28 آذر 1396 امیرمحمد 2دیدگاه

همه مراحل مخاطب شناسی انجام‌شده است و طی دو مقاله می‌آ‌موزید، پرسونا کسب‌وکار و بازار هدف را بنویسید، برای اینکه مزد مطالعه این مدت خود را بگیرید لازم است، نکته به نکته این دو نوشته را یادداشت‌برداری و اجرا کنید. به این سوال پاسخ دهید، چگونه پرسونا تعریف کنیم ؟

چگونه پرسونا تعریف کنیم ؛ بخش اول از وبلاگ معتبر hubspot

پرسونا  و شناسایی مخاطب باعث می‌شود محتوایی که نزدیک به نیاز مخاطب است را تولید کنیم. پارامترهای زیادی برای نوشتن پرسونا وجود دارد اما آنچه اهمیت دارد، در تمامی نقشه مسیر مخاطب او را به هدف مشخصی هدایت کنیم.

به چه تعداد پرسونا نیاز دارم؟

تعداد پرسونا کاملاً به بزرگی و هدف کسب‌وکار بستگی دارد، حداقل می‌توان یکی دو تا پرسونا داشت یا در پیچیده‌ترین حالا ۲۰ نوع پرسونا متفاوت داشت. بدیهی است که هرچه تعداد پرسونا بیشتر شود پیچیدگی آن نیز افزایش می‌یابد.

نکته مهم: پیشنهاد می‌شود برای شروع کار از تعداد کم پرسونا شروع کنید و تعریف پرسونا را به‌مرور زمان تکمیل کنید. قطعاً با کسب تجربه بیشتر اطلاعات دقیق‌تری از مخاطب به دست خواهید آورد.

Negative persona چیست یا کیست؟

احتمالاً پرسونا و تعریف آن را درجاهای مختلف دیده‌اید اما موضوع فراموش‌شده‌ای به نام negative persona  نیز وجود دارد. این بخش را می‌توان یک نوع آنتی مخاطب دانست. مشخص می‌کنید که چه مخاطبانی هستند اما در برنامه استراتژی شما وجود ندارد. برای این کار خود می‌توانید دلیل‌های متعددی داشته باشید. مثلاً دانش‌آموزانی که کسب اطلاعات و آموزش به سایت مراجعه می‌کنند جزو این دسته هستند و هرچند به‌عنوان مخاطب وارد سایت می‌شوند اما هیچ‌گاه به مشتری تبدیل نشده و در پرسونا در نظر گرفته نمی‌شوند.

نوشتن پرسونا چه مشکلی را حل می کند؟

زمانی که پرسونا را تعریف کردید، به تفکیک مشخصی از مخاطبان خود می‌رسید و متوجه خواهید شد که هر مخاطب در چه وضعیتی قرار دارد. نقشه مسیر مشتری را ترسیم می‌کنید. موقعیت قبلی، فعلی و آینده مخاطب با توجه به نقشه مسیر تعریف می‌شود و می‌دانید در هر مرحله مخاطب به چه محتوایی نیاز دارد. مثلاً لازم نیست یک ایمیل مشخص را به‌تمامی کاربران ارسال کرد، بنابراین برای سگمنت مشخصی از مخاطبان که در وضعیت یکسانی هستند ایمیل هدفمندی ارسال می‌شود.

روش‌هایی برای شناسایی بهتر مخاطب

همان‌طور که در بخش‌های قبلی به‌طور مفصل درباره شناسایی مخاطب شناسی درون سازمان و مخاطب شناسی برون‌سازمانی صحبت کرده بودیم، در این قسمت نیز مواردی تکمیلی می‌تواند به آن اضافه شود.

مصاحبه با مشتریان: در صورت امکان گفتگوی کوتاهی با بخشی از جامعه هدف خود داشته باشید. ازآنجایی‌که مشتریان حداقل یک‌بار خرید داشته‌اند، پس می‌توانند اطلاعات مفیدی درباره مواردی که آن‌ها به محصول یا سرویس شما علاقه‌مند کرده است را بیان کنند.

چشم‌انداز: با مشتریان بالقوه خود ارتباط برقرار کنید. همان‌هایی که ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند اما هنوز محصولی نخریده‌اند. موارد جذاب و اشتباهات تا این مرحله را از دیدگاه مخاطب را بررسی کنید.

از سایر ارجاع دهندگان نظیر همکاران، دوستان و… بخواهید نظر عادلانه‌ای نسبت به بازاریابی شما داشته باشند.

سؤالات زیاد می‌تواند شما را بیش از پیش گمراه کند اما اینجا ۲۰ سؤال کلیدی طراحی‌شده است که پاسخ‌گویی به آن‌ها به تعریف پرسونا شما می‌تواند کمک کند.

نوشتن پرسونا

لیست سؤالات به این شرح هست

نقش و وظیفه

  • سمت شغلی شما پیست؟ شما را با چه عنوانی خطاب می‌کنند؟
  • نحوه سنجش کیفیت کار شما چیست؟
  • یک روز معمول کاری خود را توصیف کنید.
  • به چه مهارت‌هایی در کار خود نیاز دارید؟
  • چه دانش و ابزارهایی برای شغل خود نیاز دارید؟
  • به چه کسانی گزارش می‌دهید؟ چه کسانی باید به شما گزارش بدهند؟

شرکت

  • شرکت شما در چه صنعت یا صنعت‌هایی فعالیت می‌کند؟
  • بازار شما تا چه اندازه بزرگ است؟

اهداف

  • رسالت و اهداف مهم کاری شما چیست؟
  • موفق بودن در شغل شما به چه ابزارهایی نیاز دارد؟

چالش‌ها

  • بزرگ‌ترین چالش احتمالی که ممکن است در کار با آن مواجه شوید؟
  • چگونه آخرین اخبار و اطلاعات شغل خود را به دست می‌آورید؟
  • چه نشریات و وبلاگ‌هایی را مطالعه می‌کنید؟
  • تمایل دارید در چه انجمن‌ها و شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشید؟

گذشته مخاطبان

  • اطلاعات مفید درزمینهٔ دموگرافی مخاطب مانند (سن، وضعیت تأهل، و…)
  • چه رشته‌ای را مطالعه کرده‌اید؟ مسیر تحصیلی شما از دبستان تا دانشگاه چگونه بوده است؟
  • درباره مسیر شغلی بگویید. چگونه به نقطه فعلی کاری خود رسیده‌اید؟
  • ترجیح می‌دهید پل ارتباطی شما با مشتری از چه راهی باشد؟
  • آیا از اینترنت برای جستجو فروشندگان یا محصولات استفاده می‌کنید؟ اگر پاسخ مثبت است چگونه اطلاعات را جستجو می‌کنید؟
  • آخرین خرید خود را توضیح دهید. چه دلایلی برای خرید شما وجود داشت؟ و چگونه برای خرید یک محصول یا سرویس تصمیم گرفتید؟

با اتمام این بخش و جمع‌آوری اطلاعات آمادگی نوشتن پرسونا را خواهید داشت. آن را در مقاله بعدی مخاطب شناسی در دایره بازاریابی محتوا را شرح خواهم داد.

لینک منبع اصلی آموزش

دایره بازاریابی محتوا

2 دیدگاه در “چگونه پرسونا تعریف کنیم ؛ بخش اول از وبلاگ معتبر hubspot

  1. سلام وقت زیباتون بخیر: سوالی داشتم ، دقیقا” منظور از مخاطب (برای ما به عنوان تولید کننده محتوی) کیست؟ کسی که برای او محتوی تولید می کنیم یا مشتریانی که قرار است به سمت کالا و یا خدمات معرفی شده هدایت شوند؟ ممنون میشم جواب بدید.

    1. با سلام و وقت بخیر
      مخاطب شما، کسی است که در نهایت قراره مشتری شما بشه و از خدمات یا محصولات شما استفاده کنه و قرار نیست بین مخاطب و مشتری تفاوتی وجود داشته باشه.
      اگر نتونستم سوالتون رو درست جواب بدم، بیشتر برام توضیح بدید که دقیقا در چه حالتی ممکنه یه یه نفر مخاطب کسب و کار شما باشه ولی مشتری شما نباشه…
      ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.