23 فروردین 1397 امیرمحمد 2دیدگاه

چند وقت پیش نوشته‌ای در کانال خوب خانم ناهید عبدی از خانم الیزابت گیلبرت نوشته‌شده بود به این نقل‌قول که:

«کمال‌گرایی نسخۀ بسیار باکلاس ترس است؛

و شرورترین ترفندی که به کار می‌برد این است که خودش را به‌عنوان یک فضیلت به ما نشان می‌دهد.»

حالا که بهتر به اهمیت کمال‌گرایی و خطرات آن پی‌بریدم، خوب است که آن را در فاز تولید محتوا بررسی کنیم. ادامه این نوشته را از دست ندهید.

یک اخطار جدی؛ کمال‌گرایی مرگ خاموش یک تولیدکننده محتوا است

این نوشته کوتاه بهانه‌ای شد که به موضوع کمال‌گرایی درزمینهٔ تولید محتوا توجه کنم. قطعاً اثرات کمال‌گرایی در تولید محتوا کم‌تر از سایر بخش‌ها و مهارت‌ها نیست. اما واقعاً کمال‌گرایی چه به سر تولیدکننده محتوا می‌آورد!؟ شاید بد نباشد در خودمان بررسی کنیم که چقدر درگیر کمال‌گرایی محتوایی هستیم؟

همیشه بهتر از همه بودن

زمانی که درگیر کمال‌گرایی شوید، ناخودآگاه دستاوردهای خود را با دیگران مقایسه می‌کنید، مثلاً بعد از یک سال تولید محتوا در چه جایگاهی هستید و شخص دومی با تولید محتوا در همان مدت مشابه در چه جایگاهی است؟ اگر خود را عقب‌تر ببینید، احساس یاس و ناامیدی را تجربه کرده و به‌شدت اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. عوامل زیادی در رشد و پیشرفت هر شخص در تولید محتوا وجود دارد، پس هرگز روی یک عامل قضاوت نکنید و این‌گونه خود را به باد انتقاد نگیرید.

همه را یکجا می‌خواهم

ممکن است به سایت‌های محتوایی زیادی سرزده و نکات مثبتی از آن‌ها را دیده باشید، یک انسان کمال‌گرا به شکل سخت‌گیرانِ برای محتوا خود همه آن ویژگی‌ها را می‌خواهد. به‌عنوان‌مثال یک سایت در انتخاب تصویر بسیار خوب عمل می‌کند، یک سایت دیگر، درزمینهٔ طراحی خوب است و یک جای دیگر محتوای بسیار ارزشمندی تولیدشده است. اینکه به این شکل بی‌رحمانه‌ای بخواهیم تمامی نکات مثبت سایر سایت‌ها را در سایت خود داشته باشیم، انرژی و انگیزه را از شخص تولیدکننده محتوا خواهد گرفت.

هیچ فرصتی وجود ندارد؛ همین امروز، همین‌الان

نوشته چه کسی را بیشتر از همه دوست دارید وستایش می‌کنید!؟ نام او را به خاطر بیاورید! آیا واقعاً فکر می‌کنید این شخص از روز نخستی که تولید محتوا داشته، همین‌گونه خوب، مسلط و شیوا نوشته است؟ شک نداشته باشید که پاسخ آن خیر است. موضوع تولید محتوا یک‌شبه از نقطه صفر به صد نمی‌رسد و با تمرین و ممارست بهتر و بهتر خواهد شد. به صورتی که بخش زیادی از آن اصلاً قابل‌لمس نیست و زمانی که چندین ماه روی تولید محتوا کارکردید با مرور محتوای خود به‌وضوح رشد و پیشرفت خود را لمس خواهید کرد.

درباره من چه فکر می‌کنند؟

یک شخص کمال‌گرا در تولید محتوا مدام به این موضوع فکر می‌کند که شخصی که نوشته او را بخواند درباره او چه فکر خواهد کرد!؟ آیا این نوشته من به‌اندازه‌ای خوب است که از آن تمجید کند یا نکند نوشته من خیلی ساده و بدیهی باشد! پس من باید همین نوشته را بهتر کنم. اصلاً از کلمات قلنبه سلنبه استفاده کنم که مرا بهتر نشان دهد.

قرار نیست همه مخاطبان را راضی نگه‌دارید، سرشناس‌ترین نویسنده‌ها هم مخالفان سرسخت داشته و خواهند داشت. پس لزومی ندارد به خاطر ترس از قضاوت شدن روی ترس خود مانده و انتشار آن را عقب بی اندازیم.

در بسیاری از موارد تصور می‌کنیم، نوشته‌مان قرار است به دیگران آموزش دهد و مخاطب را به تأمل وادار کند که البته چنین نیز هست اما قبل از آموزش دیگران، یک محتوا به خودمان آموزش می‌دهد. پس می‌نویسیم تا هم بهتر بنویسیم و به هر آنچه نوشته‌ایم عمل کنیم. صدای خود را ضبط می‌کنیم تا هم در تولید محتوای صوتی و قدرت بیان قوی‌تر شویم و به آنچه می‌گوییم باور داشته باشیم .گاهی لازم است یادمان باشد، تولید محتوا قبل از تأثیر گذاشتن بر دیگران، برای خودمان یک تمرین است.

به خودتان ناسزا نگویید، تحقیر نکنید، قضاوت نکنید و به خودتان ترسی راه ندهید. اجازه دهید قدم‌به‌قدم، بهتر و بهتر شوید. این‌گونه از تولید محتوا لذت خواهید برد. ما که نمی‌خواهیم با تولید محتوا خودمان را نابود کنیم! می‌خواهیم؟

2 دیدگاه در “یک اخطار جدی؛ مرگ خاموش یک تولیدکننده محتوا

  1. «ما که نمی‌خواهیم با تولید محتوا خودمان را نابود کنیم! می‌خواهیم؟»
    از این جمله خیلی لذت بردم.
    دقیقا همین است
    کمال گرایی صفتی است که اگر مهار نشود عواقب خوبی در بر نخواهد داشت

    قلمتان استوار

    1. جناب معاشرتی عزیز سلام.
      این جمله برگرفته از صحبت های برخی از دوستان است که دیدگاه سخت گیرانه ای نسبت به تولید محتوا دارند.
      از حضور و یادداشت کوچکتان سر ذوق آمدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.