3 مهر 1396 امیرمحمد 0دیدگاه

تولید محتوا برای صفحه فرود ، یکی از اصلی ترین اهداف هر استراتژی محتوایی است. تلاش کردم این فرآیند را به چهار مرحله ساده خلاصه کنم. پیشنهاد میکنم گام به گام آنرا اجرایی کنید

۴ مرحله اصلی تولید محتوا برای صفحه فرود

یکی از نکات بسیار جالبی که به آن برخورده ام، تلاش، هزینه و انرژی بسیاری زیادی است که برای برای بالابردن ترافیک سایت -افزایش بازدیدکنندگان سایت- انجام می دهیم و پس  از اینکه هزاران نفر را به سایت خود سرازیر کردیم، فراموش می کنیم آنها با چه قصد و نیتی به سایت آمده اند و بعد از چند دقیقه یا چند ثانیه به راحتی صفحه را می بندند و به جز افزایش نرخ خروج از سایت، کار دیگری انجام نداده اند.

دلیل اصلی نوشتنم درباره ی تولید محتوا برای صفحه فرود برای همین باور اشتباه است. تصور کنید وب سایت نخست ایران برای شماست و روزانه میلیون ها نفر به سایت شما مراجعه می کنند اما این مراجعه به هیچ خرید مستقیم یا غیرمستقیمی تبدیل نمی شود. در این حالت داشتن رتبه نخست سایت واقعا چه سودی دارد!؟

در اینجاست که محتوای فروش ارزش خودش را پیدا می کند. قصد ندارم انواع محتوای فروش را در این نوشته معرفی کنم یا بخواهم بسترهای ارتباطی که می توان از طریق آنها محتوای فروش را به مخاطبان رساند را بررسی کنم.

در این نوشته، به چهار مرحله ی اصلی بعد از وارد شدن مخاطب به صفحه ی فرود، پرداخته ام.

گام نخست؛ مخاطب خود را بشناسید

فرض کنید به هرروشی –گوگل، تبلیغات کلیکی، مراجعه مستقیم و… مخاطب به صفحه محصول رسیده است! آیا همه ی بازدید کنندگان یکسان فکر می کنند؟ آیا همه ی آنها وضعیت مالی یکسانی دارند؟ وضعیت سن آنها چگونه است؟ پیر هستند یا جوان؟ یا هردو؟ مخاطب محصول مرد است یا زن؟ یا هردو؟ ویژگی های زیادی وجود دارد که مخاطب یا مخاطبان یک محصول را متمایز می کند و این تولید کننده محتوای فروش است که قبل از نوشتن باید به صورت دقیق این موارد را بررسی کند و مخاطب خودش را بشناسد.

مثالی برای مخاطب شناسی

برای روشن تر شدن مسئله با مثالی پیش برویم. صفحه محصول شما درباره یک لوازم آرایش ویژه بانوان است -البته با پیش فرض اینکه هیچ مردی برای آشنای خود آن را نمی خرد- پس در همین گام نخست جنسیت مخاطب محصول مشخص شد. گام بعدی سن مخاطب است، می توان به این تحلیل رسید که مخاطبان، گروه سنی ۱۸ تا ۳۰ سال را دارند. هر چقدر سوال ها تخصصی تر می شوند جواب دادن به آنها سخت تر و مبهم تر می شود. مثلا بسته به نوع محصول شاید نتوانیم تشخیص دهیم موقعیت اجتماعی یا اقتصادی مخاطب چگونه است. ممکن است محصول گران باشد اما در بین مخاطبان با هر وضعیت اقتصادی محبوب باشد.

در نهایت بخشی از جامعه کل هدف را به عنوان مخاطب اصلی این محصول در نظر بگیرید و یکسری اطلاعات کلی درباره ویژگی های مشترک آنها بیابید.

 

تولید محتوا برای لندینگ پیج

گام دوم؛ مخاطب شما به چه چیزهایی فکر می کند؟

پس از اینکه مخاطب هدف خود را شناختید، سایر جامعه کل هدف خود را کاملا فراموش کنید و ذهن خود معطوف به مخاطبان صفحه ی خود کنید. با توجه به ویژگی های آنها تمام دغدغه ها، سوال ها و مشکلات آنها را در نظر بگیرید. -من ترجیح میدهم آنها را لیست کنم-

مثالی برای شناسایی افکار مخاطب

بهتر است با مثال پیش برویم، ممکن است صفحه فرود قصد معرفی و ثبت نام دوره ی آموزشی را داشته باشد. با توجه به مخاطب این صفحه چه سوال هایی ممکن است مطرح شود. در اینجا چند نمونه از آنها را می آورم.

نکته : استفاده از واژه “من” به معنی مخاطب است.

  • خروجی نهایی دوره آموزشی برای من چیست؟
  • هزینه دوره آموزشی گران نیست ؟
  • این دوره با دوره ی مشابه که در سایت ایکس معرفی شده است، چه تفاوت هایی دارد؟
  • من از کجا بدانم این دوره مناسب است؟
  • امکان ثبت نام در دوره به صورت اقساطی نیز وجود دارد؟
  • چگونه می توانم به قول و قرارهای شما قبل از شروع دوره اطمینان کنم؟

اگر کمی توجه کنید، متوجه می شوید سوالات بسیار مهمی هستند که ذهن هر مخاطبی را درگیر خود می کند و از آنجایی که شما فقط چند دقیقه یا حتی چند ثانیه فرصت دارید که محصول یا خدمت خود را به شکل مطلوبی ارائه کنید. توجه ی کافی به سوالات مخاطب در تولید محتوا برای صفحه فرود بسیار مهم است.

به دلیل طولانی شدن نوشته آنرا همینجا متوقف می کنم و دو گام آخر را در نوشته ی بعدی انتشار می دهم. می توانید ادامه را از اینجا بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.