3 بهمن 1395 امیرمحمد 0دیدگاه

در ادامه سلسله آموزش های مرتبط با حوزه محتوا، میخواهم یکی از مهم ترین شرط های صنعت محتوا را باز گو کنم.

برای محتوای خود از نبوغ خودتان کمک بگیرید، همانند سایر افراد فکرنکنید، رفتار نکنید، به نبوغ خود مراجعه کنید و کاری خلاقانه و متفاوت انجام دهید. من قصد دارم نبوغ شما در بازاریابی محتوا را فعال کنم.

نبوغ؛ شرط مهم محتوا

کمی قبل تر از نقطه ی صفر

قبل از اینکه شروع کنید به تولید محتوا، قبل از اینکه بخواهید محتوای خود را تولید کنید، قبل از اینکه به شناسایی مخاطب خود بپردازد، قبل از اینکه بسترهای ارتباطی و سایر مسائل را مشخص کنید، باید، تاکید میکنم باید، یکسری ذهنیت ها را درباره محتوا و بازاریابی محتوا تغییر دهید.

اولین تغییر، تفکر گله ای را فراموش کنید

تصور کنید، در یک فضای کوچکی حضور دارید، انسان های زیادی در کنار شما هستند و هیچکس نمی داند از کدام طرف باید حرکت کند و همگی مانند شما درحال نگاه کردن به اطراف خود هستند و هیچ کسی اطلاعات بیشتری نسبت به فرد دیگری ندارد .

ناگهان درصد کمی از آن جمع به طرفی حرکت میکنند پس از چند ثانیه متوجه خواهید که درصد بیشتری، همراهی گروه اول به  حرکت در می آیند و سپس متوجه میشوید شما هم به آنها پیوسته اید و در حال رفتن هستید، اما سوال اینجاست، شما به چه دلیلی به راه افتادید؟ آیا آنها اطلاعات بیشتری از شما داشتند؟ آیا منطق خاصی پشت آن وجود دارد؟

پاسخ همه ی این سوال ها منفی است، تفکر گله ای سبب بروز این رفتار می شود، شما همراه آنها خواهید شد چون میبینید که بقیه هم این کار را خواهند کرد. به همین راحتی و هیچ منطقی در آن نیست. شک نکنید.

نمی دانم این طرز تفکر کجا مفید است اما مطمئن هستم در تولید محتوا هیچ جایی را ندارد.

هیچ قانون و تضمینی وجود ندارد که نبوغ در محتوا تولید شده برای کسب و کار دیگری در زمان دیگری هم برای کسب و کار شما کار کند.

هیچ قانونی وجود ندارد که بگویید این نسخه تضمین شده ای است که برای همه کسب و کارها و از زمان قدیم تا آینده کار خواهد کرد. شاید برای شما خوب باشد ولی برای دیگران ممکن است نتیجه را کاملا عوض کند.

نکته طلایی

باید این نکته را یادآوری کنم که ارائه راه حل ها و تکنیک هایی که در برخی منابع موجود است، همگی درست هستند، اما اینها روش های جزئی هستند که در کوتاه مدت کارایی دارند.

نبوغ چیست

 

 

راه حل اصلی چیست ؟

در بازاریابی محتوا هیچ محدودیتی وجود ندارد و این مهم ترین جذابیت محتوا است. شما باید در بازاریابی محتوا نبوغ خود را به کار ببرید، به این دلیل که بقیه هم این کار را کرده اند، چون همه این مدلی محتوا تولید کرده اند، دلیلی برای موفقیت شما در تولید محتوا نخواهد بود.

بمباران اطلاعات

کمی به اوضاع موجود نگاه کنید در طول شبانه روز انسان ها وقت محدودی دارند (۲۴ ساعت) و از طرف دیگر با بمباران اطلاعات رو به رو می شوند، که همه ی آنها به دلیل یکسان بودند به طور ناخودآگاه رد می شوند و فقط درصد بسیار کمی ار آنها جذب می شوند.

پس قبل از اینکه هر برنامه ریزی برای محتوا داشته باشید همین الان، قولی به خود بدهید، به خودتان قول بدهید از نبوغ در محتوا استفاده خواهید کرد.

نبوغ در محتوا یعنی … !

زمانی که قصد تولید محتوا دارید، زمانی که می خواهید برای محصول یا کسب وکار و یا خدمات خود محتوایی تولید کنید. کمی فکر کنید که چگونه می توانید آنرا جذاب تر و متفاوت تر ارائه دهید. چگونه می توانید محدودیت های خود را به یک فرصت تبدیل کنید.

کمی محتوا را بپزید و اجازه دهید جا بیفتد !

اینکه همین چیزی که به ذهنتان آمد و همان لحظه دست به کار شوید و آنرا اجرا کنید و تیر خلاص را بزنید یعنی شکست. هر ایده، صرفا جرقه ای است برای کار، اما شما به شعله های آتش نیاز دارید.

کمی اجازه دهید ایده در ذهن شما آماده تر شود. در طول روز، و در زمان های بیکاری کمی به آن فکر کنید، از حالت های دیگر به آن نگاه کنید. به این فکر کنید که کاری بهتر برای آن وجود ندارد؟

البته این بدان معنی نیست که کارها را پشت گوش بیاندازید و سرانجام به فراموشی سپرده شوند. منظورم این است که کمی به خودتان فرصت دهید تا بهتر و بیشتر آنرا درک کرده باشید.

به عنوان مثال تصور کنید قصد دارید متنی برای همایش خود بنویسید. در حالت اول می توانید عنوان آنرا “افزایش ۱۰۰ درصدی کسب و کار” انتخاب کنید. سپس کمی فکر کنید، این همه ی نبوغ من است ؟ این همه ی خلاقیت من در نوشتن است ؟ سپس می نویسید “حواستان باشد از روش های هیجان انگیز ما خودتان را خیس نکنید” .

این دو نوشته هر دو یک مطلب را می رسانند اما این کجا و آن کجا . این مثال بیان شده، یکی از مثال های خوب رندی گیج در زمینه نبوغ در محتوا است.

پس زمانی که به خودتان اجازه دادید که محدودیت های نبوغ در محتوا را نادیده بگیرید و مانند بقیه فکر نکنید و به تولید محتوای خلاقانه فکر کردید، هزاران ایده جور واجور و عالی سراغتان خواهد آمد.

همه ی این ها به این معنی است که محتوا صرفا نوشتن و مثل بقیه بودن نیست، محتوا به نبوغ نیاز دارد، چیزی برای فکر نو ، چیزی برای رفتار متفاوت و آنگاه است که بازاریابی محتوا برای شما کار خواهد کرد و رفتارهای متفاوتی از آن خواهید گرفت.

 

nobogh3

 

 

من می خواهم نبوغ خودم را روشن کنم

به ذهن خودتان آرامش دهید، زمانی که قصد تولید محتوا دارید، همه چیز را روی کاغذ بیاورید. اجازه دهید ذهن تان همه چیز را روی کاغذ تجزیه و تحلیل کند.

چند کاغذ و چند رنگ مداد داشته باشید و هر شکلی و هر چیزی را هرگونه که دوست دارید را روی کاغذ بیاورید، هیچ محدودیتی در نظر نگیرید.

بارها کاغذ را به حرکت در بیاورید و از زاویه های گوناگون به آن نگاه نکنید. احمقانه نیست، باید برای این موضوع تمرین کنید.

زمانی که شما صرفا همه چیز را در ذهنتان تحلیل میکنید نمی توانید تصور درستی از آن داشته باشید، در ضمن ممکن است بعضی چیزها را فراموش کنید.

همه چیز را روی کاغذ بیاورید و جلوی چشمتان بگذارید و اجازه دهید به طور ناخودآگاه به آن توجه کنید تا غذای ذهن شما به اصطلاح آشپز ها “جا” بیفتد.

 

nobog1

 

نبوغ و خلاقیت یکی از ارکان کلیدی تولید محتوای متمایز هستند، چنانچه دوست دارید محتوای متمایز و ویروسی تولید کنید باید بر روی نبوغ در محتوا بیشتر کارکنید وآنرا تقویت کنید.

 

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.