17 دی 1396 امیرمحمد 0دیدگاه

از موارد ضروری که باید آن را در نظر گرفت و به تولید محتوای باکیفیت کمک می‌کند، دانستن مدل خواندن صفحات وب توسط مخاطبان است!

مدل F ؛ روشی که مردم صفحات وب را می خوانند

مدل F روش گشت و گذر بسیاری از مخاطبان در صفحه وب است و احتمالاً زمانی که دنبال موضوع خاصی در وب هستید، شما هم به این روش مطالعه می‌کنید.

روش F  برای مطالعه به چه صورت است؟

تحقیقات نشان می‌دهد فعالیت مردم در فضای مجاری به‌شدت هوشمندتر از گذشته شده و به‌راحتی درگیر هر چیزی نخواهند شد. مدل F  قرینه در زبان فارسی نشان می‌دهد. فارسی‌زبانان برای مطالعه یک صفحه ابتدا اولین سطرهای پاراگراف اول را مطالعه می‌کنند، سپس به سراغ سطر اول از پاراگراف دوم می‌روند و سپس سری هم به اولین سطر پاراگراف سوم می‌زند. در این مدت هرچقدر متن شما کسل‌کننده و ناکارآمد به نظر برسد احتمال ترک صفحه توسط مخاطب افزایش می‌یابد.

ازآنجایی که مطالعه در زبان فارسی از راست به چپ است بنابراین مدل صحیح خواندن در زبان فارسی شکل قرینه Fخواهد بود

این فرضیه توسط هیت‌هایی (Heat) که نحوه خواندن مطلب توسط مخاطب را زیر نظر می‌گیرند به‌دست‌آمده است. روندی که با توجه به حرکت ماوس مخاطب یا حرکت تاچ در صفحه موبایل است. تصاویر زیر نشان‌دهنده نحوه خواندن کاربر در زبان انگلیسی و توسط دو دستگاه مانیتور معمولی و تاچ هست.

روش f برای مطالعه صفحات وب

 

مدل f

چرا مردم این‌گونه می‌خوانند؟

دلایل متعددی برای این‌گونه مطالعه در وب وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هست:

  • شاید کلیشه‌ای‌ترین آن پایین آمدن حوصله کاربران باشد، که به دنبال سریع جواب خود می‌گردند
  • مخاطب برای رسیدن به یک موضوع خاص ده‌ها مقاله را مقابل خودش دارد بنابراین احساس آزادی بیشتری دارد که بلافاصله پس از ناامید شدن از نوشته اول به سراغ نوشته‌های بعدی برود
  • سومین دلیلی که به نظر شخصی‌ام از اهمیت بیشتری برخوردار است و در نظر گرفته نمی‌شود، این است که نوشته به‌اندازه کافی برای مخاطب جذاب نیست. تکرار مکررات است و بسیار سطحی و ابتدایی نوشته‌شده است و خالی از جذابیت‌های بصری است.

با توجه به این مدل چگونه اثربخش‌تر بنویسیم؟

  • تلاش کنید تا حد ممکن، عبارات و کلمات کلیدی و مهم خود را به ابتدای پاراگراف و نخستین واژه‌ها در نظر بگیرید.
  • از تیتر و زیر تیترهای جذاب در صفحه خود استفاده کنید
  • از جلوه‌های رنگی خوبی در نوشته خود استفاده کنید، البته در نظر داشته باشید در استفاده از آن زیاده‌روی نکنید.
  • لینک‌ها یا همان CTA های خود را جذاب‌تر بنویسید یا طراحی کنید. از برخی عبارات تکراری مانند مطالعه بیشتر و… اجتناب کنید.
  • از فهرست‌های شماره‌دار یا نشانه‌دار برای دسته‌بندی فهرست‌ها استفاده کنید.
  • از گرافِ گویی پرهیز کنید و به‌جای مقدمه‌های طولانی به سراغ اصل مطلب بروید

چرا خواندن به روشF مفید نیست؟

اگر به این مدل و نحوه اجراشدنش توجه نداشته باشید، در اکثر مواقع مطالب و عبارات مهم محتوای شما نادیده گرفته می‌شود و در مقابل مطالبی که از درجه اهمیتی کم‌تری برخوردار است مدام خوانده می‌شوند که این موضوع در طولانی‌مدت باعث کاهش علاقه‌مندی به محتوا می‌شود و از شما منبعی معتبر نمی‌سازد.

روشی که مردم صفحات وب را می خوانند

اما آیا این تنها روش مطالعه در وب است؟

قطعاً نمی‌توان یک روش را برای تمامی مخاطبان در نظر گرفته و تصور کرد تمامی مخاطبان عملکرد یکسانی با محتوا متنی دارند، به‌طور اجمالی سایر روش‌های مطرح‌شده در این زمینه به شرح زیر هست.

  • گروهی از مخاطب توجه به بیشتری روی عناوین و زیر عنوان‌ها دارند و آن‌ها می‌توانند روی ماندگاری مخاطب تأثیر بیشتری بگذارند.
  • دسته‌ای دیگر هنگام حرکت روی نوشته‌ها توجه بیشتری روی لینک‌ها، نکته‌های پررنگ شده، تمایزها و… دارند که جذابیت‌های داخلی صفحه هستند.
  • دسته‌ای دیگر کاملاً با حرکت ماوس یا تاچ خود هماهنگ هستند و هرگونه توجه در مطلب باعث حرکت ماوس یا تاچ آن‌ها به سمت آن می‌شود.

نکته: در نظر داشته باشید، موارد بیان‌شده صرفاً فرضیه هستند که تا به امروز مفید بوده‌اند، قرار نیست همه آن‌ها برای شما نیز مفید باشد و خود را ملزم به استفاده از آن‌ها کنید اما رعایت یکسری اصول کلی در این زمینه به خوانایی بیشتر مقاله کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.