9 آبان 1396 امیرمحمد 0دیدگاه

در این نوشته به بیان مهم ترین دلایل اهمیت شناخت مخاطب می پردازم. مواردی که مشخص می کند بهتر است زمان کافی برای تحلیل و شناخت کامل مخاطب داشته باشیم

توصیه: اگر هنوز مقدمه شناخت مخاطب را نخوانده اید، پیشنهاد میکنم ابتدا آنرا از اینجا بخوانید.

اهمیت شناخت مخاطب در بازاریابی محتوا

بسیاری شناخت دقیق مخاطب را کلید موفقیت در بازاریابی محتوا می دانند اما چرا کلید موفقیت؟

بیایید کمی برای خودمان خیال تراشی کنیم!

تیم اختصاصی محتوا را تشکیل داده اید، بسترهای ارتباطی را راه اندازی کرده اید و شروع به تولید محتوای تخصصی، آموزشی، سرگرم کننده می کنید. به امید اینکه مخاطبی سری هم به سایت شما بزند و لطف کند اسکرول را در سایت به حرکت در بیاورد! حتی انتظار اینکه بخواهد لینکی را کلیک کند یا محصولی بخرد را ندارید. فقط از محتوای سایت خوشش بیاید.

همه ی این کارها را انجام داده اید، شبانه روزی محتوای ارزشمند تولید کرده اید هزینه کرده و برای آن زمان گذاشته اید و امروز چند ماهی از این داستان می گذرد، اما خبری از مخاطب نیست!

بعد از گذشت چند ماه یکی از بیرون سازمان سر و کله اش پیدا می شود و می گوید، فلانی مخاطب شما اصلا تمایلی به مطالعه سایت ندارد او را فقط می توانی در شبکه های اجتماعی پیدا کنی یا نمونه ی دیگر اینکه مخاطب شما عاشق تماشای ویدئوهای کوتاه است، در صورتی که شما برای او متون بلندبالا نوشته اید!

چرا این داستان رخ می دهد؟

احتمالا پاسخ سوال را متوجه شده اید. پاسخ آن واضح است؛ مخاطب را به اندازه کافی نشناخته اید. نمی دانید چه چیزی را دوست دارد، دغدغه چه چیزهایی را دارد و به دنبال چیست؟

همه ی این موارد سبب می شود در طولانی مدت یک فروشگاه بسیار خوب با تمامی امکانات داشته باشیم اما وسط بیابان. هرچقدر هم خدمات بینظیر داشته باشید کسی به آنجا سر نخواهد زد.

این مقدمه را نوشتم تا متوجه شوید چرا شناخت مخاطب اهمیت دارد و از آن به عنوان کلید موفقیت در بازاریابی محتوا یاد می کنند. بعد از این مقدمه عوامل را به صورت خلاصه مرور کنیم.

شناخت مخاطب

کاهش نرخ خطا در استراتژی محتوا

هرچقدر مخاطب را بهتر بشناسید احتمال خطا در برنامه بازاریابی محتوا کاهش پیدا می کند، به سراغ موارد غیر استاندارد و غیر اصولی نمی روید که این خود سبب دو اتفاق مهم می شود

هزینه مالی تولید محتوا

اگر نرخ خطا در استراتژی شما بالا باشد، یعنی هزینه ای بی اثر برای تولید محتوا کرده اید، از حقوق نویسنده سایت گرفته تا پرداخت هزینه سرویس های محتوایی نظیر ارسال ایمیل، هاست و… .

ماندن در بازار رقابت + هزینه زمانی

ممکن است همزمان با شما، رقیب کسب و کار شما نیز به حوزه تولید محتوا رو آورده باشد. هر کدام از شما استراتژی متفاوتی دارید و در نگاه اول هردو تصور می کنید مراحل را درست چیده اید و به زودی خروجی خواهید گرفت اما بعد از گذر زمان متوجه می شوید، یک گروه موفق تر بوده و از راه محتوا سهم بیشتری از بازار را گرفته است.

در اینجا زمان را باخته اید، درواقع پس گرفتن بازاری که مردم با آن ارتباط برقرار کرده و به آن عادت کرده اند تقریبا غیر ممکن است.

با توجه به موارد بالا به نظر می رسد، در هر شرایطی و پیش از آنکه بخواهیم خودمان را وارد دنیایی کنیم که شروع آن به دست خودمان است اما پایان مشخصی ندارد، بهتر است مخاطب خود را به طور کامل تحلیل و شناسایی کنیم.

تکمیل کننده‌ی این بخش باشید

به نظر شما چه عوامل دیگری باعث اهمیت شناخت مخاطب به عنوان کلید موفقیت در بازاریابی محتوا محتوا می شود؟ نظرات خود را در قسمت دیدگاه برای سایر علاقه مندان به اشتراک بگذارید.

 

 

دایره بازاریابی محتوا

این مقاله از سیر آموزش های دایره بازاریابی محتوا با هدف راه اندازی تیم تولید محتوای اختصاصی و تولید و توزیع محتوای اثر بخش است. پیشنهاد می کنم از نقشه مسیر راه برای مطالعه استفاده کنید.

برای آشنایی بیشتر با دایره بازاریابی محتوا اینجا را کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.