11 بهمن 1396 امیرمحمد 2دیدگاه

در این نوشته کوتاه می‌خواهم به یک سری مثال‌های واقعی بپردازم که نشان می‌دهد باکمی تغییر محتوا تا چه اندازه می‌توان تعابیر و تأثیرهای متفاوتی برداشت کرد.

محتوای زشت! با مثال توضیح دهید

مدتی است نسبت به اطرافم و محتوایی که در فضای عمومی منتشر می‌شود حساس شدم و مورد بررسی قرار می‌دهم.

امور بانکی زشت

چند روز پیش در حال استفاده از یکی سرویس‌های بانکی بودم که عملیات بانکی من موفقیت‌آمیز نبود و پیامی نشان داده شد، بدین شکل که «لطفاً منتظر بمانید». خب تا به اینجا مشکلی نیست اما در انتهای صفحه نیز نوشته‌شده بود، «خطا! لطفاً دوباره تلاش کنید». به‌عنوان کاربر بسیار جالب بود که من دقیقاً چه‌کاری را انجام دهم؟ آیا همچنان صبر کنم یا مجدداً اقدام کنم. در این بین استفاده از واژه «لطفاً» آن‌هم دومرتبه قابل‌تأمل بود.

می‌شود این‌گونه تعبیر کرد، دو فرد مختلف این پیام را جداگانه نوشته‌اند یا یک فرد این پیام را دو بار در حالت‌های مختلف نوشته است و در نظر نداشته که قبلاً درج‌شده. می‌توانید در تصویر زیر آن را مشاهده کنید.

آن‌ها زشت درمان می‌کنند

با مورد جالب دیگری برخورد داشتم که مربوط به مرکز تخصصی در زمینه حیوانات خانگی بود. در این بنر نسبتاً بزرگ اسم و آدرس مرکز بیش از هر چیزی دیگری به چشم می‌خورد (قسمت‌هایی که در تصویر مشخص نیستند)، با خودم فکر می‌کردم قطعاً کسانی که هر نوع حیوان خانگی دارند، ارتباط عاطفی عمیقی با حیوان خانگی خود دارند، پس بیش از هر چیز دیگری وجود یک مکانی که به آن‌ها این اطمینان را بدهد که با حیوان خانگی‌شان مهربانانه رفتار می‌کنند از هر چیز دیگر مهم‌تری است.

اسم آن مرکز، آدرس و مواردی که مخاطب خیلی از آن سررشته ندارد، بعید است جذاب باشد ولی تصور کنید به‌جای همه این‌ها نوشته شود، ما حیوان خانگی شما را دوست داریم، نوشته‌هایی با این حال و هوا تأثیر عمیق‌تری روی مخاطب می‌گذارد، موردی که در این تبلیغ یافت نشد. تبلیغ را در تصویر زیر مشاهده کنید.

زشت استخدام شده‌ها

نکته سوم که آن‌هم موضوع جذابی بود، مربوط به استخدام در یک شرکت است، این شرکت به‌طور جالبی از تکمیل کادر حرفه‌ای خود حرف می‌زند و در ادامه نوع استخدام را کارآموزی عنوان می‌کند، به نظرم می‌رسد یک جای کار ایراد دارد، شخصی که قرار است از همین ابتدای کار عنوان کارآموز را یدک بکشد، روحیه رشد طلبی خود را از دست خواهد داد. گمان می‌کنم به دنبال فردی هستند که کارهای آن‌ها را انجام دهد و به دنبال حقوق و مزایای عالی نباشد.

دست‌کم می‌توانستیم اطلاعات دقیق‌تری ارائه دهیم که به چه کسی نیاز داریم تا خود متقاضی متوجه شود برای این کار مناسب است یا خیر! این‌گونه هم وقت خودمان کمتر گرفته می‌شود و هم وقت دیگران.

در تصویر زیر می‌توانید خواننده آگهی استخدام باشید.

اگر کمی تیزبین باشید از این مثال‌ها در جامعه زیاد می‌بینید، مواردی که به خودی خود ایرادی ندارند و نمی‌توانیم خرده‌ای از آن‌ها گرفت یا حداقل قابل‌شناسایی نیستند اما باکمی ظرافت می‌توان از آن‌ها بازخوردهای به‌مراتب بهتری گرفت.

2 دیدگاه در “محتوای زشت! با مثال توضیح دهید

  1. سلام امیرجان
    خود من در این مورد خیلى باهوش شدم. راستش با دقت بیشتر به مواردی که ازشون مثال زدی خیلى سریع میشه پشت پرده خیلى کسب و کارها ، کیفیت، میزان مشتری مداری و خیلی مسائل دیگه ای رو درموردشون متوجه شد. من خودم با تمرین و توجه زیاد به تبلیغات مختلف در طی این سالها در این زمینه خیلی تشخیصم خوب شده. خیلی وقتها مثلا به افراد بدون اینکه دلیل خیلی بزرگ و قابل ارائه ای داشته باشم میگم از خدمات اینا استفاده نکن و اونا جواب میدن که “داری گیر الکی میدی” و در بیشتر مواقع گذر زمان ثابت میکنه در مورد اون کسب و کار و کیفیت و صداقتشون درست فکر میکردم

    1. درود به محسن جان عزیز
      دقیقا همینطوره که میگی
      از این به بعد به آگهی های استخدامی هم توجه کن، اون ها هم مشخصه که چکاره هستند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.