24 دی 1396 امیرمحمد 0دیدگاه

یکی از ابزارهای تولید محتوا که برعکس ظاهر آن بسیار کاربردی و مدیریت ساده‌ای دارد استفاده از سؤالات متداول است. چگونه سؤالات متداول بهتری بنویسیم؟

سؤالات متداول یا FAQ  ها چه هستند؟

چرا سوالات متداول یا FAQ ها در واقع یک سری از سؤالات پرتکرار مخاطب در هر صنعتی است که برای مدیریت زمان و پاسخ‌گویی سریع‌تر به مخاطبان به‌صورت یکجا در اختیار مخاطب قرار می‌گیرند تا از پاسخ به سؤالات تکراری پرهیز شود.

چرا سوالات متداول یا FAQ ها مهم هستند؟ چگونه آن‌‌ها را اثربخش‌تر از گذشته بنویسیم؟ آن ها به شرح زیر می‌باشند:

پاسخ‌گویی سریع بدون هزینه اضافی

احتمالاً اولین گزینه از دلایل استفاده از سؤالات متداول، مدیریت زمان و هزینه باشد. بارها دیده‌ایم مخاطبان سؤالاتی پرتکرار و یکسانی از ارائه‌دهنده خدمات دارند، وجود سؤالات متداول می‌تواند روند کار را به‌صورت خودکار حل‌وفصل کند و نیازی برای حضور یا تماس تلفنی مستقیم را کاهش دهد.

اگر در سازمان خود بخش پاسخ‌گویی به مشتریان دارید از آن‌ها درباره مهم‌ترین سؤالات مشتریان بپرسید تا با نوشتن پاسخ آن، حداقل بخشی از سؤالات را به‌صورت خودکار انجام دهید.

مناسب برای موتورهای جستجو

گروهی از کاربران سؤالات و عبارات را در داخل موتورهای جستجو مورد جستجو قرار می‌دهند، بنابراین وجود این بخش می‌تواند سایت را برای کلمات کلیدی جدیدی بهینه کرد.

از آن ها لینک بگیرید

یکی از عوامل مهم برای اثربخشی محتوا و افزایش محبوبیت گوگل بالا بردن درگیری مخاطب با سایت است. به این شکل که مخاطب صفحات متفاوتی را موردبررسی قرار دهد. ازآنجایی که مخاطب در صفحات متداول به دنبال حل یک مشکل است، پس مطالعه آن بخش و وجود یک لینک مرتبط که او را به صفحه موردنظرش هدایت کند، یک پیشنهاد کاربردی است.

در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید

این امکان را قرار دهید که مشتریان و مخاطبان سایت بتوانند سؤالات متداول را به اشتراک بگذارند. همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، سؤالات متداول برای گروهی از مخاطب موردنیاز است. بنابراین امکان اشتراک‌گذاری ساده آن باعث می‌شوند حجم مخاطبان بیشتری به جواب‌های خود برسند.

خوراکی برای وبلاگ داشته باشید

سؤالات متداول و آنچه در مرور زمان به‌عنوان FAQ  ها در نظر گرفته می‌شود یک عنوان  جذاب برای نوشتن در وبلاگ است. سؤالات متداول را قالبی برای توضیحات کوتاه است اما وبلاگ فرصتی است که بتوانیم یک مقاله درست‌وحسابی برای مخاطب داشته باشیم.

سؤالات متداول خودرا دسته‌بندی کنید

برای استفاده بهتر از سؤالات متداول از آن‌ها به شکلی یکپارچه و کاربردی استفاده کنید. این موضوع باعث می‌شود مخاطب بدون از دست دادن زمان با سرعت به همان دسته از سؤالات متداول دسترسی پیدا کند. آن‌ها به روش‌های مختلفی مانند موضوعی، الفبایی و… دسته‌بندی کنید.

برگزیده‌ها را جدا کند

سؤالات متداول باید پرکاربرد باشند اما از بین خود آن‌ها نیز بخشی از سؤالات، مورداستفاده بیشتری قرار می‌گیرند. مانند ده سؤال متداول، در هر زمان تلاش کنید ده تا از پرکاربردترین سؤالاتی که مخاطب بارها از آن سؤال دارد را به شکل حرفه‌ای نشان دهید.

ساده و شفاف باشید

یکی از ضعف‌های عمومی سایت‌های ایرانی، عدم شفافیت در پاسخ‌دهی است. سؤالات با کلمات غیرقابل فهم، طولانی و خسته‌کننده نوشته‌شده‌اند.

بررسی راه‌های ارتباطی

همواره و در بازه‌های زمانی مختلف راه‌های ارتباطی با مخاطب را آزمایش کنید، اگر شماره تلفنی برای پرسش قراردادید یا در سایت فرمی جهت دریافت اطلاعات دارید، مجدداً آن‌ها را بررسی کنید تا متوجه عملکرد صحیح این ارتباطات در هر بخشی باشید.

موارد متعددی برای ویژگی سؤالات متداول متصور شده و اطلاعات مهمی از مخاطب قابل‌تجزیه و تحلیل است اما باید بدانید که چه چیزی برای شما در گام نخست اهمیت دارد که از آن برای کسب‌وکار خود استفاده کنید.

منابع بیشتر برای مطالعه:

REASONS TO ADD FAQ PAGES TO YOUR CONTENT MARKETING STRATEGY

How to Create Useful FAQ Pages

 

دایره بازاریابی محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.