15 آذر 1396 امیرمحمد 0دیدگاه

در ادامه مباحث مخاطب شناسی در بازاریابی محتوا به فعالیت‌های مخاطب در وب رسیدیم و ابزارهایی را برای کار با آن معرفی کردم. در ادامه این بخش، عملکرد هرکدام از این کلمات کلیدی را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. با آشنایی با گوگل ترند هدف گذاری صحیح تری داشته باشیم

آشنایی با گوگل ترند ؛ بازار چه چیزی در وب داغِ داغ است؟

احتمالاً نام گوگل ترند را بارها شنیده‌اید یا در حالت بهتر کار با آن را نیز تجربه کرده باشید، اما در بسیاری از مواقع پیش‌آمده که کلمه یا کلماتی را ترند کرده‌ایم و خروجی از آن گرفته‌ایم، اما نتوانستیم نتیجه خاصی از آن بگیریم که این اعداد و نمودارها چه چیزی را به ما نشان می‌دهند. به همین دلیل بهتر است قبل از ادامه نوشته بر سر یک موضوع به‌اتفاق نظر برسیم

ترند چیست؟

ترند از واژه انگلیسی Trend  گرفته‌شده است که معنی برگردانده شده آن «روند» است. روندها درواقع یک‌ حرکت جهت‌دار از اتفاقات است که در یک بازه زمانی مشخص رخ می‌دهد و سیر صعودی، نزولی یا خنثی را طی می‌کند.

جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه

برای آشنایی با گوگل ترند ، به موضوعات روز فکر کنید، در تاریخی که این نوشته منتشر شده است، تب‌وتاب جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و مراسم قرعه‌کشی آن بر فضای عمومی جامعه غالب بوده است. بنابراین زمانی که شما رویه کلمه «جام جهانی فوتبال» را در گوگل ترند بررسی می‌کنید. متوجه می‌شوید، در روز قرعه‌کشی به تاریخ ۱ دسامبر ۲۰۱۷ میلادی و ۱۰ آذرماه ۱۳۹۶ این کلمه به‌شدت در گوگل جستجو و سیر صعودی ناگهانی را گرفته است.

ترند

همان‌طور که در تصویر می‌بینید، ترند مربوط به این کلمه در تاریخ بیان‌شده ۱۰۰ را نشان می‌دهد که این عدد صرفاً مقداری است برای بررسی آن روز با روزهای گذشته و نشان می‌دهد این کلمه رشد تقریباً ۶ برابری نسبت به‌روز گذشته داشته است و جالب‌تر اینکه پس از روز قرعه‌کشی با کاهش تقریبی ۶۰درصدی مواجه شده و همچنان در نوار نزولی قرار دارد. طبیعی است که با نزدیک‌تر شدن به مسابقات، بازهم این کلمه رشد صعودی به خود بگیرد.

حالا به سراغ کسب‌وکار خود بروید که متوجه شوید برای کسب‌وکار شما نیز این رویه وجود دارد. مثلاً روز مادر، حادثه پلاسکو، عید نوروز، ماه رمضان و هزاران مثال دیگر نشان‌دهنده رویه از کلمات هستند که در بازه‌های زمانی مختلف عملکرد متفاوتی داشته‌اند و باید در کسب‌وکار خود به این روندها و نحوه استفاده از آن آگاه باشید.

اگر بتوانید به قدرت تحلیل مناسب از رویه‌ها برسید، آن موقع می‌توانید از گوگل ترند به‌درستی استفاده کنید در غیر این صورت صرفاً یک سری خطوط صعودی یا سقوطی خواهید دید که مفهومی را شکل نمی‌دهد.

مثال از کارکرد گوگل ترند

در نوشته قبلی، تحلیلی از یک کسب‌وکار اسباب‌بازی‌فروشی داشتید و اینکه مخاطب چه کلماتی را جستجو می‌کند. برای هماهنگی موضوع در این نوشته، از همان مثال قبلی استفاده می‌کنم. (می‌توانید مقاله مرتبط گذشته را از اینجا بخوانید)

متوجه شدیم که «اسباب‌بازی دخترانه»، «اسباب‌بازی پسرانه»، «فروشگاه اسباب‌بازی»، «خرید اینترنتی اسباب‌بازی» از مثال‌هایی هستند که زیاد جستجو می‌شوند و تقریباً حول یک هدف متمرکز قرار دارند و آن‌هم خرید اسباب‌بازی است. این کلمات را گوگل ترند بررسی می‌کنیم، تا متوجه وضعیت آن‌ شویم.

همان‌طور که در تصویر قابل‌بررسی است. دو کلمه «خرید اسباب‌بازی» و «اسباب‌بازی دخترانه» به‌طورکلی رویه بهتری داشته‌اند. به‌طور متوسط «اسباب‌بازی دخترانه» دو برابر «اسباب‌بازی پسرانه» جستجو شده است و برای تصمیمات احتمالی تولید محتوا در آینده کمک کننده است.

google trend

اگر فروشگاه اینترنتی در زمینه اسباب‌بازی دارید، به نظر نمی‌رسد کارکردن روی کلمه «فروشگاه اسباب‌بازی» خیلی هدفمند و اثربخش باشد. رویه نشان می‌دهد مردم به دنبال شناسایی اسباب‌بازی‌ هستند نه یک فروشگاه اسباب‌بازی.

نکته مهم: توجه داشته باشید این رویه روی یک سال گذشته تنظیم شده است. اگر آن را روی ۳۰ روز یا ۷ روز گذشته تنظیم کنید، ممکن است کمی اطلاعات دچار تغییر شود، به این دلیل  که اطلاعات در بازه های زمانی کوتاه جزئی‌تر می‌شود.

یک مثال دیگر، حول دو کلمه «اسباب‌بازی ایرانی» و «اسباب‌بازی خارجی» است. زمانی که رویه این دو کلمه را بررسی کنید، شاید برخلاف انتظار نتیجه دیگری را ببینید. «اسباب‌بازی ایرانی» رویه تقریباً دو برابری نسبت به «اسباب‌بازی خارجی» در ۹۰ روز اخیر داشته‌ است.

گوگل ترند

این نشان می‌دهد اسباب‌بازی بومی در ایران، شاید برخلاف ظاهر داستان، اهمیت زیادی داشته باشد. همه این داده‌ها کمک خواهد کرد که تصمیم‌هایی سنجیده‌تر بگیرید. حالا بررسی کنید که برای یک کلمه کلیدی مانند «اسباب‌بازی ایرانی» چه صفحاتی بهینه‌شده‌اند و مخاطب به چه صفحاتی را می‌بیند.

جستجوی این کلمه را از اینجا ببینید.

تا تاریخ امروز که ۱۵ آذر ۱۳۹۶ هست، به‌جز یکی دو سایت ایرانی و فروشگاهی اسباب‌بازی که آن‌ها در سایت خودشان بیشتر محصولات خارجی دارند و چند خبرگزاری و وبلاگ شخصی هیچ محتوای مفیدی در این زمینه نمی‌بینید و این دقیقاً همان فضای بکری است که هنوز بدون استفاده مانده است. از یک‌سو دغدغه‌ی مردم را دارد و از سو دیگر هیچ اقدام خاصی در این زمینه نشده است.

بازی با کلمات و مراحل قبلی را برای کسب‌وکار خود انجام دهید، رویه کلمات مرتبط و خروجی آن‌ها را در گوگل ترند بررسی کنید. سپس کمی گوگل بازی کنید تا متوجه شوید، آن کلمه و محتوای تولیدشده مرتبط با آن در فضای وب چقدر قدرتمند هستند که در نهایت هدف‌گذاری بهتری داشته باشید.

چند نکته مهم

  • با توجه به محتوای محدود فارسی نسبت به زبان‌های بین المللی دنیا، گوگل ترند تا حد زیادی قابلیت بررسی رویه‌ها روی کلمه کلیدی دم بلند را ندارد اما می‌توان پیش‌بینی کرد که کلمه کلیدی اصلی با کلمه کلیدی دم بلند نیز رویه یکسانی دارد. مثلاً رویه کلمه کلیدی اصلی «اسباب‌بازی ایرانی» با کلمه دم بلند آن، مانند خرید اسباب‌بازی ایرانی، خرید اسباب‌بازی ایرانی ارزان‌قیمت و… تفاوت فاحشی نداشته باشد.
  • نباید کلمات کلیدی خود را یکجا در گوگل ترند وارد کنید و همه را به هم مقایسه کنید. باید رویه کلمات کلیدی مرتبط با بکدیگر را بررسی کنید
  • استفاده از یک کلمه در گوگل ترند معنی و مفهوم خاصی ندارد. آنچه در مثال جام جهانی بیان کردم، صرفاً برای درک رویه‌ها بود وگرنه استفاده گوگل ترند برای بررسی چند کلمه و روند آن‌ها در طول زمانی مشخص است.
  • اگر برای مناسبت‌های مقطعی کار می‌کنید، حتماً بازه زمانی ترند را روی ۳۰ یا ۷روز یا حتی چند ساعت گذشته تغییر دهید. تا اطلاعات دقیق‌تری نشان دهد.

کار روی گوگل ترند و بررسی کسب‌وکارتان روی آن شما را به نتایج شگفت‌انگیزی می‌رساند. حتماً آن را دنبال و با استفاده از آن مخاطب خود را بهتر بشناسید.

دایره بازاریابی محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.