3 بهمن 1396 امیرمحمد 2دیدگاه

این ۳ ویژگی را آویز گوش تیم محتوای خود کنید. تعاریف زیادی در زمینه بازاریابی محتوا وجود دارد که همگی توسط موسسه‌های مطرح این صنعت مطرح‌شده‌اند.

در این نوشته نمی‌خواهم درباره انواع تعریف‌ها تحلیلی انجام دهم، اما یکی از آن‌ها را همیشه بیشتر می‌پسندم. ویژگی محتوای خوب چیست؟

ویژگی های محتوای خوب ؛ آویز گوش کنیم!

یک تعریف ساده از بازاریابی محتوا یعنی، تولید محتوای ارزشمند، مرتبط و پایدار برای جذب مخاطبان خاص و ایجاد فروش. اگر این تعریف ساده را به دو نیم تقسیم کنیم. بخش اول به‌طور مشخص روی ویژگی‌های ضروری محتوا اشاره دارد.

محتوای ارزشمند یعنی چه؟

محتوای ارزشمند را در چه چیزی می‌بینیم! به صنعت خود توجه کنید، چه کسب‌وکارهای داخلی یا خارجی در حال تولید محتوا هستند! بهترین راهی که می‌توانید یک مرجع ارزشمند را تشخیص دهید این است که در زمان مراجعه به یک سایت و رسانه اجتماعی بگویید: «وای! چه منبع ارزشمندی پیدا کردم».

مثلاً به صنعت پزشکی و سلامت، آی تی، بازاریابی اینترنتی، سئو و… دقت کنید. با یک جستجوی کوچک هزاران سایت کوچک و بزرگ را خواهید دید که همگی خود را صاحب تخصص می‌دانند اما آیا ما واقعاً دید یکسانی به آن‌ها داریم؟

واقعاً نمی‌توان کیفیت محتوایی که در سایت‌هایی نظیر hubspot , CMI, moz و… تولید می‌شود را با سایت‌های جانبی مقایسه کرد.

شاید بتوان این دسته را برای سایت‌های داخلی‌مان نیز تفکیک کرد، با در نظر گرفتن نظر شخصی من، سایت‌هایی نظیر متمم، دیجیکالا، ورزش۳ و… یک سرو گردن از نمونه‌های مشابه بالاتر هستند.

ویژگی محتوای خوب ؛ مرتبط باشد

مرتبط بودن، دوم ویژگی است که باید برای محتوا در نظر گرفت. باور دارم عدم رعایت این ویژگی بلای جان سایت‌ها و کسب‌وکارهای ایرانی است. در این اقیانوس باید محتوایی که کسب‌وکار شما به آن نیاز دارد را برای تولید محتوا بیابید، اینکه فلان سایت نوع خاصی از محتوا را تولید کرده و نتیجه گرفته، الزاماً موفقیت شما را نیز تضمین نمی‌کند.

برای نمونه، این روزها غالب رسانه‌ها دستی در استفاده از مطالب انگیزشی، موفقیت، رشد شخصی و … دارند. باور کنید اگر شما در صنعت فولاد در حال کار هستید، نباید به این موضوعات بپردازید، نه اینکه آن‌ها بد باشند یا بخواهم درباره آن جبهه بگیرم، بلکه این محتوا هیچ کمکی به کسب‌وکار شما نمی‌کند.

خیلی‌ها می‎‌پرسند، چه می‌شود در کنار کار محتوایی ، یک صبح‌به‌خیر هم در اینستاگرام بگذاریم یا از اساتید موفقیت نقل‌قولی بنویسیم! این دسته محتوا که به نظر کم‌اهمیت می‌رسد، کل کسب‌وکار را زیر سؤال می‌برد.

اینکه مردم باید امید داشته باشند، هدفمند باشند، نیاز به انرژی دارند و… یک موضوع است، اینکه شما به‌عنوان متصدی یک کسب‌وکار چه موضوعی را برای مخاطب خود تأمین کنید، موضوع دیگری است. در هر صنعتی که هستید به‌اندازه کافی جای خالی وجود دارد که اصلاً نیازی نیست به موارد کلیشه‌ای بپردازید.

اعتبار خود را از دست ندهید، سومین ویژگی محتوا

آخرین ویژگی که برای اعتبار برند از اهمیت زیادی برخوردار است، پایدار بودن محتوا است! اما پایدار بودن محتوا را در چه چیزی معنی می‌کنید؟! اینکه هرروز محتوایی برای مخاطب خود داشته باشید صرفاً یک تعریف ساده و ناقص از پایداری محتوا است.

یک سریال را در نظر بگیرید، چیزی که طبق برنامه هرروز یا هر هفته پخش می‌شود. درست است که از ویژگی‌های مهم پایداری اجرا در یک‌زمان مشخص است اما نکته دیگری در پس‌ازآن دارد، قسمت این هفته سریال ادامه قسمت قبلی است، موردی که در رسانه‌های تولید محتوای داخلی کم‌وبیش نمی‌بینیم.

مهم نیست کسب‌وکار میلیاردی دارید یا یک وبلاگ شخصی برای روزنوشت‌ها. محتوا باید خطی برای دنبال کردن داشته باشد، که نام آن‌را خط فکر میگذارم. موضوع تولید محتوا مشخص است، اما می‌توان در گوشه و کنارها گاهی تنوعی از موضوعات متفاوت ایجاد کرد

متمم، دیجی کالا، ورزش ۳ به عنوان نمونه‌های خوب داخلی هسته کاری کاملاً مشخصی دارند اما هرازگاهی تنوع به خرج می‌دهند. توجه ورزش ۳ روی انتشار اخبار ورزشی است اما به مناسب سال نو گفتگوی ورزشکاران را جمع‌آوری می‌کند که مورد استقبال قرار می‌گیرد اما اگر بخواهد تمامی افراد سرشناس را وارد این استراتژی کند، آن موقع  پایدار بودن محتوا زیر سؤال می‌رود.

ویژگی محتوای خوب در این این ۳ ویژگی اصلی بیان‌شد. آن را همچون چراغ راهنمایی برای سنجش کیفیت و کمیت محتوا در نظر بگیرید همیشه برای تحلیل و بررسی محتوا از آن استفاده کنید.

شاید بهتر باشد این سه ویژگی از محتوا را آویز گوش‌ کنیم. توضیح قسمت دوم را در نوشته بعدی می‌نویسم.

این آموزش از سلسه آموزش های دایره بازاریابی محتوا است

2 دیدگاه در “ویژگی محتوای خوب ؛ آویزه گوش کنیم!

  1. واقعا با شما موافقم بسیار زیبا و آموزنده بود قطعا وبلاگ شما را دنبال خواهم کرد. چون کار من دقیقا قرار است بر پایه ی محتوا پیش برود از نکات شما حتما استفاده میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.