18 آبان 1396 امیرمحمد 0دیدگاه

اگر مدتی است که از فعالیت کسب و کار شما می‌گذرد و مخاطب یا مخاطبانی داشته اید، از آنچه که تا به امروز تجربه کرده اید برای مخاطب شناسی درون تیمی در بازاریابی محتوا اسفاده کنید.

مخاطب شناسی درون تیمی در بازاریابی محتوا

این بخش مخاطب شناسی به درون تیم مربوط می‌شود. تمام افرادی که با شما تیمی را تشکیل داده‌اند و روی مخاطب و بازار هدف کار کرده‌اند، می توانند در مخاطب شناسی درون تیمی در بازاریابی محتوا کمک کنند.

مخاطب شناسی به کمک افراد سازمان

شکل مناسبی که خودم از آن استفاده می‌کنم و نتیجه‌ی خوبی برایم داشته است، قلم و کاغذی بردارید و به سراغ تیم ها و افراد سازمان بروید.

نکته مهم: تمامی آنچه که درباره مخاطب شناسی مثل رفتارها، ویژگی‌ها، چالش‌ها و… یافته‌اید را به صورت جمله‌های ساده و کوتاه بنویسید که در ادامه با آن کار داریم.

زمانی را در نظر بگیرید و با افراد مختلف سازمان جلسه‌ای برگزار کنید و با تک تک آنها درباره مخاطب و نیازهایی که دارند، صحبت کنید.

تیم فروش

تیم فروش کمک فراوانی می‌کند و البته اینکه بعدها شما می‌توانید پاسخ محبت آن‌ها را بدهید. جلسه‌ای با حضور مدیر فروش و سایر اعضای فروش برگزار کنید.

ذهن آن‌ها را به چالش بکشید و تلاش کنید، اطلاعات مفیدی از آن‌ها دریافت کنید. با طرح پرسش‌های هوشمندانه، تمامی ارتباطات و چالش هایی که قبلا با مشتری داشته‌اند را فهرست کنید.

مثلا

مخاطب مدام می‌پرسد، چرا نرم افزار شما اینقدر گران است؟

مخاطب اصلا نمی‌داند کسب و کار ما چیست و به سختی متوجه می‌شود!

مخاطب در بسیاری از مواقع، عجله داشتن را بهانه می‌کند و جلوی ادامه صحبت را می‌گیرد!

مخاطب این دغدغه را دارد که محصول ما اصل -اورجینال- نیست.

مخاطب تجربه شکست قبلی دارد و از این جهت کمی نیاز به اعتمادسازی مجدد دارد.

اگر بتوانید یخ تیم فروش را آب کنید که متوجه شوند دقیقا به چه چیزی نیاز دارید، آن زمان اطلاعاتی در اختیار شما قرار می‌دهند که  شناسایی مخاطب را به شدت ساده‌تر ‌می‌کند.

نگران تعداد جملات توضیح دهنده مخاطب نباشید و تا می‌توانید با جزئیات زیاد جملات کوتاه بنویسید. آنها در آینده مختصر و مفید می‌شوند.

نکته مهم: در نظر داشته باشید ماهیت تیم فروش به شرایط قبل از فروش محصول یا خدمت برمی‌گردد یعنی مشکل یا چالشی که مشتری یا مخاطب قبل از خرید محصول یا خدمت دارد.

تیم استقرار و آموزش

در تیم‌هایی که خدمات نرم افزاری ارائه می‌کنند و معمولا جامعه هدفی مشخص وجود دارند، یعنی سازمان ها یا استارتاپ هایی که به رانندگان، پزشکان، فریلنسرها، وکلا، خانه‌‌دارها و… در تعامل هستند.

در تیم استقرار و آموزش تا حدودی مخاطب و ویژگی‌های آن مشخص است اما تفاوت‌های رفتاری در این بخش اهمیت پیدا می‌کند. مثلا در شاخه وکلا آیا همه آنها نظرات، دیدگاه و چالش های یکسانی دارند!؟ قطعا این گونه نیست. تیم استقرار به خوبی می‌داند که مخاطب پس از توافق اولیه چه خواسته‌ها و نیازهای احتمالی دارد. حال به این سوال ها بیندیشید.

خواسته‌های مشتری معقول و به جا هستند؟

 برآورده کردن خواسته‌ها در توان سازمان می‌باشد؟

برای رفع موقت این مشکل چه تصمیمی را اتخاد می کنند؟

خواسته ها و نیازهای یکسان مشتری ها کدام هستند؟

آیا دسته بندی خاصی از نظر نوع مشکلات بین مشتریان وجود دارد؟

تمامی خواسته ها، نیازها و مشکلاتی که مخاطب پس از توافق اولیه به آن می‌رسد و آنرا ارائه می‌کند را در این بحش یادداشت کنید.

نکته مهم: با تیم استقرار خود صحبت کنید و چالش های آن‌ها با مشتریان را بیابید. با این کار علاوه بر اینکه به شناسایی نیازهای مخاطب کمک کرده‌اید. تصمیم های موقت و کوتاه مدت برای رفع برخی از این مشکلات را برنامه در محتوای خود به‌ گنجانید.

مخاطب شناسی درونی تیمی در بازاریابی محتوا

روابط عمومی

منظورم از روابط عمومی در این بخش همان شکل سنتی آن است و در بخش های بعدی درباره روابط عمومی آنلاین (Online PR) خواهم نوشت.

با توجه به مسئولیت هایی که برای یک مدیر روابط عمومی تعریف شده است، او نیز به خوبی می‌تواند در شناخت مخاطب همکاری داشته باشد.

درباره آخرین مطالبی که نشریات و مطبوعات درباره کسب و کار شما نوشته اند، آن چه که مشتریان در گردهمایی‌ها صحبت کرده اند یا تمامی اتفاق هایی که در حال جریان است و آینده کسب و کار به آن وابسته است، گفتگو کنید. از آنجایی که تعامل خوبی با نهادهای داخل و بیرون سازمان دارد، اطلاعات مفیدی برای شناخت مخاطب از دیدگاه خودش خواهد داشت.

تیم پشتیبان

اگر کسب و کار شما به گونه‌ای است که تیم پشتیبانی دارد و مشتریان و مخاطبان به روش های مختلف با تیم پشتیبانی ارتباط برقرار کرده و مواردی را مطرح می‌کنند، بدانید که در ظرف عسل افتاده‌اید! افراد تیم پشتیبان و مدیر مجموعه پیشتیبانی به خوبی می دانند، مخاطبان در چه وضعیتی قرار دارند، مهم ترین مشکلات و خواسته های آنها چیست و در چه شرایطی تماس برقرار می‌کنند و عمدتا چه مسائلی را مطرح می‌کنند. همه این سرنخ ها در شناسایی مخاطب کمک کننده هستند.

نکته مهم: توجه داشته باشید که در این بخش شما صرفا می‌‌خواهید مخاطب خود را به خوبی بشناسید و در آینده می‌توانید کمک حال خوبی برای تیم پشتیبانی باشید و روش های دیگری را برای بهبود روش های سنتی داشته باشید.

به طور کلی با تمامی اجزا و دپارتمان های داخلی سازمان که به نحوی با مخاطب در ارتباط هستند گفتگویی داشته باشید. یادتان باشد در این مسیر قلم و کاغذی داشته باشید و تمامی مسائلی که باید روی آن کار شود را در قالب جمله هایی کوتاه بنویسید.

پس از اتمام جلسه اولیه با تیم‌های سازمان، لیستی از مهم ترین چالش‌ها، مشکلات، سوالات و… از مخاطب دارید که در مراحل بعد می‌توانید عصاره‌ مفیدی از آن داشته باشید که محتوا بتواند پاسخ گوی نیاز آنها باشد.

به سازمان و کسب و کار خود فکر و بررسی کنید این کسب و تحلیل اطلاعات را با چه کسانی یا با چه تیم هایی شروع می‌کنید؟ کدام از آنها اهمیت بیشتری دارند و تعاملات بیشتری با مخاطب برقرار کرده اند؟

دایره بازاریابی محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.