17 آذر 1396 امیرمحمد 0دیدگاه

نوشتن همیشه سخت و نفس‌گیر به نظر می‌آید. اینکه درباره یک موضوع چگونه و از کجا شروع کنیم و چگونه و در کجا تمام کنیم همیشه چالش‌برانگیز است. در یک راهنمای ساده مشخص می‌کنیم که چگونه اثربخش‌تر بنویسیم.

چگونه به نوشته خود ساختار بدهیم؟

قبل از نقطه صفر

قبل از شروع، بدانید چرا می‌نویسید! می‌خواهید مقاله‌ای در سایت کسب‌وکار خود منتشر کنید؟ هدف این نوشته چیست؟ چه پیامی را منتقل خواهد کرد؟ مخاطبان آن کیست؟ پس قبل از نوشتن باید درباره هدف آن نوشته بدانید.

MindMap برای آزاد کردن ذهن

پس از هدف‌گذاری و در گام اول، سعی نکنید همه‌چیز را در ذهن تفسیر کنید که در آخر رشته کار را گم کنید. به‌جای آن، با توجه به بزرگی موضوع یک کاغذ بردارید و تیتر اصلی را در مرکز آن بنویسید و سایر نکات جزئی و مواردی که به موضوع اصلی مرتبط است در اطرف صفحه بنویسید.

مثلاً قرار است در زمینه سی آر آم (crm، نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری) بنویسید. این موضوع بسیار کلی است. شما درباره چه بخشی از آن می‌نویسید؟ مثلاً راهنمای انتخاب سی آر ام عالی. پس در مرکز صفحه بنویسید چگونه یک سی آر ام عالی انتخاب کنیم؟ و اطراف آن تمامی چیزهایی که به ذهنتان می‌آید که برای انتخاب سی آر ام مهم است را یادداشت کنید. مواردی مانند قیمت، نوع کاربری، امکانات و… . اگر این زیر بخش‌ها جزئیات دارند آن‌ها را نیز بنویسید. این کار را ادامه دهید تا احساس کنید دیگر چیزی به ذهنتان خطور نمی‌کند.

تیترهای اصلی را لیست وار کنید

در این شرایط، کاملاً مطمئن هستید هرچه می‌دانستید را نوشته‌اید و لازم نیست ذهن خود را درگیر کنید. در حقیقت، دقیقاً ذهن را کاملاً خالی کرده‌اید. حالا سعی کنید یک ساختار خوبی بین موارد نوشته‌شده پیدا کنید.

با توجه به مثال قبلی به نظر می‌رسد قبل از اینکه بخواهیم ویژگی‌های یک سی آر ام عالی را توضیح دهید. اصلاً باید بنویسید که چرا سی آر ام عالی یک نیاز است و اگر نباشد چه می‌شود! حالا با توجه به مواردی که در mind map دارید، آن‌ها را مرتب کرده و به‌صورت لیست وار در بیاورید. شاید بهتر باشد یک جمع‌بندی کلی را نیز در آخر فهرست داشته باشید که مخاطب پس از اتمام مقاله احساس کند، چیزی را متوجه شده که تا قبل از آن در جریان آن نبوده یا دست‌کم به اندازه کافی برای او اهمیت نداشته است.

حالا شما یک لیست از ابتدا تا انتهای یک مقاله دارید که می توانید حین نوشتن از آن کمک بگیرید که مسیر نوشتن را جهت دهی کند.

 بدین شکل:

·       عنوان: راهنمای انتخاب یک سی آرام ایده آل

·       مقدمه: چرا انتخاب یک سی آر ام خوب از ضرورت‌های هر سازمان است

·       با توجه به نوع کسب‌وکار سی آر ام مناسب خود را بیابید

·       هزینه‌های سی آر ام ها برای انتخاب مهم است

·       ویژگی‌های کلی یک سی آر ام خوب چیست

·       خدمات و تعهدات گروه پشتیبانی سی آر ام چگونه است؟

·       جمع‌بندی کلی

وجود هم‌چین فهرستی کمک خواهد کرد که یک موضوع را به‌خوبی شروع و تا انتها دهید و به مهم‌ترین مباحث مرتبط با آن موضوع بپردازید

چند نکته مهم

  اگر در فضای وب کار می‌کنید در نظر بگیرید که محتوا، عنوان اصلی و زیر تیترها از نظر سئو بهینه‌شده باشد.

کمال‌گرایی را فراموش کنید و بدانید یک مقاله اولین و آخرین مقاله شما نیست و ممکن است بارها درباره یک موضوع بنویسید، هرچند که بهتر است قبل از انتشار به‌اندازه کافی تحقیق و تفکر کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.