25 دی 1397 امیرمحمد 0دیدگاه

رشد فردی و تیمی همواره برای افراد یک سؤال و نکته قابل‌تأمل است. انسان‌ها دوست دارند در بازه زمانی که در تیمی حضور دارند، رشد کنند و تأثیرگذاری خودشان را افزایش دهند.

در این نوشته به ذکر چند نکته پرداخته‌ام که فارغ از جایگاه سازمانی‌تان، بتوانید به‌صورت فردی یا تیمی رشد کنید.

۱- کتاب بخوانید

به نظر می‌آید این یک توصیه کلی در مورد همه باشد اما برای اینکه به‌صورت بدیهی به آن نگاه نشود لازم است از چند زاویه بررسی شود. شخصی که می‌خواهد استراتژی بنویسید، سناریو طراحی کند، بنویسد یا هر نوع محتوایی تولید کند به یک ذهن باز نیاز دارد، ذهنی که مملو از اطلاعات، ایده‌ها و… است. شخصی که کتاب نخواند و آخرین اطلاعاتش درباره اخبار زرد روز باشد، از نظر ذهنی کم می‌آورد و بعد از مدتی خالی از هرگونه ایده و خلاقیت می‌شود.

۲- در تیم محتوا ساختارشکنی کنید!

هر تیمی دارای یک سری اصول و قواعد است که خط مسیر تیم را نشان می‌دهد اما نکته اصلی این است که گاهی لازم است، ساختارشکنی کنید! سبک‌کاری خودتان را تغییر دهید و خروجی متفاوت خود را بسنجید.

به‌عنوان مثال نویسنده‌ای در یک شرکت هستید و برای اینکه بنویسید از یک رویه استفاده می‌کنید. گاهی اوقات باید این رویه را به چالش کشید. این کار از دو نظر مفید خواهد بود، در حالت اول، تنوعی به کار خود داده‌اید و از انجام کار ماشینی فاصله گرفته‌اید و از طرف دیگر، همین تغییرهای ساده باعث می‌شود به خروجی متفاوتی برسید که انتظارش را نداشته‌اید.

۳- حوزه محتوا را رصد کنید

توجه به آنکه در اطراف شما چه جریانی  از محتوا در حال وقوع است، از دیگر عوامل رشد فردی و تیمی است. تیم محتوایی کارآمد زمانی به وجود می‌آید که اعضای آن، دیگر صنعت‌ها و اشخاص را دنبال کرده و از آخرین اتفاقات محتوایی و بازاریابی باخبر باشند. دیدن موشکافانه آن می‌تواند سرنخی برای اصلاح بعضی امور یا حرفه‌ای برای انجام یک کار متفاوت  باشد

۴- فیدبک بگیرید و اصلاح کنید

همیشه دوست داریم بهترین باشیم و هیچ فردی ایرادی از ما نگیرد اما مدل توسعه‌پذیر زمانی رخ می‌دهد که این اجازه را به سایر افراد بدهیم که درباره کارمان نظر سازنده بدهند و با پیشنهادشان به بهتر شدن کارمان کمک کنند.

۵- خنثی نباشید

محتوا ویترین کسب‌وکار است و این ویترین از طرز تفکر، ذهنیت، منش و برنامه‌ریزی کل افراد آن تیم محتوا شکل می‌گیرد. تیم محتوایی که انرژی نداشته باشد، افراد را به چالش نکشد و محتوایی روتین و بدیهی تولید و منتشر کند، به جایی نمی‌رسد و هیچ لذتی برای کار در آن وجود ندارد.

۶- اجراکننده محتوا نباشید

بهتر است صرفاً اجراکننده محتوا نباشید، اینکه به شما گفته می‌شود فلان محتوا باید تولید شود یک‌طرف موضوع است اما طرف دیگر موضوع این است که در مواقعی که سؤالی دارید یا با نکته‌ای موافق نیستید به شکلی محترمانه و مسئولانه نظر خود را بیان کرده و از بیان آن ترسی نداشته باشید.

۷- محتوا را برای خود بدانید

اگر محتوایی تولید می‌کنید یا استراتژی تدوین می‌کنید، به این موضوع فکر کنید که تنها مخاطب این محتوا خود شما هستید ، آیا واقعاً از دیدن آن لذت می‌برید؟ آیا این محتوا توانسته کمکی کند؟ اصلاً بیایید به این موضوع فکر کنید که محتوایی که تولید می‌کنید آخرین شانس شما برای ادامه فعالیت در زمینه محتوا باشد! آیا بازهم اعتقاد دارید محتوای فعلی‌تان به‌اندازه کافی کارآمد و مفید است؟

۸- نقش خود و کل سازمان محتوا را در نظر بگیرید

محتوایی که تولید و منتشر شده، حاصل برنامه‌ریزی و کار کل اجزای سازمان است، از کسی که هزینه تولید محتوا را پرداخت کرده است تا فردی که استراتژی آن را می‌نویسید و شخصی که آن را تولید و منتشر می‌کند، همه در آن سهیم هستند و نمی‌شود آن‌ را به پای یک نفر نوشت. بنابراین بهتر است جایگاه خود و نقش سایر افراد را در نظر بگیرید و به بهبود وضع موجود کمک کنید

رعایت همین مواردی که اغلب ساده هستند می‌تواند راندمان افراد و تیم‌های محتوایی را افزایش داد. تلاش می‌کنم به مرور زمان موارد بیشتری را در قالب یک نوشته منتشر کنم. در صورتی که شما هم تجربه‌ای در زمینه رشد فردی و تیمی در تیم محتوایی دارید، خوشحال می‌شوم آن را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.