7 آبان 1396 امیرمحمد 10دیدگاه

حسن کشاور علاقه مند به مثالی از یک سایت محتوا محور است که مزیت ها و معایب آن از دیدگاه محتوا بررسی شود. در این نوشته به این موضوع پرداخته شده است.

سایت محتوا محور

من با اجازه حسن کشاور می خواهم کمی موضوع را بسط دهم و با دید کامل تری به آن بپردازم. این نوشته به ویژگی های یک سایت محتوا محور می پردازد.

مقدمه؛ اساس اهمیت محتوا از کجا شروع شد؟

کاری به تاریخ دنیا ندارم اما با فراگیر شدن اینترنت و فضای وب، مردم درخواست و خواسته هایشان را در صفحات جستجو دنبال می کردند از طرف دیگری هم کسب و کارها، سازمان ها و افراد هم وب سایت را مثل یک کاتالوگی در نظر میگرفتند که دیگر نیازی به هزینه چاپ ندارد و با یک طراحی منحصر به فرد و با اطلاعاتی اندک یک بار طراحی و اجرا می شود. حال ممکن است بعد از گذشت یکی دوسالی دلشان را بزند و بخواهند هد رسایت را کمی رنگین تر یا تصویر محصولاتشان را بزرگ تر کنند.

زمانی که حضور مردم در فضای وب بیشتر شد، یک خود آگاهی به وجود آمد که چرا از این فضا به نحوه صحیح تری استفاده نشود! مخاطبی که خودش به سراغ من می‌آید و مرا در نتایج گوگل پیدا می‌کند، درصد علاقه مندی خیلی بیشتری نسبت به مخاطبی دارد که من باید او را در مقابل تلوزیون و بین تماشای سریال مورد علاقه‌اش پیدا کنم و بخواهم کمی وقتش را به من بدهد تا درباره خودم صحبت کنم، در حالی که او برای ادامه تماشای سریال مورد علاقه اش بی‌تابی می کند.

این مقدمه را نوشتم که کمی بیشتر محتوا را جدی بگیریم.

بررسی سایت خوب محتوایی از دو جنبه

دو جنبه بسیار مهم در سایت محتوا محور وجود دارد که مکمل یکدیگر هستند و هرکدام به اندازه خودشان مهم هستند. این دو بخش عبارت اند از: محتوا سایت و عمکلرد فنی سایت

ظرف و مظروف

سایت یا هر بستر دیگری که شما به واسطه‌ی وجود آن مطالب خود را انتشار می دهید و محتوا که به واسطه‌ی آن با مخاطب خود ارتباط برقرار می کنید ظرف و مظروف هستند. پس نکته ای که درباره مکمل بودن این دو بخش مطرح می شود اینجا نمود پیدا می کند.

بخش فنی سایت، ظرف من و بخش محتوا، مظروف من است.

باید بدانید که می خواهید چه محتوایی را تولید و توزیع کنید-مظروف خود را بشناسید- تا نسبت به آن بتواند ظرف مورد نیازش را انتخاب کنید.

پس طبیعتا در گام نخست باید محتوایی که می خواهید تولید کنید را بشناسید. حال برویم سراغ بخش اول یعنی دیدگاه محتوا

سایت محتوا محور

بررسی اول؛ دیدگاه محتوا

در یک یا چند موضوع مشخص محتوا خواهید داشت که ممکن است در ادامه مسیر موضوعاتی به آن اضافه شود اما موضوعات باید به یکدیگر نزدیک باشند.

نکته اول؛ خط فکری داشته باشید.

معمولا محتوا با هدف آموزش تولید می شود. یک سایت محتوایی خوب می تواند به مخاطبانش دید مناسبی بدهد. در واقع با آموزش هایی که قرار میدهد سعی در ترویج یک خطر فکری داشته باشد.

به یک استاندارد مناسبی از روند آموزش برسید. فرمولی که کمک کند با بهترین کیفیت و کمیت محتوایی اثربخش تولید کنید. وب سایت های تجاری زیادی هستند که یکسری موضوعات کلی دارند و مقاله های متعدد را بدون پیکربندی خاصی به درون صفحات وب میریزند.

نکته دوم؛ دسته بندی صحیح

موضوع مهم دیگر دسته بندی صحیح از موارد آموزشی می باشد. بعضی از دوستان وبلاگ نویس یا سازمان ها دسته بندی های بسیار کمی در منوی خود دارند که این موضوع به سایت ضربه می زند. منو بخش مهمی است و باید طبق موضوعاتی که دارید به طور صحیح آنها را دسته بندی کنید. نکته جالب اینجاست که برخی دوستان از طرف دیگر بام می افتند. آنقدر منو و زیر منو و زیر زیر منو درست می کنند که مخاطب کاملا گیج می شود که باید کجا رود!

نکته سوم؛ نوع محتوا

احتمالا متن در دسترس ترین راه تولید محتوا باشد که معمولا همه به آن رجوع می کنیم اما باید بررسی کنیم برای موضوع من و مخاطبانی که دارم چه روش های دیگری مناسب است. اگر صدایی که دارم که قابل تحمل است و مخاطبانی دارم که مدام در حال عبور و مرور هستند پادکست معجره می کند. صفحات وب، پی دی اف ها، فایل های راهنما، کتابچه ها، ویدئو ها، پادکست ها و… همه از انواع محتوا هستند که باید بر آن به یک اتفاق نظر برسیم.

سه ویژگی مهم محتوا را فراموش نکنیم

این را بارها و بارها نوشته ام. یکبار دیگر اینجا هم تکرار می کنم. محتوایی که برای یک سایت محتوا محور تولید می کنید باید سه فاکتور اصلی داشته باشد.

ارزشمند: اول اینکه محتوا ارزشمند باشد، این همه سایت و رسانه های آموزشی وجود دارد. چرا مخاطب باید از محتوای شما استفاده کند!؟ بله درست است مخاطب به راحتی به صفحه شما می آید و مثل آب خوردن صفحه شما را ترک می کند اما اگر شما برای او یک مرجع ارزشمند باشید داستان متفاوت می شود

مرتبط: آموزش هایی که قرار می دهید باید به یکدیگر مرتبط باشند و شکل زنجیره ای به خود بگیرند یعنی آنچه امروز من در سایت شما خوانده و آموخته ام تکمیل کننده‌ی موضوعی باشد که دیروز مطالعه کرده بودم.

پایدار: اگر می خواهید روی موضوعی جدید فکر کنید یا مشورت بگیرید، مانعی ندارد ساعت ها یا روزها به آن فکر کنید اما اگر تصمیم گرفتید و اجرا کردید دیگر باید تا آخر خط بروید، خسته شدن، جا زدن، کمی فعالیت و کمی بیخیال بودن به محتوا و از آن مهم تر به برند شخصی و سازمانی شما ضربه های سنگینی می زند.

نکته چهارم؛ سئو داخلی

برای گوگل و جستجو و همه ی آنچه که امروز نقل محافل شده است، به یک صلحی برسید. سئو دو بخش اصلی دارد که یک بخش آن اینجا کاربرد دارد و آن هم سئو داخلی است. در نوشته های خود بین صفحات مرتبط لینک برقرار کنید، ساختار منوی یکپارچه و صحیحی داشته باشید، در صفحات خود از کلیدواژه های مهم استفاده کنید، تگ های  h1 تا h6 با به کار ببرید. برای تصاویر از خاصیت alt  اسفاده کنید و کمی کارهای دیگر.

نکته مهم: در نظر داشته باشید، گوگل سیاست خود را بر رضایت مخاطب می خواهد نه آنچه که ربات گوگل می پسندد. پس که اگر دو محتوای کاملا یکسان داشته باشیم که اولی بیشتر مطابق میل مخاطب نوشته شده باشد و دومی بیشتر مطابق میل گوگل نوشته شده باشد. گوگل نوع اولی را ترجیح می دهد. هرچند که بهترین حالت سازش بین گزینه‌ی اول و دوم است.

اما حالا بریم سراغ ظرف سایت

بررسی دوم؛ دیدگاه فنی

در این بخش به بیان نکات مهمی درباره آنچه که یک بستر انتشار محتوا-مثلا وبلاگ- به آن نیاز دارد پرداخته شده است.

نکته اول؛ انتخاب قالب و ساختار صحیح

در اینکه محتوا اهمیت بسیار ویژه ای دارد. هیچ شکی نیست اما اگر نتوانیم محتوا را درست سازماندهی کنیم. یک سبد از رخت و لباس داریم که هربار برای استفاده از یکی از آنها باید کل سبد را خالی کنیم و یکی یکی دنبال آن چیزی که می خواهیم باشیم.

پس یک قالب ساده داشته باشید که دسترسی به تمامی موضوعات در کمتر از سه کلیک امکان پذیر باشد و بخش ها را به شکل صحیحی در کنار یکدیگر دسته بندی کند.

از آنجایی که هر صفحه نمی تواند بیشتر از ده دوازده تا نوشته ی آخر شما را نشان دهد، از افزونه هایی استفاده کنید که بدون شلوغی بیش از اندازه صفحه نخست، مطالب و نوشته های بیشتری را به مخاطب پیشنهاد دهد.

نکته دوم؛ رنگ ها و تصاویر

جلوه های بصری نقش به سزایی در انتقال سریع و صحیح محتوا دارند. به همین علت است که صفحات اینستاگرام و اینفوگرافیک ها محبوب شده اند.

در نوشته های خود به یکسری استاندارد بصری برسید. مثلا نکات مهم هر نوشته را با رنگ مشخصی ویژه کنید، تصاویر خود را در یک قالب مشخص قرار دهید. حجم تصاویر را کاهش دهید و از تصایر جذاب، مرتبط و باکیفیت استفاده کنید. میتوانید از تصاویر با کیفیت و با حجم حداکثر ۷۰ کیلو بایت در صفحه وب داشت. روشی داشته باشید که مخاطب با یکی دوبار مطالعه صفحات، استاندارد شما را بشناسد که این روش در درک مطالب به او کمک فراوانی می کند.

نکته سوم؛ سئو خارجی

همانطور که گفتم سئو دو مبحث کلی دارد، سئو خارجی بیشتر در بخش فنی سایت جا می‌گیرد. بهتر است خودتان به سراغ گوگل بروید و سایت خود را به او معرفی کنید، از سرویس های کلمات کلیدی برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با حیطه فعالیت خود استفاده کنید. سرویس های تحلیل سایت را به کار بگیرید تا متوجه خرابی ها و مشکلات سایت شوید.

نکته چهارم؛ امکان تعامل با مخاطب

یکی از مهم ترین تفاوت بازاریابی محتوا با شکل های سنتی آن اینجا خلاصه می شود. در بازاریابی سنتی شما یک بلندگو به دست می‌گیرد و مدام بر سر مخاطب خود فریاد می زنید اما بازاریابی محتوا یک فضای باز دو طرفه است که مخاطب هم می تواند به راحتی با شما یا سازمان ارتباط برقرار کند. حتما در سایت خود راه های ارتباط با مخاطبان را آماده کنید. امکان ارسال نظر، ارسال پیام شخصی، به اشتراک گذاری پست ها، لایک کردن پست ها و… روش هایی هستند که می توانید از آنها برای تعامل بیشتر با مخاطب استفاده کنید.

پایان نوشته و یک سوال کلیدی

چرا متمم را دوست دارم؟

من متمم را دوست دارم چون دسته بندی صحیحی از منابع آموزشی را ارائه می کند و به راحتی می توانم بخش مورد علاقه ام را مطالعه کنم. ساختار آموزشی و نوع قلم متمم را میشناسم. معنی رنگ ها و پررنگ کردن  کلماتش را می فهمم. می توانم به راحتی در بحث شرکت کنم و جالب تر اینکه فعالیت و حضور من در متمم دیده می شود و هزاران عامل دیگر در علاقه ی من به متمم دخیل هست اما در مقابل روزانه صدها سایت محتوامحور وطنی را مشاهده می کنم اما نه در طولانی مدت و نه در کوتاه مدت هیچ ارزش و برندی در ذهن من ایجاد نکرده اند، می‌دانید چرا؟ چون آنها بیشتر به فکر جذب مخاطب و افزایش رنک سئو و در کنار آن فروش تبلیغات و کسب درآمد هستند به جای جلب رضایت مخاطب، فارغ از اینکه نمی دانند جلب رضایت مخاطب به شیوه اثربخش تری به کسب درآمد منجر می شود.

برای این بخش کافی است، در صورت نیاز در نوشته های آتی درباره سایر جزئیات خواهم نوشت. اما قبل از اتمام این نوشته چند توصیه مهم را در نظر داشته باشید.

توصیه اول: قرار نیست همه موارد بیان شده را به کار بگیرید، بهتر است به فرم استاندارد خود برسید که با تولید، انتشار و دریافت بازخورد از مخاطبان امکان پذیر است.

توصیه دوم: در بخش هایی از نوشته به ذکر بیان چند سرویس پرداخته ام و نتوانستم بیشتر درباره آن بنویسم، با یک جستجوی ساده می توانید سرویس های زیادی را پیدا کنید و در قسمت نظرات آنرا با سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

توصیه سوم: در بخش دایره بازاریابی محتوا که به مرور در حال تکمیل است به روند داشتن یه ریتم تولید محتوای درست پرداخته ام که کاملا اثر بخش باشد. در صورت تمایل می توانید آنرا دنبال کنید

توصیه چهارم: مطالعه وب سایت های شاهین کلانتری و حمید طهماسبی در زمینه های نویسندگی و سئو در فهم بیشتر مفاهیم کمک خواهد کرد.

توصیه پنجم: قسمت هایی که نیاز به توضیح بیشتر دارد را در بخش نظرات بیان کنید تا بیشتر درباره ی یک سایت محتوا محور بنویسیم.

 

 

در صورتی که تمایل دارید، وب سایت شما از نظر محتوایی بررسی شود، وارد لینک زیر شوید

بررسی محتوای سایت شما

10 دیدگاه در “ویژگی های یک سایت محتوا محور؛ برای حسن کشاورز

  1. سلام.
    من یه سایت آموزشی در زمینه برق و الکترونیک راه اندازی کردم.اگر علاوه بر نکاتی که فرمودید توصیه یا نکته ای در مورد سایت های اموزشی دارید ممنون میشم بفرمایید.
    آدرس سایتم arisen.ir هست. خوشحال میشم سایت رو ببینید و نظراتتون رو بفرمایید.

    1. درود حسین جان
      من سایت شما رو بررسی کردم. نکته های شخصی خودم رو بیان می کنم.
      نکته اول: در فضای وب خیلی فرصت نداری، هرکاربری ممکنه به روش های مختلف به سایت شما سر بزند اما فقط چند ثانیه سایت رو برانداز کند و تصمیم بگیرد در سایت بماند یا نماند. برای همین صفحه اول سایت بسیار مهم است. من اولین بار که سایت شما را دیدم احساس کردم محتوایی در سایت نیست اما وقتی موضوعات و دسته بندی ها را دنبال کردم متوجه شدم که به نظر می آید سایت شما از نظر محتوایی به شدت قوی باشد-حداقل این طور به نظر می رسد چون من دانش تخصصی ندارم- پس فکری به حال این بخش کنید

      نکته دوم: دسته بندی های صحیح- ساختار درختی سایت- بسیار مهم هستند. از آنجایی که سایت شما از نظر دسته بندی موضوعات زیاد هستند باید فکری کنید که کاربر به راحتی بتواند به دسته مورد نظر خودش مراجعه کند. اگر من را مخاطب فرض کنی با خواندن این دسته بندی ها “مطالب تخصصی”، “مطالب عمومی”، “کتب تخصصی” متوجه نوع دسته بندی ها هم نخواهم شد. البته بازهم باید مخاطب خود را بشناسی ببینی آن ها همینطور فکر میکنند؟ کتاب الکترونیک حمیدجان طهماسبی در دسته بندی سایت میتواند کمک کننده باشد.

      نکته سوم: رنگ ها، فونت ها و تصاویر نقش مهمی در جذاب تر شدن یک سایت محتوا محور دارند. در برخی از قسمت های سایت فونت ها به شدت کوچک استفاده شده اند که تقریبا خواندن را نا ممکن می کند-در نسخه موبایل ببین چه فاجعه ای رخ می دهد- یا یک مثال دیگر لوگوی سایت شما به رنگ زرد و پشت زمینه آن سفید که کاملا چشم را اذیت می کند. از بابت تصاویر هم انتخاب های خوبی داری اما حجم تصاویر بالاست برای تصاویر پست ها حجم تصاویر رو به زیر ۱۰۰ کیلوبایت کاهش بده.

      نکته چهارم: عضویت در سایت برای مطالعه کامل. راه اندازی این بخش به شدت چالش برانگیز است. اینکه میخواهی اطلاعاتی دقیقی از مخاطب خود داشته باشی کار حرفه ای است اما در نظر بگیر تا چه اندازه مخاطب سایت شما تمایل دارد در سایت عضو شود حتی در نظر بگیر خیلی ها برای عضو شدن تنبلی می کنند. اگر به عضو شدن در سایت اصرار داری دو نکته را در نظر بگیر. ابتدا باید چیزی ارزشمند به مخاطب بدهی تا مخاطب بخواهد در سایت شما عضو شود اما شما کاملا برعکس رفتار می کنی (ابتدا عضو شو تا من منبعی با ارزش به شما بدهم) و نکته دوم اینکه مخاطب را به عضو شدن در سایت تشویق کن با طراحی بنرهای جذاب، با صحبت درباره اطلاعات مفیدی که سایت شما می تواند به او بدهد.

      در نظر داشته باش مطالب بیان شده همگی فرضیه هستند و قطعیتی درکار نیست. مهم ترین مواردی که احساس میکنم نیاز بود تا دربارش صحبت کنیم را نوشتم امیدوارم مفید باشد.

      1. واقعا متشکرم از وقتی که گذاشتید و نکاتی رو که فرمودید واقعا مفید بود.
        بنده به شدت منتظر مباحث دایره بازاریابی هستم.

      2. حالا که درخواست اولم رو با حوصله پاسخ دادید من هم سعی میکنم به نحو احسن شورش رو در بیارم و همینجا یه سوال دیگه بپرسم.ببخشید دیگه
        راستش مدل درآمد من از این سایت چیزی شبیه به متمم و بر اساس پرداخت حق اشتراک کاربران هستش.سوالم از شما که تجربه بیشتری دارید و اینطور موارد رو تحلیل میکنید اینه که بعد از تولید چه حجم محتوایی میتونم انتظار درآمد داشته باشم؟ آیا شاخصی داره؟
        اساسا این نوع مدل کسب و کار برای یه رشته تخصصی مثل برق و الکترونیک میتونه انتخاب خوبی باشه؟

        1. خیلی هم خوبه حسین جان. باید یکی باشه آدم رو به چالش بکشه دیگه 🙂
          سوال به جایی بپرسیدی. یکم این روزها شلوغ هستم اما در اولین فرصت در یک نوشته اختصاصی درباره مدل های درآمدی محتوا خواهم نوشت. اون نوشته میتونه بهت کمک کنه
          اردتمند
          فقط یک نکته رو تا اینجا داشته باش اونم اینکه تعداد مخاطبان سایت شما چقدر به سایت متمم نزدیک هست و قسمن دوم اینکه متمم یک بخش کاربر آزاد داره و یک بخش مربوط به کاربران ویژه

  2. با سلام امیر جان
    بسیار عالی و ساده و روان نوشتی تقریبا یک طبقه بندی خوب در خصوص یک سایت محتوا محور در ذهنم شکل گرفت . اگرچه کلمات تولید محتوای ارزشمند پیوسته و پایدار بسیار جمله موجزی است .
    یادگیری من از این نوشته :
    ۱- مخاطب شناسی و ترسیم نقشه سفر مخاطب .
    ۲- تدوین استراتژی برای تولید محتوا
    ۳- تولید محتوا با فرمت های مختلف متناسب با سیلقه مخاطب و مشوف سازی او با محتوای ارزشمند و پیوسته و پایدار (قابلیت دنباله دار بودن)
    ۴- مطالعه و بررسی سایت متمم برای فهمیدن ارزش و نحوه ارائه محتوا برای مخاطب با تم آموزش
    ۵- تمرین ومطالعه در خصوص سئو سایت
    متشکرم امیر جان لطفا در خصوص تجزیه و تحلیل سایت های موفق ازنظر تولید محتوا در فرصتی مناسب برایم بنویسید در ضمن سایت بنده خالی از اشکال نیست برای فهم بیشتر موضوعات سایت بنده را نیز تجزیه و تحلیل نماید . من در این سایت بیشتر با هدف آموزش خودم در زمینه تولید محتوا شروع کردم .
    الان قصدم در واقع تولید محتوای ارزشمند برای سرپرستان فروش است اگرچه نمیدانم باید سایتی جدا داشته باشم یا در هیمن سایت اینکار را میتوانم انجام دهم . ممنون می شوم در این زمینه راهنمایی بفرمایید. ارادتمند حسن کشاورز

    1. درود حسن جان.
      خشحالم که مفید بوده.
      تلاش میکنم در اولین فرصت درباره آن چه می خواهی بیشتر بنویسم

  3. سلام.
    ممنون و خسته نباشید بابت این مطلب عالی. شما خودتون از مهندس شعبانعلی در نوشتن چیزی کم ندارید. خوشحال میشم نظرتون در مورد سایت من هم بدونم. ممنون

    1. ممنون حسن جان بابت محبتی که به من داری.
      به صورت مفصل سایتت رو بررسی میکنم و نتیجش رو در قالب ایمیل برات ارسال میکنم
      اردتمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.