا خود را انتشار می دهید راهی برای تعداد بازدید کنندگان وجود داشته باشد.

  • تاریخ آخرین اصلاحات

آخرین تاریخی که محتوای خود را به روز کرده اید، در صورتی که محتوای شما به روز نشده است، همان تاریخ انتشار محتوای خود را وارد نمایید.

موارد بیان شده به عنوان مهم ترین معیارهای روش بررسی کمی است اما با توجه به بسترهای ارتباطی و نوع محتوای شما میتواند معیارهای دیگری هم به آن اضافه کرد.

پس از اینکه اطلاعات کلیه محتوای خود را جمع آوری کردید، میتوانید از لحاظ آماری آنرا مورد سنجش قرار داده تا متوجه شوید که کدام محتوا با چه ویژگی های بیشتر مورد استقبال کاربر قرار گرفته است تا بدین صورت شما آنرا بهتر و بیشتر از قبل تولید کنید و در مقابل آن، به اصلاح مواردی که ضعیف تر بوده، بپردازید.

 

۲- بررسی کیفی

در این روش بررسی محتوا همانطور که از نام آن پیداست به سراغ کیفیت محتوای تولید شده رفته ایم.

در این روش معمولا باید پارامترهایی از قبل تعریف شده را برای بررسی کیفیت محتوای تولید شده در نظر گرفت تا از طریق آن بتوان کیفیت محتوای خود را سنجید.

به موارد زیر توجه کنید

  • سطح دانش

یکی از پرکاربردترین معیارهای بررسی کیفیت یک محتوا موضوع سطح دانش آن است. فارغ از اینکه محتوای شما چه پیامی را می رساند، باید مشخص نمود، محتوای تولید شده چه سطح دانشی دارد و برای کدام دسته از مخاطبان مناسب است.

ممکن است محتوای تولید شده دارای مباحث علمی بسیار پیچیده باشد که مختص به گروهی خاصی است که قبل از درگیر شدن با محتوای فعلی باید پیش زمینه های مناسبی داشته باشند و یا در حالت دیگر محتوای تولید شده به پیش نیاز خاصی احتیاج ندارد و می تواند برای همه مخاطبان مفید باشد.

تشخیص این موضوع به عهده ناظر بر محتوا است و میتواند عددی بین ۱ تا ۵ به عنوان یک شاخص به محتوای تولید شده اختصاص دهد.

  • آسان یابی محتوا

فازغ از اینکه محتوا شما خوب است یا بد، مفید است یا غیر مفید، باید متوجه شوید چقدر در دسترس است. بهترین محتوایی که قابلیت پیداشدن در وب را نداشته باشد، همانند بهترین رستورانی است که در وسط بیابان باشد و انتظار حضور مشتری را داشته باشیم.

به روش های گوناگونی می توانیم محتوای خود را از نظر اینکه تا چه اندازه قابل دسترس هستند مورد بررسی قرار دهیم، روش های داخلی سایت، روش های دستی جستجو و روش های خارجی سایت، که به طور مفصل در مقالات آینده به توضیح و تشریح آن خواهم پرداخت.

  • کنش پذیری

هدف محتوای تولید شده شما چیست ؟

در هر محتوای تولید شده، قطعا هدفی وجود دارد. این هدف تا چه اندازه برای شما تحقق یافته ؟

شما با محتوای خود قصد فرهنگ سازی داشته اید ؟ قصد اطلاع رسانی داشته اید ؟ قصد معرفی برند خود را داشتیه اید ؟

فازغ  از اینکه هدف شما چیست، باید بدانید تا چه اندازه به هدف خود رسیده اید که می توانید از طریق باخورد هایی که در دنیای حقیقی و مجازی وجود دارد، ایمیل های ارسال شده، نظرات درج شده و… به  بررسی این موضوع به پردازید

محتوا، از جنبه کیفی به روش های گوناگونی قابل بررسی است، که قطعا بیش از موارد بیان شده می باشد. شما کاملا اختیار دارید معیارهای خاص خود را بسازید البته توجه کنید معیاری را باید انتخاب کنید که برای همه ی محتوای تولید شده در یک دسته قابل اندازه گیری باشد.

 

بررسی محتوا

 

اطلاعات مورد نیاز در بررسی محتوا به دو روش کیفی و کمی محتوا بسیار بیش تر از یک مقاله اجمالی است، قطعا در نوشته های آینده بیشتر درباره تکنیک های بررسی و مزایای آن صحبت خواهیم کرد.

در صورتی که برای محتوای خود دچار شک و تردید شده اید میتوانید با من در تماس باشید که به بررسی بیشتر محتوا بپردازیم.

 

 

 

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.