19 دی 1396 امیرمحمد 4دیدگاه

در سطح خیابان‌های شهر یا در فضای وب تبلیغاتی با عناوینی «جذب نیروی کار با حقوق و مزایای بالا» یا «به یک کارگر ساده نیازمندیم» را در درب ورودی اکثر رستوران‌ها، دفاتر بیمه، سایت‌ها و… دیده‌ایم اما آیا این بهترین محتوایی است نوشته‌ایم؟

به یک کارگر ساده نیازمندیم!

به یک کارگر ساده نیازمندیم. کارگر ساده را دقیقاً چه چیزی معنی می‌کنیم؟ ساده لباس پوشیدن؟ ساده حرف زدن؟ ساده کار کردن؟ احتمالاً می‌خواهید آن را بدیهی بدانید و بگویید ساده به معنی اینکه در پایین‌ترین جایگاه کسب‌وکار باشد–شما در اینجا یک ساندویچی را در نظر بگیرید- به دنبال شخصی می‌گردید که دم‌دستی‌ترین کارها را انجام دهد؟ مثلاً میز را مرتب کند، ظرف‌ها را بشورد، سفارش مشتری را ببرد! واژه «ساده» در این کارها نهفته است. اما با توجه به کسانی که این اطلاعیه را می‌خوانند چه کسانی را جذب کرده‌اید؟

نکند انتظار دارید، شخصی شیک‌پوش، مرتب و با روابط عمومی بالا به آنجا سر بزند و بگوید: «سلام، من یک کارگر ساده هستم» و خوش‌حال شوید که او تمامی مؤلفه‌های یک گارسون استاندارد را در خودش دارد و برای مشتریانتان یک خاطره خوب می‌سازد که بازهم به آنجا سر بزنند!

بگذارید طوری دیگری پیش برویم، شما به دنبال یک کارگر ساده می‌گردید که کوچک‌ترین موارد ضروری کسب‌وکار شما را نه بداند و نه قصدی برای یادگیری‌اش داشته باشد، آن موقع انتظار دارید او با مشتریان شما آن طوری برخورد کند که آن‌ها بازهم آنجا سر بزنند. به نظر می‌رسد یک جای کار می‌لنگد.

کسب‌وکارتان و آن چیزی که واقعاً نیاز دارید را به‌درستی نشناخته‌اید یا نمی‌دانید که معنی واژه کارگر ساده آن چیزی نیست که تصور می‌کنید.

احتمالاً کارگر ساده را برای این می‌خواهید که پول کمتری به او دهدی و کارهای ساده‌تری انجام دهد. باید به شما تبریک بگویم، ریسک بزرگی کرده‌اید کارگر ساده کسی است که نمی‌تواند از پس‌کارهای شما به‌درستی بربیاید و در طولانی‌مدت سبب کاهش مشتریان خواهد شد. آیا بازهم روی این کلمه ساده تأکید می‌کنید؟ آیا این چند هزار تومان پول کمتر ارزش خطر کردن برای از دست دادن مشتریانتان را دارد؟

ساده نگوییم، پس چه بگوییم؟

آن‌طرف داستان را هم تماشا کنیم. من نمی‌گویم به‌جای عبارت ساده از واژه‌ دیگری استفاده کنید ولی آخر همان کارها را سر آن کارگر بیاورید و صرفاً با کلمات بازی کرده باشید. پیشنهاد هم نمی‌دهم به دنبال کارگر حرفه‌ای بروید. داستان سر این است شما باید به دنبال کسی باشید که یک تجربه جدید بخواهد، دنبال خلق یک شگفتی، کسی که در هر پایه از سازمان بداند باید کارش را بهترین شکل انجام دهد اما شخصی که او را ساده خطاب می‌کنید این احساس را نخواهد داشت.

اگر به‌جای کارگر ساده بگویید، به یک کارگر علاقه‌مند به رستوران یا به یک کارگرِ رستوران عاشق نیازمندیم، چه می‌شود؟ آیا احساس نمی‌کنید در این شرایط کسانی که به سراغ شما می‌آیند شیفته کارشان هستند، همان‌هایی که با تمام وجود از کارشان لذت می‌برند. یک لبخند صمیمانه به مشتریان یا سایر کارکنان در فضای کاری شما تحولی ایجاد می‌کند.

حتی تصور کنید آن کارگرِ عاشق از شما حقوق بیشتری طلب کند، که در بسیاری از مواقع، آن‌قدر عاشق کارشان هستند که رقم درخواستی‌شان کاملاً عرف و قابل توجیه است اما آیا بازهم ارزشش را ندارد تا با استخدام هم‌چین نیرویی کارآمد به استقبال مشتریانتان بروید؟ و در درازمدت به کسب‌وکار رونق ببخشید!؟

استفاده متفاوت از واژه‌ها، دیدگاه‌های متفاوتی برای ما و سایر افرادی که آن‌ها را می‌خوانند به وجود می‌آورد، بهتر است در انتخاب آن‌ها دقت کنید، مخصوصاً اگر پای کسب‌وکار و زندگی‌تان در میان است.

به یاد داشته باشید کارگران عاشق و حرفه‌ای رایگان هستند، چون نسبت به پولی که دریافت می‌کنند، کسب‌وکار شما را چند برابر رونق می‌بخشند، بنابراین دریافتی شما چند برابر خواهد شد و به‌راحتی می‌توانید از پس مخارج خود بربیایید، درصورتی‌که کارگری که به کسب‌وکار شما رونق نبخشند، قطعاً در حال ضربه زدن به آن است، چون جای شخص مناسب را در گروه گرفته است.

این داستان را برای هر کسب‌وکار مصداق دارد یا می‌توان با هر محتوای دیگری در بخش نیروی انسانی مقایسه کرد. مثلاً به عبارت «استخدام نیروی کار با حقوق و مزایای عالی» دقت کنید. ازنظر هر فرد حقوق و مزایای عالی ویژگی‌های متفاوتی دارد.  در ضمن کسی که همین‌الان به دنبال حقوق و مزایای عالی باشد و هیچ توجه ای به کسب‌وکار و ارتباط آن بامهارت هایش نداشته باشد. چگونه برای موفقیت تضمین می‌دهد؟

فرهنگ واژه‌ها نیاز به یک بازنگری دارند، هیچ ایرادی ندارد احساس خودتان را در محتوا بخش نیروی انسانی انتشار دهید. به مردم صادقانه بگویید چه کسی را می‌خواهید، به یک منشی عاشق نیاز دارید که با مشتریان سروکله بزند! به یک فروشنده عاشق نیاز دارید که در هر شرایطی بازهم فروش جذابیت‌ترین شغل دنیا باشد. ساده‌ها، حقوق بگیرها و مزایا طلب‌ها نه موفق می‌شوند و نه شما را به سرمنزل مقصود می‌رسانند، عاشق‌ها را بیابید.

 

 

 

4 دیدگاه در “یه یک کارگر ساده نیازمندیم!

    1. از لطف شماست.
      ممنون که با همه مشغله هایی که دارید دو را دور به این جا هم سری می زنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.