16 بهمن 1396 امیرمحمد 7دیدگاه

در این نوشته می‌خواهم نکاتی درباره کار در زمینه محتوا بیان کنم و تجربیاتی که در زمینه همکاری با افراد داشته‌ام را به اشتراک بگذارم.

ربات تولیدکننده محتوا دارید؟

با توجه به سیاست‌های جدیدی که در پیش گرفتم قصد داشتم در زمینه تولید محتوا با شخصی به‌صورت دورکاری یا نیمه‌حضوری کارکنم. به‌جاهای مختلفی سر زدم با اشخاص مختلفی گفتگو کردم که بتوانم گزینه مناسبی برای همکاری بیابم.

مکتوب بدانید چه می‌خواهید

نوشتم که از شخص مورد نظرم چه انتظاراتی دارم و در سایت‌های استخدام راه دور و فریلنسری گشتی زدم اما نکته‌ای ذهنم را درگیر خودش کرد.

مقیاس سنجش محتوا کمی با سایر تخصص‌ها متفاوت است. محتوا و ارزش‌گذاری کار محتوا یک منطق نیست که همیشه دو به‌ اضافه دو چهار شود.

در این سایت‌ها که چرخ می‌زدم، افرادی را می‌دیدم که تخصصشان را لیست کرده‌اند.  مثلاً سه سال سابقه کار با وردپرس، ادمین کانال تلگرامی ایکس و وای. چهار سال فعالیت حرفه‌ای فتوشاپ. نویسنده یا خبرگزار رادیو فلان آباد و… .

هیچ‌کدام از این ویژگی‌ها آن چیزی نبود که می‌خواستم. من به دنبال کسی بودم که برای تولید تک‌تک واژه‌هایش عشق به‌ورزد. از ارتباط برقرار کردن با مخاطب لذت ببرد، از اینکه بتواند تأثیری هرچند بسیار کوچک روی محتوای وب فارسی بگذارد احساس غرور کند اما ویژگی‌های بیان‌شده من را به شخص موردنظرم نمی‌رساند.

انتظار داشتم اشخاص قبل از اینکه بخواهند پیشنهاد همکاری من را بپذیرند، بپرسند کارتان چیست! با خود فکر کنند آیا آن را دوست دارند؟ دوست دارند هرروز دیوانه‌وار از محتوا و پرسونا، استراتژی، لید و… بنویسند!؟ باید اعتراف کنم نه همه آن‌ها بلکه اکثر آن‌ها این سوالات را از من نپرسیدند.

بعضی از افراد محتوا را کاراکترهایی می‌بینند بدون اینکه بدانند چه معنی را می‌رساند، تفاوتی ندارد محتوا پزشکی باشد، باغبانی باشد یا در حوزه صنعت نفت نوشته شود.

احساس مسئولیت فراموش نشود

احساس مسئولیت دومین فاکتوری بود که در این آشوب بازار ندیدم یا به‌ندرت یافتم. وقتی محتوا را تولید و تکرار و تکرار کردید و مخاطبانی به شما جذب شدند، بدترین ضربه را زمانی می‌خورید که وسط راه آن را رها کنید.

شخصی را بیابید که احساس مسئولیت کند، همانند آن فیلم‌ساز یا آن برنامه‌ساز که می‌خواهد بهترین محتوای ممکن را به مخاطب ارائه کند. نمی‌توان هرچه پیش آید خوش آید را پیش گرفت و ادامه داد.

کجا همه فن حریف‌ها را استخدام کنیم؟

همه‌کاره‌ها برای کارهای نیمه‌حرفه‌ای خوب هستند. احتمالاً یکسری از آدم‌ها را دیده‌اید که در تخصص‌های زیادی سودای حکومت دارند، شخص ادعا می‌کند هم طراح گرافیک قهاری است هم به وردپرس تسلط خوبی دارد، ایمیل مارکتینگ را می‌فهمد و قبلاً توسعه‌دهنده اندروید هم بوده است.

این افراد که اتفاقاً تعدادشان هم کم نیست برای کارهای نیمه‌حرفه‌ای مناسب هستند. البته لزوماً بد نیست و با توجه به شرایط، اهداف و موقعیت، کار نیمه‌حرفه‌ای موقتاً جواب خواهد داد.

اگر کاری دارید که می‌دانید نیمه‌حرفه‌ای است آن‌ها مناسب هستند اما اگر به دنبال کار حرفه‌ای هستید باید نیروهای متخصص را بیابید و هر کاری را به کاردانش بسپارید.

 

7 دیدگاه در “ربات تولیدکننده محتوا دارید؟

  1. سلام امیر محمد جان

    اتفاقا من هم چند وقتی است، که به دنبال فردی هستم که در زمینه ادیت محتوا و وب سایت کمکم نماید، با برخی از دوستان هم مشورت کردم، تا حدودی به گزینه ای نزدیک شدم، اما تازه به این فکر افتادم که قراردادی بین طرفین امضاء شود، جالب اینکه در این زمینه بسیار فقیر هستیم، حتی از یک قرارداد درست و حسابی و یا راهنمایی جهت همکاری نتوانستم پیدا کنم، با توجه یکی از معضلات حقوقی در این زمینه عدم تعهد به مالکیت حقوقی و عدم مسئولیت پذیری در خصوص تهیه و تولید محتوا است.لطفا در این خصوص هم اگر مطلبی منتشر نماید، بسیار پسندیده است.

    1. با سلام. به نظرم یکی از دلایل اصلی فقدان نیروهای متخصص و علاقه مند ، مبحث عدم بستر مناسب برای همکاری هست. بسیاری از فعالان پویای این عرصه در سایه غبار دوستان منفعت جو قرار گرفته اند.
      خوشحال میشم بتونم کمکی به شما کنم.
      Nazila.roya@gmail.com

      1. باهات کاملا موافق هستم. شاید اگه زمان بیشتری بدیم، رفته رفته سر و شکل بهتری به خودش بگیره

    2. سلام حسن جان
      من کاملا نگرانی هات رو میفهمم و درک می کنم، والا من خودمم قرارداد مناسبی ندیدم. بهت هم پیشنهاد میکنم خیلی درگیر این بازی ها نشی چون از اصل ماجرا که همون محتوای ارزشمند، مرتبط و پایدار هست جا میمونی.
      در نظر داشته باش وقتی قراره شخصی از همین اول کار به فکر کنتور انداختن باشه یادش میره هدف اصلی این همکاری چیز دیگه ای هستش، هرچند که بودن سند همکاری و سایر جزئیاتش اجتناب ناپذیره.
      تنها چیزی که میتونم بهت بگم اینه که برای کاری که میخوای انجام بدی پروتکل تنظیم کن. یعنی باید استانداردهای محتوایی مکتوب بشه. مثلا اینکه محتوابه صورت تالیفی، ترجمه ای یا … هست؟ یا اینکه تصاویرت باید چه ویژگی هایی داشته باشند حجم شون چقدر باشه!؟ چه ساعتی انتشار داده بشوند و… . هرچیز مهمی که خط قرمز محتواییت به حساب میاد رو مکتوب کن و به توافق برسون
      امیدوارم توسنته باشم به اندازه کافی کمکت کرده باشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.