16 آبان 1396 امیرمحمد 2دیدگاه

در بخش دوم از “نکاتی برای وبلاگ نویسی بهتر” به سایر موارد مهم در لیست یادداشت هایم می‌پردازم.

نکاتی برای وبلاگ نویسی بهتر – بخش دوم

ابتدای مرور اجمالی در بخش اول داشته باشیم.

  • مدیریت زمان و نوشته‌های خود برای سرعت در نوشتن و افزایش کیفیت نوشته‌ها.
  • نوشتن تیترهای جذاب و تاثیری که تیتر در جستجو شدن یا نشدن آن برای موتورهای جستجو دارد.
  • استفاده از تصویر برای جذاب تر شدن نوشته و انتقال سریع تر مفاهیم.
  • ذکر منبع یا مرجعی که همه یا بخشی از محتوای شما از آنجا استخراج شده است.

در ادامه این بخش به سایر موارد می‌پردازم. بعضی از مواردی که اینجا بیان می‌کنم نقل قول از دوست عزیزم شاهین کلانتری است.

کی‌بورد حرفه‌ای

شاهین در یکی از نوشته هایش به نقل قول یکی از بزرگان نویسندگی با این مضمون آورده بود که، درست است در همه زمان ها و در هر شرایطی باید نوشت اما در شرایط استاندارد این حق نویسنده است که از ابزارهای مناسب نوشتن استفاده کند و در ادامه نوع کاغذ یا خودکار خوب برای نوشتن را پیشنهاد داد.

من در اینجا می‌خواهم درباره یک کی‌بورد خوب بنویسم. یک وبلاگ نویسی که می‌خواهد هزاران یا میلیون ها کلمه در وبلاگ خود بنویسد باید در انتخاب یک کی‌بورد حرفه ای دقت کند. ‌یک کی‌بورد حرفه‌ای علاوه بر کمک به نوشتن سریع تر، روی لذت بخش شدن آن نیز تاثیر می‌گذارد.

اما سوال اینجاست؛ کی‌بورد خوب چه ویژگی دارد؟

این از آن سوال‌هایی است که کاملا متناسب با سلیقه هر استفاده کننده است اما من کی‌بورد جزیره ای را می‌پسندم. در این مدل از کی‌بوردها، دکمه ها با فاصله‌ای مشخص نسبت به یکدیگر قرار گرفته‌اند و درصد کلیک اشتباهی را کاهش می‌دهد.

ترجیحا از کی‌بورد های بدون سیم استفاده کنید که مزاحمتی برای شما نداشته باشد و حالت استانداردی داشته باشد، بدین صورت که برای کلیک شدن نیاز به فشار زیاد نباشد یا از طرف دیگر خیلی حساس نباشند.

در ضمن ساختار آن‌ها می‌تواند براساس صدایی که تولید می‌کنند نیز متفاوت باشند، صفحه کلیدهایی هستند که شما چه بخواهید چه نخواهید هنگام کلیک شدن سر و صدایی زیادی به پا می‌کنند و برعکس بعضی دیگر صدایی از خودشان بروز نمی‌دهند، این موضوع بسته به سلیقه شما دارد.

من شخصا کی‌بوردی را می‌پسندم که صدای ساختن واژه هایش را بشنوم. در این شرایط باید در نظر داشته باشید ممکن است این نوع کی‌بوردها سبب دلخوری دیگران شود.

تمرکز توجه بر نوشتن

زمان نوشتن کاملا به نوشتن تمرکز کنید، در این صورت می‎‌توانید نوشته ای داشته باشید که از نظر ساختاری یکپارچه‌تر است و هماهنگی میان جمله های آن یافت می شود، بنابراین تا جای ممکن در دقایقی که می‌نویسید آفلاین باشید.

می‌توانید هنگام نوشتن از موزیک های بی‌کلام استفاده کنید. تاثیر علمی آنرا نمی‌دانم اما من همیشه از آن لذت می‌برم و با توجه به نوشته ای که دارم موزیک مرتبط گوش می‌دهم، مثلا اگر درباره غم و اندوه یا سراسر غرور انگیز می‌نویسم موزیک های متفاوتی هم گوش می‌دهم.

کاهش حجم تصاویر

اگر در فتوشاپ تصویری برای نوشته ‌خود انتخاب کرده اید، حتما به حجم آن دقت کنید. امروزه ابزارهای خیلی خوبی وجود دارد که تصویر با کیفیت خوب و حجم مناسب تحویل شما می‌دهند. تصویرخود را در فتوشاپ به صورت save for web ذخیره کنید و بعد از آن از ابزارهایی نظیر kraken.io ,  compressjpeg.com یا tinyjpg.com استفاده کنید. این سرویس ها قادر هستند در حالی که کیفیت تصویر را تا حدودی ثابت نگه می‌دارند حجم تصویر را کاهش دهند. یک تصویر برای وبلاگ در حالت استاندارد می‌تواند بین ۲۰ تا حداکثر ۸۰ کیلوبایت باشد

افزونه‌ها و ویجت‌ها

از هر مدیریت محتوایی که استفاده می کنید –مثلا وردپرس- ابزارهای مختلفی پشنهاد می‌شود که امکانات وبلاگ را افزایش می‌دهد. اگر از وردپرس استفاده می کنید‌، پیشنهاد می‌کنم از  yoast استفاده کنید. این افزونه کمک حالی است برای داشتن متون روان‌تر که برای سئو نیز بهینه سازی شده اند.

جای نگرانی نیست، کار کردن با آن بسیار ساده است و به راحتی از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کند. توجه داشته باشید در استفاده از آن هم زیاده‌روی نکنید و لازم نیست حتما تمامی مواردی که بیان می‌کند را رعایت کنید، روح متن خود را زنده نگه دارید.

افزایش خوانایی نوشته

برای خود در نوشتن استانداردهایی در نظر بگیرید، خوانندگان شما به مرور به این استانداردها آگاه می‌شوند. مثلا متونی که نیاز به توجه بیشتر دارد را پررنگ-بولد- کنید یا تذکرات را به رنگ قرمز در آورید. برای هر پاراگراف زیرتیترهایی در نظر بگیرید و آنها را با رنگ خاصی مشخص کنید. رعایت این موارد متن شما را برای خواندن آماده‌تر می‌کند.

افزونه ویراستار در ورد

این هم یکی دیگر از توصیه های شاهین عزیز است. ابتدا نوشته‌ی خود را در نرم افزار ورد بنویسید، سپس از ویراستار در ورد استفاده کنید که به شما در پیدا کردن غلط‌ نگارشی، ویراستاری و… کمک کند. این افزونه را با یک جستجو ساده به راحتی دریافت کنید و پس از نصب آن روی نرم افزار ورد اضافه می‌شود.

این بخش را هم در همین جا به پایان می‎رسانم. اگر در آینده نکاتی مهمی به نظرم آمد در ادامه همین مطالب انتشار می‌دهم.

2 دیدگاه در “نکاتی برای وبلاگ نویسی بهتر – بخش دوم

  1. ممنون از توصیه های خوبتون. من یکساله که به خاطر ایده آل گرایی و البته “procrastination ” !! وبلاگم رو شروع نکردم. اما واقعا الان دیگه وقتشه.

    1. درود بر محسن عزیز.
      جای یک وبلاگ حرفه ای و تخصصی آموزش زبان خالیه! بی صبرانه منتظرش هستم.
      یادت باشه اصلا نگران نباش. بازخورد گرفتن، تجربه کردن و مطالعه به جهت گرفتن وبلاگ کمک میکنه. حتما شروع کن.
      مشکلی هم داشتی به من پیام بده. تا جای ممکن سعی می‌کنم راهنماییت کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.