12 آبان 1396 امیرمحمد 0دیدگاه

از این نوشته به مراحل مخاطب شناسی بازاریابی محتوا می پردازم. در واقع نخستین گام از شناسایی مخاطب را با یکدیگر مرور می کنیم. که البته شناخت مخاطب به مرور زمان تکمیل تر و جامع تر خواهد شد.

چنانچه مباحث قبلی مخاطب شناسی در دایره بازاریابی محتوا را نخوانده اید، ابتدا آنها را از اینجا پیگیری کنید.

اولین گام مخاطب شناسی بازاریابی محتوا

در اولین گام مخاطب شناسی بازاریابی محتوا ، می‌خواهم به صورت اجمالی مخاطب یا مخاطبانمان را بشناسیم. یک دسته بندی کلی از آنها داشته باشیم تا در مراحل بعد به صورت دقیق تر روی آن کار کنیم.

گام نخست؛ پاسخ به سه سوال کلیدی

مخاطب من کسیت؟

مخاطب به دنبال چه چیزی است؟

مخاطب چه نتیجه ای را می خواهد؟

نکته مهم: در نظر داشته باشید این سه پرسش تکمیل کننده‌ی یکدیگر هستند و شما باید در نهایت یک جمله از مخاطب خود داشته باشید، که دربرگینده‌ی هر سه سوال باشد.

پرسش اول؛ مخاطب من کیست؟

ابتدا به حیطه فعالیت خود فکر کنید و هدف اصلی خودتان را از تولید محتوا در نظر بگیرید. مثلا شما در زمینه فروش کتاب کار می‌کنید. مجموعه ای از انواع باتری ها ا دارید یا خدماتی در زمینه هاستینگ و فروش دامنه ارائه می کنید. هدف اصلی کسب و کارتان را از تولید محتوا در نظر بگیرید.

در مرحله بعد با توجه به خدماتی که ارائه می کنید. مخاطب خود را در یک عبارت معرفی کنید. مثال های بالا را تکمیل می کنم.

 مخاطب من، کسی است که عاشق کتاب است.

 مخاطب من، کسی است که می خواهد باطری بخرد.

مخاطب من، کسی است که میخواهد هاستی را اجاره کند.

شروع به تحلیل و بررسی کنید. مخاطب شناسی هرچه بهتر انجام گیرد در آینده بیشتر به کمک شما خواهد آمد.

نکته‎ مهم اول: در نظر داشته باشید الزاما شما یک دسته مخاطب نخواهید داشت. اگر متوجه شدید تنوع مخاطبان شما زیاد است آنها را دسته بندی کنید اما درنظر بگیرید دسته بندی زیاد سبب پیچیدگی مخاطب شناسایی شما می شود. پس یک مدل کافی از دسته بندی مخاطبان داشته باشید.

پرسش دوم؛ مخاطب به دنبال چه چیزی است؟

در ادامه مخاطب شناسی این بخش باید یک اطلاعات کلی از آن چیزی که مخاطب به دنبال آن است داشته باشیم. برای تکمیل مثال های قبلی ادامه می‌دهیم.

مخاطب من، عاشق خریدن کتاب های کم یاب است.

مخاطب من، به دنبال خرید باطری اصل است.

مخاطب من، به دنبال بهترین سرویس دهی هاستینگ با نازل ترین قیمت است.

سعی کنید برای هر دسته‌ای که دارید یک شرح کلی از آن چیزی که مخاطب نیاز یا علاقه دارد را داشته باشید. در ادامه مراحل این جملات یک خطی به کمک شما خواهند آمد.

نکته مهم: مهم ترین چالش ها و نیازهای مخاطب را در این قسمت در نظر بگیرید. مثلا ممکن است در قسمت خریدن باطری فاکتورهای دیگری به جز اصل بودن هم وجود داشته باشد اما شما مهم ترین مورد را در نظر بگیرید. در مراحل بعد به سایر فاکتورها هم میرسیم.

پرسش سوم؛ مخاطب چه نتیجه ای را می خواهد؟

این بخش کمی خلاقیت می طلبد. مخاطب بعد از خریدن یا استفاده از سرویس و خدمات شما چه چیزی را به دست می آورید؟ خلاقیت خود را در این بخش به کار بگیرید تا یک خروجی ارزشمند برای مخاطب داشته باشید.

مخاطب من، کسی است که عاشق کتاب است. او با خریدن کتاب های کم یاب به عنوان فرد خاصی شناخته می‌شود که گنیجنه از کتاب های منحصر به فرد دارد.

 مخاطب من، کسی است که می خواهد باطری بخرد. او با خریدن باطری اصلی –اوریجینال- خیال راحتی از محصول خریداری شده دارد که می داند به بهترین جواب ممکن رسیده است.

مخاطب من، کسی است که می خواهد هاستی را اجاره کند. او به دنبال سرویسی است که ارزان باشد و در عین حال سرویس دهی عالی داشته باشد. مخاطب من به خوبی می داند که چه خرید هوشمندانه‌ای داشته و سال‌ها از این سرویس دهی فوق العاده نهایت لذت را می‌برد.

نکته مهم: این بخش با احساس مخاطب سر و کار دارد. به این توجه نکنید که شما چه چیزی می فروشید یا این خدمت شما چقدر ممتاز است. متاسفم اما شما هیچ اهمیتی ندارید. پس از خودتان با مخاطب حرفی نزنید. از این حرف بزنید که مخاطب چه چیزی به دست می آورد؟ چه حسی! چه ارزشی!

مخاطب شناسی در محتوا

تکرار مجدد مراحل مخاطب شناسی بازاریابی محتوا

این سه مرحله را یک بازی بدانید و با خودتان کمی کلنجار بروید. کار کردن روی این بخش لذت های خاصی دارد و شما را با نیمه‌ی پنهان خودتان، مخاطبانتان و کسب و کارتان آشنا می کند.

این بازی را تکرار و تکرار کنید تا به خروجی خوبی برسید.

نکته مهم: توجه داشته باشید، تئوری و تجربه هر دو کمک کننده داشتن استراتژی بهتر است. پس نگران آینده نباشید و در ادامه کار و حتی در زمان تولید محتوا ممکن است تصمیمات کلان خودتان را تغییر دهید. فرآیند دایره بازاریابی محتوا روز به روز درحال بهبود است. هرچند که اگر جلوی خطاهای ناشیانه مان را بگیریم، در آینده ضرر کمتری را متحمل می‌شوید.

از تجربه ها و دستاوردهای خود در قسمت نظرات بنویسید و آنرا با ما به اشتراک بگذارید.

 

دایره بازاریابی محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.