12 دی 1396 امیرمحمد 0دیدگاه

فصل دوم از سری مجموعه دایره بازاریابی محتوا را از این نوشته شروع می‌کنیم. جایی که می‌خواهم درباره محتوا و ابزارهای تولید محتوا و هر چیزی که به‌عنوان محتوا شناخته می‌شود بنویسم.

خیز دوم؛ محتوا و ابزارهای تولید محتوا را بشناسیم

اگر بخواهیم به‌طورکلی و دقیق نگاه کنیم، می‌توان این‌گونه بیان کرد محتوا را در هر چیزی می‌توان پیدا کرد. بعضی از موارد مانند، نوشته‌های سایت، تیزرهای تبلیغاتی، کاتالوگ‌ها و… بیشتر به‌عنوان محتوا شناخته می‌شوند اما در نگاه کلان، صحبت‌های دو نفر که درباره محصول صحبت می‌کنند نیز نوعی از محتوا است. حتی محتوایی که در سایت توسط مخاطب به‌عنوان نظر درج می‌شود محتوا است، تصویری که از محصول یا فضایی به دور از کسب‌وکار نیز تماشا می‌کنید در دسته‌بندی محتوا قرار می‌گیرد.

به نظر می‌رسد محتوا و روش‌های تولید و توزیع آن غیرقابل‌شمارش باشد و طبیعی است که هیچ کسب‌وکاری به همه آن‌ها نیاز دارد یا حتی اصلاً به‌طور مستقیم روی تمامی آن‌ها کنترلی ندارد اما سؤال اینجاست، در این شرایط چه‌کاری باید انجام دهیم!؟

تمام هدف و تلاش من در این قسمت آشنایی و مرور آن‌ها در طول زمان است، اما نکته‌ای که حائز اهمیت است که کدام روش برای کسب‌وکار یا سازمان شما مناسب است؟

در این بخش چه‌کاری انجام می‌دهیم؟

این بخش را به دودسته عمده تقسیم کرده‌ام. دسته اول انواع محتوایی است که می‌تواند تولید شود و خبر هیجان‌انگیز این‌که هرروز درحال‌توسعه هستند. برخی از انواع محتوا کم‌کم منسوخ می‌شوند و روش‌های جدیدی جایگزین می‌شوند و دسته دوم روش‌های تولید و توزیع محتوا است که چگونه محتوای تولیدشده را به مخاطب نهایی برسد.

انواع محتوا

یک جمله معروفی در بخش بازاریابی و فروش وجود دارد که احتمالاً شنیده‌اید. «ارائه یک موضوع، اهمیت آن‌رامشخص می‌کند» این عبارت در محتوا مصداق دارد، اگر محصولی دارید که احساس می‌کنید به‌قدر کافی خوب و مفید است، این تازه شروع کار است، شما به بازاریابی برای کار خود نیاز دارید که بتوانید محصول خود را به مخاطب خود عرضه کنید و یکی از اثربخشی‌ترین راه‌های فعلی آن استفاده از بازاریابی محتوا است.

پس اگر محصول خوبی دارید، باید از طریق محتوا بتوانید محصول را به‌خوبی معرفی کنید و اگر محتوای خوبی تولید کردید باید بتوانید از طریق بسترهای ارتباطی آن را به مصرف مخاطب برسانید.

با این شرایط آنچه مشخص است به نظر نمی‌رسد انتهایی برای این بخش وجود داشته باشد. انواع محتواهای مختلف و روش‌های تولید و توزیع آن‌ها و از همه مهم‌تر رقابت در این بازار فشرده، باعث می‌شود اهمیت به‌روز بودن بیش‌ازپیش پررنگ شود.

اینجا محلی است که تلاش می‌کنم به این موضوع به پردازم، چنانچه نکته مهمی وجود دارد، پیشنهاد می‌کنم آن را در ادامه همین بخش بنویسید که تلاش کنم آن را در مطالب آموزشی لحاظ کنم.

برای این سفر محتوا شناسی خودتان را آماده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.