8 اردیبهشت 1401 امیرمحمد 0دیدگاه

این روزها چیزی که بیشتر از مواقع دیگر می‌بینم و با آن درگیر هستم، نگاه استراتژیک و نگاه ابزاری به مارکتینگ و توسعه کسب و کار است. 

این روزها بازار ابزار فروشی به راه است. دوره‌ها و کسب و کارهایی را می‌بینم که مرتب ابزار می‌فروشند یا ابزار یاد می‌دهند. مثلا می‌گویند که از فلان ابزار استفاده کن که فروشت بیشتر شود یا بازدید بیشتری بگیری یا شماره موبایل بیشتری! اما کسی هست که بپرسد اصلا برای چه چیزی باید این کارها را انجام بدهم؟

نگاه ابزاری، نگاه بازاری است!

نگاه ابزاری، نگاه بازاری است. نگاهی که در آن کسب و کارها به شما خدمات و ابزار می‌فروشند و اعتقاد دارند که با استفاده از این ابزارها می‌توانید فروش خود را چند برابر کنید. البته که درست هم می‌گویند، قطعا که برخی از این ابزارها با شرط استفاده درست از آن‌ها به خوبی می‌توانند این امر را محقق کنند اما این‌ها به تنهایی کافی نیست. 

چرایی کسب و کار و این که اصلا کسب و کار شما چه مزیت‌هایی دارد و قرار است طبق چه استراتژی این مزیت‌ها را نشان دهد و بازاریابی و فروش ایجاد کند موارد مهم‌تری هستند به نسبت استفاده از یک‌سری ابزارها. 

بگذارید چند مثال بزنم.

مثال۱ 

کسب و کاری را تصور که به شما کمک می‌کند اسباب منزلتان را از یک نقطه شهر به نقطه دیگری جا به جا کنید. در واقع شما با گوگل کردن اسباب کشی و کلماتی شبیه به آن به سایت مورد نظر می‌رسید. شما به عنوان مشتری به چیزهایی نیاز دارید تا خرید را انجام دهید!؟ 

مثال ۲

شما صاحب یک سایت در حوزه سلامت و پزشکی هستید و محتوایی در این حوزه تولید می‌کنید. خدمتی که شما ارائه می‌کنید این است که یک‌سری از پزشکان حاذق آماده هستند تا بیماران را به صورت تلفنی راهنمایی کنند و در واقع بیماران از خدمت مشاوران تلفنی استفاده کنند. بنابراین در گوگل کلماتی مانند شکم درد، هزینه عمل بینی، علائم سنگ کلیه و… جستجو می‌شود و مقالاتی از مقاله‌های شما در گوگل نمایش داده می‌شود. در این صورت شما با چه استراتژی می‌توانید این مخاطبان را به خرید سرویس خود متمایل کنید؟

مثال ۳

شما صاحب کسب و کاری هستید که دوره‌های آموزشی در حوزه دیجیتال مارکتینگ ارائه می‌کنید. افراد و علاقه‌مندان به این حوزه می‌خواهند در دوره‌های شما ثبت‌نام کنند اما تنوع زیاد دوره‌ها و افراد آن‌ها به شک می‌اندازد که چه دوره‌ای می‌تواند از همه دوره‌ها بهتر باشد! در این صورت شما با چه استراتژی مخاطب خود را متوجه می‌کنید که دوره شما بهتر از سایر دوره‌ها است؟ صرفا با نمایش نظرات شرکت کنندگان، یا توضیح ویدیویی خود کفایت می‌کند؟ این کار را که بقیه هم انجام می‌دهند! پس چه چیزی شما را ممتاز می کند؟ 

اهمیت نگاه موشکافانه به استراتژی

با بررسی این سه مثال و هر مثالی در هر کسب و کار دیگری می‌توانیم به این نتیجه برسیم که موضوع استراتژی بازاریابی و فروش در کسب و کار موضوع اساسی که باید به صورت موشکافانه‌ای به آن رسیدگی شود. 

این همان چیزی است که نشان می‌دهد هر کسب و کاری حتی در صورتی که خیلی شبیه به رقیبش باشد استراتژی متفاوتی پیش می‌گیرد و این نگاه به نوع نگاه صاحبان و متولیان آن کسب و کار بر می‌گردد و می‌تواند سبک تمایز کسب و کار با رقبایش باشد. 

در ادامه بیشتر درباره این موضوع می‌نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.