3 آبان 1396 امیرمحمد 0دیدگاه

در این بخش به بیان مقدمه‌ای بر مخاطب‌شناسی پرداخته‌ام. جایی برای شروع شناسایی مخاطب، دسته‌بندی آنها و بررسی نیازهای واقعیشان

مقدمه‌ای بر مخاطب‌شناسی

هدف اصلی در این بخش آشنایی کلی با مخاطب‌شناسی و معرفی بخش‌های مختلف آن که در ادامه مسیر به طور کامل به آنها می‌پردازم.

مخاطب به طور کلی

مخاطب به گروهی از انسان‌ها با ویژگی‌های رفتاری خاص و تقریبا یکسان گفته می‌شود که اغلب احساس نیازی دارند یا باید این احساس را در آنها پدید آورد.

از مثال‌های ویژگی‌های رفتاری محل عبور و مرور روزانه، مطالعه مجله‌ها و تماشای تلویزیون می‌تواند مهم‌ترین سرگرمی‌ها باشد و محصولات و خدماتی که روی زندگی مخاطب تاثیر مثبت می‌گذارد؛ جز احساس نیاز مخاطب می‌تواند دسته‌بندی شود.

پیشنهاد تکمیلی: بازاریابی محتوا و نظریه آبراهام مازلو را می‌توانید از اینجا بخوانید (دسته‌بندی نیازهای اساسی مردم)

مخاطب می‌تواند تازه با شما آشنا شده باشد، می‌تواند قبلا سابقه خرید محصولی را داشته باشد یا صرفا به برند شما علاقه داشته باشد. هرچه بهتر از مخاطب خود آگاهی داشته باشید، جلوی ضررهای احتمالی آینده را خواهید گرفت.

تغییر مخاطب سنتی به مخاطب هوشمند

رشد روزافزون حجم تبلیغات، پیشرفت تکنولوژی و فراهم شدن بسترهای انتشار اطلاعات، رفتارها و علایق مخاطب سنتی را تغییر داد. ذهن مخاطب هوشمندتر شد و تبلیغات مزاحم و اطلاعاتی که علاقه‌ای به آنها ندارد را از خود دور می‌کند، در واقع فیلتری در مسیر خود قرار داده است.

مخاطب امروزی بیش از هر زمان دیگری دقیق رفتار می‌کند. از میلیون‌ها تبلیغ و محتوایی که در طول روز با آن مواجه می‌شود درصد خیلی کمی را می‌پذیرد. خواسته‌ها و انتظارات او بالا رفته و قرار نیست با هر پیشنهادی فورا آنها را بپذیرد، او می‌داند پیشنهاد اول، لزوما بهترین پیشنهاد نیست.

برای انتخاب محصول، خدمت یا اطلاع‌رسانی و … آن را به دقت بررسی می‌کند، به خوبی آن را نیازسنجی می‌کند و در مرحله آخر نسبت به خرید اقدام می‌کند. به همین دلیل است که امروز باید فضایی برای ارتباط دو طرفه وجود داشته باشد تا در این مسیر شنونده خوبی برای مخاطب خود باشیم.

روش‌های شناسایی مخاطب

در دنیای بازاریابی محتوا راه‌های زیادی برای شناسایی مخاطب وجود دارد اما در این نوشته آنها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند، مخاطب‌شناسی درون سازمانی و مخاطب‌شناسی بیرون سازمانی. با این دو روش شما با نگاه به آنچه که تجریه کرده‌اید و از مخاطب خود آموخته‌اید و آنچه که در بیرون از محیط خود وجود دارد می‌توانید مخاطب خود را شناسایی کنید.

در این فصل سعی می‌کنم تمامی بخش‌های مورد نیاز برای شناسایی مخاطب را به کار ببندم تا با شناسایی دقیق مخاطب بتوانید محتوایی تولید کنید که مورد نیاز اوست.

مقدمه ای بر مخاطب شناسی

کمی درگیری ذهنی

چرا شناخت مخاطب تا این اندازه اهمیت دارد؟

چگونه می‌توان شناخت صحیحی از مخاطب در فضای وب داشت؟

این تغییر رفتار مخاطب سنتی به مخاطب امروزی تا کجا ادامه دارد؟

مشتاقانه منتظر دیدگاه‌های شما هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.