17 شهریور 1396 امیرمحمد 0دیدگاه

یکی از تکنیک های معروف در زمینه بازاریابی استفاده از تحلیل زیگزاگی است. در این نوشته به طور خاص تحلیل زیگزاگی در بازاریابی محتوایی را معرفی می کنم.

تحلیل زیگزاگی در بازاریابی محتوایی

در این تکنیک به سراغ رقبایمان می رویم و با تحلیل آنها به این نتیجه می رسیم که چه موضوعاتی را حذف کنیم و برای چه موضوعاتی محتوا تولید کنیم. برای درک بهتر موضوع یک مثال آوردم که در هر بخش آنرا تکمیل می کنم. این مسیر گام به گام را در بازاریابی محتوا خود وارد کنید.

گام اول: رقیب چه محتوایی را کجا منتشر می کند؟

ابتدا بسترهای ارتباطی رقیب و کانال های ارتباطی که در آن فعالیت می کند را لیست کنید که می تواند در فضای آنلاین به صورت سایت، بلاگ، شبکه های اجتماعی و… باشد یا در فضای آفلاین به صورت کاتالوگ، بروشور و… . در ادامه  موضوعات اصلی محتوا در هر بستر ارتباطی را بررسی کنید و ویژگی های کلی آنرا بنویسید.

مثال : رقیب من از بسترهای ارتباطی وب سایت، بلاگ، شبک های اجتماعی نظیر تلگرام، اینستاگرام و توییتر استفاده می کند و در موضوعات اصلی، از بلاگ برای معرفی محصولاتش به همراه امکان خرید آن، معرفی خدمات پس از فروش و پرچم داران این صنعت صحبت می کند.

گام دوم:  نتایج را جمع و جور کنید و جلوی چشم تان بگذارید

تمامی اطلاعاتی که در مرحله قبل به دست آوردید را مرتب کنید. پیشنهاد خودم این است که ساختار درختی به آن ها بدهید و جایی قرار دهید که به راحتی قابل دسترس باشد و هرکسی بتواند راحت با آن ارتباط برقرار کند.

ادامه توضیح از روی مثال: پس از تکمیل اطلاعات در گام اول، نام رقیب را درج کنید و زیر آن تمامی اطلاعات و جزئیات را به صورت درختی بنویسید. حال شما یک ساختار درختی از مجموعه محتوایی که رقبا تولید می کنند را دارید و بهتر است آنرا به شکل یک پارچه ای روی یک تخته گردآوری کنید.

گام سوم: موارد مشابه را علامت بزنید

در ساختار درختی جستجو کنید و موارد مشابه بین رقبا را بیابید و آنها را علامت بزنید. توصیه می شود توضیح کوتاهی درباره علت هرمورد علامت زده شده بنویسید تا با گذشت زمان به راحتی علت را به خاطر بیاورید.

ادامه توضیح از روی مثال :چندین رقیب به صورت همزمان محصولات خود را در بلاگ معرفی می کنند. همه ی آنها از نوشته های متنی ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ کلمه به همراه تصویر استفاده می کند. پس این مورد را به همراه توضیحی کوتاهی علامت بزنید.

گام چهارم : موارد علامت زده شده را برای استراتژی خود ممنوع کنید

همه ی این گام ها را انجام دادیم تا به این گام برسید، در روش تحلیل زیگزاگی محتوای تکراری و مواردی که در ابعاد گسترده تولید می شود و دیگر جذابیتی برای مخاطب ندارد را حذف کنید چون نباید جایی در استراتژی و تقویم محتوا داشته باشد.

ادامه توضیح از روی مثال: حال که برنامه های تکراری و مشابه را یافتید. زمانی که میخواهید استراتژی خود را تدوین کنیم یا تقویم محتوای کوتاه یا بلند مدت خود را طراحی کنید، همه ی موارد تکراری که مدام تکرار و تکرار شده اند را کنار میگذارید.

تحلیل زیگزاگی در بازاریابی محتوایی

و اما چند نکته مهم

۱- زمانی که محتوای تکراری را از برنامه خود حذف کردید، ممکن است دچار یک بحران موقت شوید به این دلیل که دچار کمبود محتوا و موضوعات آن می شوید و تازه پی میبرید چرا استراتژی محتوا تا امروز جواب نداده است.

۲- قبل از برنامه ریزی و طراحی تقویم، از طوفان های فکری استفاده کنید و سعی کنید موضوعات جذابی را برای مخاطب فهرست کنید. به این ترتیب می توانید محتوا و تقویمی داشته باشید که کاملا پویا است و در نوع خود منحصر به فرد است و می تواند برای کاربر جذابیت های زیادی داشته باشد.

۳- شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که یکسری از موضوعات اساس هر کسب و کاری است و نمی توان آنرا حذف کرد(معرفی محصول در بلاگ در مثال بیان شده)، توجه داشته باشید، باید تولید و توزیع آنرا به شیوه های خلاقانه دیگری انجام دهید.

۴- همانطور که شما تلاش می کنید، رقیب هم در حال تلاش برای بهتر شدن است. با توجه به رقابت و نوع بازار خود، تحلیل زیگزاگی رقابا باید به صورت دوره های یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه یا یکساله مجددا بررسی شود.

تحلیل زیگزاگی شما را وادار می کند که خلاقانه تر فکر کنید تا در تولید محتوای خود منحصر به فرد باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.